امروز يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۵
کد خبر: ۵۰۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
یکی از اتفاقات مثبتی که بریکس دنبال کرده ایجاد یک شبکه بانکی الکترونیکی به جای سوئیفت است، شبکه‌ای که دیگر تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا و اروپا نباشد و کشورهای عضو بتوانند با اطمینان و امنیت از مزایای آن استفاده کنند.
به گزارش کانون به نقل از فارس، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته ( 8 مهر 1402) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بند الحاقی به ماده ۱۱ لایحه برنامه هفتم توسعه که درباره استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شده به دنبال عضویت ایران در پیمان‌های بین‌المللی بود، به موضوع بریکس اشاره کرد و گفت: یکی از کارهای مهمی که در بریکس انجام شده این است که سیستم ارتباط بانکی الکترونیکی جایگزین سوئیفت پیشنهاد دادند که اکنون فعال شده و افرادی که عضو بریکس می‌شوند می‌توانند به آن بپیوندند و ما هم به عنوان عضو بریکس یک فرصت بزرگ داریم که می‌توانیم با آن با کشورهای بزرگ کار کنیم.
دولت یازدهم و دوازدهم در حالی به پایان رسید که اروپا علیرغم اینکه در برجام بود ولی همچنان تعهداتش را انجام نمی‌داد، تحریم ها نه تنها همچنان بر خلاف وعده های که در برجام داده بودند پابرجا بود، بلکه هر از گاهی تحریم‌های جدیدی به آن افزوده می‌شد، همین مسئله موجب شد تا دولت سیزدهم مسیری که در گذشته در برابر اروپا و آمریکا وجود داشت را تغییر داد، یعنی به جای این که معتطل اروپا و آمریکا بماند، به دنبال گسترش و احیای روابط با کشورهایی رفت که مانند آمریکا و برخی کشورهای غربی به دنبال معطل کردن ایران نبودند و از سویی ظرفیت های خوبی هم برای تعاملات در حوزه های مختلف به خصوص حوزه اقتصادی داشتند. در همین راستا سفرهای رییس جمهور به کشورهای مختلف آغار شد و در این سفرها تفاهم‌نامه های بسیار خوبی هم در حوزه های مختلف به امضا رسید. 

در نهایت دیپلماسی و تعامل خوب دولت با کشورهای مختلف موجب شد تا ایران به شانگهای و بریکس بپیوندند. اتفاقی که بسیاری از کارشناسان بین الملل و اقتصادی معتقدند در آینده ثمرات بسیاری برای اقتصاد کشور خواهد داشت.

شبکه بانکی بریکس راهی برای خنثی سازی تحریم‌ها
یکی از اتفاقات مثبتی که بریکس دنبال کرده ایجاد یک شبکه بانکی الکترونیکی به جای سوئیفت است، شبکه ای که دیگر متأثر از تحریم های آمریکا و اروپا نباشد و کشورهای عضو بتوانند با اطمینان و امنیت از مزایای آن استفاده کنند

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی که اخیرا به ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی برای شرکت در نهمین اجلاس پارلمانی بریکس سفر کرده بود در پایان این سفر در فرودگاه مهرآباد می گوید که در این سفر فرصت‌های بسیار خوبی در ابعاد مختلف فراهم شد، یکی از مهم‌ترین ابعاد سفر، بررسی ظرفیت‌های اقتصادی بریکس بود چراکه اعضای این گروه، ظرفیت اقتصادی و تولیدی زیادی با حضور اعضای مؤسس و شش کشور جدید دارد و قدرت اقتصادی بزرگی محسوب می‌شود که می‌تواند بازار ارزی مشترک ایجاد کند.

قالیباف با بیان اینکه زیرساخت‌ها برای ساختار اقتصادی در این سال‌های طولانی از آغاز تشکیل بریکس فراهم شده است، افزود: یکی از مهم‌ترین ساختار‌ها موضوع ارتباطات مالی بین بانکی است که اصطلاح فنی آن سوئیفت است، موضوعی که امریکا ما را تحریم کرده و عملاً بانک‌های کشورمان با مشکلات روبه‌رو شده‌اند و زمینه ارتباط آن‌ها با بانک‌های دنیا فراهم نیست.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه در بریکس شبکه‌ای راه اندازی شده و ما نیز عضو آن شده ایم تا به تدریج شاهد رفع مشکلات در این بخش باشیم، ادامه می دهد: کشور‌هایی نظیر روسیه، هند، چین، عربستان، مصر و امارات عضو بریکس هستند و این ظرفیت بسیار خوبی را فراهم کرده و امید است مجلس و دولت از این ظرفیت بزرگ به منظور خنثی‌سازی تحریم‌ها در عرصه بین‌المللی و سیاست خارجی بهره ببرند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها