امروز يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۴
کد خبر: ۵۰۸۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸
منوچهر متکی در گفت و گو با دانا مطرح کرد؛
وزیر اسبق امور خارجه با ذکر خاطره ای از جنگ 33 روزه و صحبتی که حاج قاسم با او می کند که اسرائیل در این نبرد شکست مفتضحانه ای می خورد، گفت در نبرد طوفان الاقصی نیز این اتفاق خواهد افتاد.
منوچهر متکی وزیر اسبق امور خارجه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درخصوص عملیات «طوفان الاقصی» و مظلومیت مردم فلسطین گفت: قصه پرغصه فلسطین ۷۵ سال است به صورت رسمی و قریب به ۱۱۰ سال است که به صورت غیر رسمی یک تصمیم ظالمانه ای نسبت به یک سرزمین گرفته شده است. یک تئوریسین صهیونیست در اظهار نظری با توجیه موجودیت اسرائیل گفت: «اسرائیل یعنی مردمی بدون سرزمین، در سرزمینی بدون مردم» که واقعا هر دو سوی این معادله از اساس غلط است؛ یعنی نه آن مردمی که آمدند بدون سرزمین بودند، چون غالبا اتباع کشورهای اروپایی بودند و به جایی آمده بودند که پیش از آنها مردمان مسلمان، مسیحی و یهودی در آنجا ساکن بودند.

متکی دبیرکل کانون اسلامی فارغ التحصیلان شبه قاره هند افزود: در پروتکل های یهود، «خشونت» ابزاری برای جا انداختن نظریه های آنهاست. نظریه ای که همه کشتارهای مسلمانان  را توجیه می کند و عملا اظهار دارد که به جای نیل تا فرات، ما به دنبال گرفتن همه جهان هستیم. استراتژی یهودیان از ابتدا این بوده که ما صرفا با خشونت می توانیم به همه مقاصد خود برسیم و تا نیمه های دهه ۸۰ میلادی این رویه را انجام می دادند تا به افکار عمومی این القا را داشته باشند که پیروز این نبرد اسرائیل است و این شکوه و عظمت پوشالی در جنگ ۳۳ روزه شکسته شد. اسرائیلی ها در آن جنگ اعلام کرده بودند که لبنان را در ۱۵ روز اشغال و نابود خواهند کرد، درست عین همین شعاری که برای غزه می دهند.

وزیر اسبق امور خارجه  با ذکر خاطره ای از جنگ ۳۳ روزه گفت: در همان روزها من با نخست وزیر وقت لبنان قرار ملاقات داشتم؛ حزب الله یک سیستم تلفن زیرزمینی غیر قابل شنود راه انداخته بود که با تمام سنگرهای فرماندهی در سراسر جنوب لبنان در ارتباط بود. اتفاقا یک خط هم به سفارت ما داده بودند. آقای شیبانی که سفیر ما در آن زمان بود، تلفنی با بنده تماس گرفت؛ پشت خط تلفن، سید حسن نصرالله بود. من به ایشان عرض کردم که تا ساعتی دیگر با نخست وزیر لبنان قرار ملاقات دارم و از اوضاع جنگ از ایشان سوال پرسیدم. سید حسن پاسخ داد که ما ان شاالله و به حول قوه الهی در این جنگ پیروز می شویم. شهید حاج قاسم سلیمانی نیز همان موقع پیش سید حسن بود و با تایید حرف های ایشان تاکید داشت که اسرائیلی ها در این جنگ شکست مفتضحانه ای خواهند خورد و همین هم شد و بعد از این شکست، نخست وزیر اسرائیل را محاکمه کردند.

سخنگوی شورای وحدت با تاکید بر اینکه همان سرنوشت اسرائیلی ها در جنگ ۳۳ روزه برای «طوفان الاقصی» نیز اتفاق خواهد افتاد، گفت: حالا یکی دو دهه است که اسرائیلی ها می خواهند به همه دنیا این القا را داشته باشند که اینجا جای بسیار امنی برای رفت و آمد و سرمایه گذاری است و ما در حال ارتباط برقرار کردن با همه دنیا هستیم و البته برخی کشورهای عربی نیز در این سال ها این ارتباطات سیاسی را برقرار کردند و سایر شرکت های چینی نیز در حال فعالیت های تجاری در اسرائیل شدند تا اینکه در «طوفان الاقصی» فلسطینی ها کاری کردند که تا پیش از ۷۵ سال گذشته همچین عملیاتی انجام نشده بود. فلسطینی ها در ۱۳ سال گذشته تنها حدود ۳۰۰ اسرائیلی را کشته بودند درحالیکه در این عملیات و در کمتر از یک روز حدود ۱۶۰۰ اسرائیلی کشته می شود، بیش از ۳۰۰۰ نفر از آنها زخمی و بیش از صدها نفر به اسارت گرفته می شود. با اینکه اسرائیل نزدیک به ۲۰ هزار جاسوس در غزه دارد، عملا اعتراف کرده که ما دچار بهت و غافلگیری شدیم. البته زیباترین تعبیر را مقام معظم رهبری داشت که فرمودند« اسرائیلی ها هر کاری بکنند نمی توانند ابهت این عملیات را پنهان کنند.»
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها