امروز يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۸
کد خبر: ۵۰۲۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۹
وزیر امور خارجه اسبق ایران
به گزارش کانون، منوچهر متکی در گفت‌وگو با خبرفوری در خصوص تحریم موشکی ایران توسط اروپا اظهار کرد: نمایش تحریم موشکی اخیر اروپا علیه ایران را باید فرار به جلو تعبیر کرد. طرف‌های برجام متعهد شده‌اند که تحریم غیرقانونی تسلیحاتی ایران بعد گذشت ۸ سال از تصویب یعنی مهر امسال لغو می‌شود و این اتفاق طی روزهای آتی خواهدافتاد. اقدام فوق یک پیش‌دستی به دستور آمریکا با هدف کارشکنی است که به نتیجه‌ای نمی‌رسد.
وی افزود: در اروپا کوتوله‌های سیاسی بر مسند قدرت قرار دارند که از اعمال سیاست خارجی مستقل بی‌بهره‌اند.

متکی خاطرنشان کرد: درخصوص سرانجام برجام اراده لازم در طرف غربی در عمل به تعهداتش مشاهده نمی‌شود و تعامل ایران در شرایط کنونی باید براساس محورهایی از جمله حفظ موضع اصولی پایبندی به مذاکره، پایبندی به مصوبه مجلس، مقابله با تحریم‌ها از مسیر، دیپلماسی (وزارت امورخارجه)، اقتصاد مقاومتی(بازنگری در ساز و کار فعالیت‌های اقتصادی) و یارگیری از کشورهای تحریم شده ( باشگاه تحریمی‌ها) صورت بگیرد.

مذاکره تنها ابزار برای پیشبرد دیپلماسی است
وزیر امور خارجه اسبق ایران در خصوص تفکر باقری کنی و تیم مذاکره کننده ایران افزود: دکتر باقری اکنون در جایگاه مذاکره‌کننده از سوی نظام قرار دارد و نمی‌تواند مخالف مذاکره باشد. مذاکره تنها ابزار برای پیشبرد دیپلماسی است. تنها با رژیم غیرمشروع صهیونیستی مذاکره نمی کنیم، حتی با آمریکا که ملاحظات جدی وجود دارد در موارد خاص مانند عراق یا هسته‌ای مذاکره داشته‌ایم.

وی با اشاره به لزوم مذاکره در همه شرایط گفت: معتقدم حتی در شرایطی مانند ناآرامی‌های سال گذشته که اروپا در پیروی از سیاست آمریکا وارد فضای سردی از روابط با ایران شد، باید راه‌های گوناگون گفت‌وگو با آنان را حفظ می‌کردیم. 

متکی گفت: به عنوان رئیس خانه احزاب ایران، به امیرعبداللهیان پیشنهاد کردم خانه احزاب می‌تواند با احزاب اروپایی وارد مکاتبه و گفت‌وگو شود. نکته دوم آن است که باقری خود فردی کلیدی درتیم مذاکرات هسته‌ای دکتر جلیلی در دولت دهم بود. بنابراین نمی‌توانست مخالف مذاکره باشد. ایشان و طیف نیروهای ارزشی با جهت‌گیری‌ها و عقب‌نشینی‌های دولت قبل از سیاست‌های ترسیمی مقام معظم رهبری مخالف بودند. عدم لغو تحریم‌ها و عدم پایبندی غرب به تعهداتش در برجام نشان می‌دهد دلواپسان (به تعبیر دولتی‌ها) پر بی‌راه نمی‌گفتند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها