امروز شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۵
کد خبر: ۴۹۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵
به گزارش کانون به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، اولین جلسه محاکمه ۳ تن از عاملان حمله تروریستی اخیر به حرم مطهر شاهچراغ (ع) با حضور متهمان وکلای مدافع آنان، اولیای دم دو شهید حادثه و جمعی از جانبازان و شاهدان حمله تروریستی در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی شیراز به ریاست قاضی سید محمود ساداتی برگزار شد.
در آغاز این جلسه نماینده دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس ضمن قرائت کیفرخواست به تشریح اهداف تفرقه افکنانه گروهک تروریستی داعش و تأمین سیاست‌های شوم استکبار و غرب در بر هم زدن امنیت جهان اسلام و بخصوص ایجاد ناآرامی در ایران پرداخت و بیان داشت هدف شوم داعش و عوامل سرسپرده آن جنایت و کشتن زنان و کودکان و مردان بی دفاع است که در هر دو حمله یک سال اخیر به حرم مطهر شاهچراغ (ع) سبوعیت این گروهک برای جهانیان اثبات شد.

اتهامات متهمان پرونده حمله تروریستی حرم شاهچراغ (ع)

نماینده دادستان در ادامه به اتهامات متهم ردیف اول رحمت اله نوروزاف با اسم مستعار اسلم یار پرداخت و بیان داشت: اتهامات وی محاربه و افساد فی الارض، عضویت در گروه تروریستی داعش به قصد اقدام علیه امنیت کشور، بغی است.

شیرازیان نماینده دادستان عمومی و انقلاب شیراز اتهام وارده به متهمین ردیف دوم و سوم حبیب اله عرب زاده و امر اله نظری را معاونت در افساد فی الارض و معاونت در محاربه، اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور از طریق همراهی با گروه تروریستی داعش خواند و افزود: مستندات، ادله و اَمارات در خصوص اتهامات وارده شامل اقاریر متهم ردیف اول در خصوص آموزش‌های نظامی و سایر متهمین بر ارتباطات سازمان یافته با عوامل داعش، مستندات مکشوفه از تلفن همراه متهم ردیف اول، ارتباطات مستمر با سرپل‌های داعش در خارج از کشور، گزارش‌های ضابطین و دستگیری در محل صحنه جرم در خصوص متهم ردیف اول است که در پرونده موجود است.

وی در پایان دفاع از کیفرخواست صادره مطابق موازین قانونی از دادگاه خواستار صدور حکم و در نظر گرفتن اشد مجازات برای متهمین شد.

در ادامه رئیس دادگاه ضمن فرا خواندن اولیای دم شهدای این حمله تروریستی و همچنین جانبازان و مصدومین حادثه و شاهدان عینی ضمن اخذ شکایت به ثبت اظهارات آنان پرداخت.

قاضی ساداتی پس از اخذ شکایات شکات پرونده، رحمت اله نوروز اف متهم ردیف اول را به جایگاه فراخواند و ضمن تفهیم مجدد اتهامات قرائت شده در کیفرخواست به وی، خواستار ارائه توضیحات مبسوط در خصوص فرایند آشنایی، جذب و عضویت در گروهک تروریستی تکفیری داعش شد.

نحوه آشنایی متهم ردیف اول پرونده با گروه تروریستی داعش

متهم ردیف اول نیز پس از قرار گرفتن در جایگاه متهم با اشاره به اینکه تابعیت تاجیکستانی دارد گفت: از طریق یکی از پیام رسان‌های خارجی و در فضای مجازی جذب گروه داعش شدم و پس از مدتی که تحت تأثیر فردی در فضای مجازی به عقاید و ایده‌های این گروه آشنا شدم به توصیه و با هدایت همان فرد در فضای مجازی به ترکیه سفر کردم و با راهبری فردی به نام " زید" پس از ورود به ایران به صورت قاچاق و برقراری ارتباط با رابطین در تهران و قاچاقچیان به سراوان و سپس به پاکستان رفتم و پس از عزمیت به افغانستان در محل نامعلومی آموزش‌های نظامی و کار با سلاح را در افغانستان گذراندم.

بیعت متهم ردیف اول پرونده با امیر داعش برای حمله به حرم شاهچراغ (ره)

این عضو گروه داعش به نحوه ورود مجدد خود به ایران و اسکان و آشنایی با متهمین ردیف دوم و سوم پرداخت و افزود: قریب به یک ماه در نزدیک حرم شاهچراغ (ع) با کمک حبیب اله عرب زاده و امر اله نظری سکوت داشتم و پس از ارتباط مجدد با سرپل داعش و تحویل گرفتن اسلحه و بیعت با امیر داعش اقدام به حمله تروریستی در شامگاه ۲۲ مرداد کردم.

متهم ردیف اول: تصور نمی‌کردم دستگیر شوم

متهم اصلی این پرونده که توسط نیرو‌های مردمی و امنیتی حرم در شب حادثه دستگیر شد گفت: تصور اینکه دستگیر شوم را نداشتم و فکر می‌کردم کشته شوم.

وی ضمن پذیرش اتهامات خود تصریح کرد: تعداد افرادی را که هدف قرار دادم نشمردم و قصدم این بود عملیات را تا آخرین فشنگ موجود در خشاب ادامه دهم.

تهیه بنزین برای آتش زدن نمازگزاران

نوروزاف در خصوص هدفش از تهیه بنزین نیز گفت: امیر داعش به من دستور داده بود تا دو ظرف بنزین تهیه کنم، اما با یک ظرف یک و نیم لیتری بنزین در کوله پشتی وارد شدم، اما پیش آنکه به فرش‌های نمازگزاران برسم و آن‌ها را آتش بزنم دستگیر شدم.

گفتنی است در پایان، رئیس دادگاه با اعلام ختم رسیدگی این جلسه، ادامه رسیدگی به اتهامات سایر متهمان پرونده حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ (ع) را به جلسه آتی موکول کرد.

دومین حمله تروریستی به حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) ۲۲ مرداد امسال انجام شد که عامل اصلی این حمله در محوطه حرم مطهر دستگیر و در ادامه پشتیبان و همدستان وی نیز بازداشت شدند و قرار جلب به دادرسی و کیفر خواست این پرونده نیز یکم شهریورماه در دادسرای عمومی و انقلاب اسلامی شیراز صادر شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها