امروز يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۷
کد خبر: ۴۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵
منوچهر متکی:
دکترمتکی، عضو شاخص شورای وحدت و دبیرکل کانون اسلامی فارغ التحصیلان شبه قاره هند گفت: آقای رئیسی باید در این مدت باقی مانده منتهی به انتخابات هم در اجرای نظر شعار سال مقام معظم رهبری و هم در انجام مطالبه ی مردم که کنترل گرانی و مهار تورم است باید هر کاری می‌تواند انجام دهد و این نمی‌شود مگر آنکه دولت تمام تمرکز خود را در کشور داری ،در بهره گیری از نخبگان در پیدا کردن فرمول هایی که بتواند او را از این وضعیت خارج نماید بکار ببندد اگر توانست اثر مثبت خود را در مشارکت مردم می‌گذارد و اگر نتوانست اثر منفی در پی خواهد داشت.
به گزارش کانون به نقل از  خبرآنلاین، شش ماه به انتخابات دوازدهمین دوره مجلس بیشتر باقی نمانده و طیف های سیاسی در پی تدوین آخرین دستورکارها و آرایش سیاسی خود هستند، یک حزب از عزم خود برای لیست دادن می گوید و حزبی دیگر از مهیا نبودن شرایط برای شرکت در عرصه کاندیداتوری. هر چه هست به توصیه رهبری می بایست امسال انتخاباتی با مشارکت بالا داشته باشیم آنگونه که رئیس خانه احزاب می‌گوید؛«در نشست اخیرخانه احزاب تقریبا رقم قابل توجهی از احزاب بر ترغیب مردم به شرکت در انتخابات تاکید داشتند، برخی از احزاب هم اعلام کردند که در انتخابات حضور پیدا خواهند کرد ما فکر می‌کنیم که مردم تحت تاثیر انگیزه های اعتقادی و گرایش های ملی و میهنی خود و منافع ملی کشورشان و همچنین منافع خود انگیزه برای شرکت در انتخابات را دارند اما گلایه هایشان ،دغدغه هایشان و مسائلی که امروز جامعه ی ما با آن مواجه می باشد موجب می‌شود که این مشارکت تحت الشعاع قرار بگیرد و میزان مشارکت را کاهش دهد.»

منوچهر متکی وزیر اسبق امور خارجه کشورمان، با تاکید براینکه در انتخابات پیش روی ما مردم تا زمان انتخابات به عملکرد دولت عنایت خواهد داشت، تاکید می کند دولت رئیسی در اتاق های فکر به دنبال راهکاری برای مهار تورم باشد.

عضو شاخص شورای وحدت در این گفتگو از احتمالات بر سر ائتلاف شورای وحدت و شورای ائتلاف سخن گفت و البته به اصلاح طلبان نیز توصیه کرد مته به خشخاش نگذارند.

مشروح این گفتگو را بخوانید؛

 ****
آقای متکی! به عنوان رئیس خانه ی احزاب ایران بفرمایید که انتخابات اسفند ماه امسال را چگونه ارزیابی می‌کنید، از نظر شما شور و شوقی در مردم جهت شرکت در انتخابات وجود دارد ؟

اخیرا در خانه احزاب دومین جلسه پیرامون حوزه انتخابات برگزار و در این موردبحث و صحبت شد، همانگونه که مطلع هستید خانه احزاب یک ساختار منحصر به فردی در کشور دارد که حتی در دنیا هم چنین ساختاری وجود ندارد که مجموعه سه جریان سیاسی جاری در کشور یک جا جمع شوند و با نظرات متعارض و پیرامون موضوعات گفت و گو نمایند و بحث کنند. شایان ذکر است که خانه احزاب یک مجموعه صنفی است اما یکی از وظایف ما حمایت از فعالیت احزاب می باشد بنابراین این احزاب هستند که باید میدان داری در انتخابات نمایند و نقش آفرین شوند .

 

دغدغه های احزاب بخاطر مشارکت پایین در انتخابات
طیف های سیاسی برخی دغدغه ها وگله مندی ها نسبت به انتخابات پیش رو دارند که بخشی از این دغدغه ها نگرانی برگرفته از دو انتخابات قبلی است که مشارکت ما در سطح پایینی برگزار شد در حدود ۴۸ درصد ،درصورتی که ما هیچ زمانی به ترازی زیر ۵۰ درصد بعد از انقلاب نرسیده بودیم. آمار کلی که اعلام شده است بالای ۴۵ یا ۴۶ درصد بوده است اما ممکن است در جایی این نسبت در یک شهر یا استانی بیشتر بوده است که متفاوت از آمار ما است اما رقم اعلام شده ۴۸ درصد بوده است ،از آن کمتر انتخابات سال ۹۸ مجلس بوده است که ۴۳ درصد مشارکت داشته اند؛ این موضوع یکی از دغدغه هایی بوده است که احزاب در جلسات مختلف مطرح کرده اند که ما حتی دو نشست مرتبط با انتخابات هم برگزار کرده ایم و در آن نشست ها چرایی این کاهش آرا را ریشه یابی و آسیب شناسی کرده ایم.

در نشست اخیرخانه احزاب تقریبا رقم قابل توجهی از احزاب بر ترغیب مردم به شرکت در انتخابات تاکید داشتند ،برخی از احزاب هم اعلام کردند که در انتخابات حضور پیدا خواهند کرد ما فکر می‌کنیم که مردم تحت تاثیر انگیزه های اعتقادی و گرایش های ملی و میهنی خود و منافع ملی کشورشان و همچنین منافع خود انگیزه برای شرکت در انتخابات را دارند اما گلایه هایشان ،دغدغه هایشان و مسائلی که امروز جامعه ی ما با آن مواجه می باشد موجب می‌شود که این مشارکت تحت الشعاع قرار بگیرد و میزان مشارکت را کاهش دهد بنابر این نگاه خانه احزاب بر حضور پر شکوه مردم است و در عین حال خواستار توجه به ملاحظات نیز می باشد.

 

اعتراض ها باید شنیده شود
 

به گله مندی هایی اشاره نمودید، سال گذشته در پی فوت مهسا امینی اعتراضات مردمی سرباز کرد، این نوع اعتراض ها هنوز هم ادامه دارد و عده ای اعتقاد دارند ادامه همین اعتراض ها و نحوه برخورد حاکمیت با معترضین ممکن است سبب پایین آمدن مشارکت در سال جاری شود. نظر شما در این مورد چیست ؟

بخشی از نا آرامی ها در پاییز گذشته همانگونه که اشاره نمودید ریشه در نارضایتی ها و گله مندی ها دارد و بخش کاملا آشکار و روشنی نیز ریشه در اغتشاشات و در واقع دست فرمانی که از سوی دشمنان کشور ،انقلاب و نظام دریافت می کنند دارد. تفکیک این دو مرز از یکدیگر از نظر بنده نکته بسیار مهمی است.

ما در خانه احزاب این موضوع را مورد بحث قرار داده ایم عده ای بر اعتراضات تکیه می‌کردند و عده ای بر اغتشاشات. جمع بندی ما این بود که اغتشاشات را محکوم می نماییم اعتراضات باید شنیده شود این سخن ما در وزارت کشور اثر وضعی خود را گذاشت و در جلسه ای هم که معاون سیاسی وزارت کشور در همین جا شرکت داشته اند این مواضع مطرح شد ، به فاصله کوتاهی از خانه احزاب دعوت کردند که در بحث تدوین دستورالعمل حضور در اجتماعات شرکت کنند که ما ۶ نفر را از سه گرایش سیاسی احزاب به آنجا فرستادیم و دستور العمل هم تدوین شده است.

بعد از آن گلایه مندی ما از وزارت کشور این بود که با توجه به دستورالعمل به چه دلیل مجوز برگزاری اعتراض ها را نمی دهند ؟بنده فکر می کنم هم نارضایتی ها ادامه دارد که جلوه آن در گرانی ها و تورم نشان داده می‌شود که حتی در بیانات مقام معظم رهبری آمده است و از سوی دیگر نیز اغتشاش گران به دنبال اغتشاشات خود می باشند و به دنبال این موضوع می باشند که ناامنی را در کشور دامن زنند و انتخابات را تحت تاثیر نا امنی و تحت تاثیر اعتراضات در اینها قرار دهند.

به گمان بنده باید همانگونه که گفته شد اغتشاشات را محکوم نمایند و اعتراضات شنیده شود مسئولین ما باید توجه نمایند که عملکرد دولت ها یکی از دلایل زیادی یا کمی مشارکت مردم در انتخابات است، در یک انتخابات حضور مردم بالای ۸۵ درصد بوده است به چه دلیل ؟ به این دلیل که در دولت اول احساس مردم این بود که نوعی رضایت مندی در جامعه به وجود آمده است در دولت گذشته ما دو رکورد منفی زیر ۵۰ درصد دریافت کردیم که بخشی از آن مربوط به عملکرد دولت می باشد .در انتخابات پیش روی ما مردم تا زمان انتخابات به عملکرد دولت عنایت خواهد داشت .

دولت رئیسی در اتاق های فکر راهکاری برای مهار تورم بیابد
با گذشت دوسال از روی کارآمدن دولت جدید کماکان گرانی وجود دارد و وضعیت اقتصادی مردم مناسب نیست ،از نظر شما آقای رئیسی چکار باید انجام دهد تا مردم را به پای صندوق های رای بیاورد ؟

آقای رئیسی حتما در اجرای نظر رهبری در آغاز سال مبنی بر مهار تورم حتما باید راهکار های مناسب را در اتاق های فکر به دست آورد .برزیل یک زمانی بدهکارترین کشور دنیا بود اما نخبگان برزیلی نشستند اتاق فکر تشکیل دادند ودرمورد اینکه چگونه ما از این مخمصه خارج شویم تدبیر کردند و امروز این کشور جزوکشورهای شاخص و برجسته جهان است و در اقتصاد جهانی نقش دارد و جز بیست کشور جهانی سهم دارد.

بنابراین آقای رئیسی باید در این مدت باقی مانده منتهی به انتخابات هم در اجرای نظر شعار سال مقام معظم رهبری و هم در انجام مطالبه ی مردم که کنترل گرانی و مهار تورم است باید هر کاری می‌تواند انجام دهد و این نمی‌شود مگر آنکه دولت تمام تمرکز خود را در کشور داری ،در بهره گیری از نخبگان در پیدا کردن فرمول هایی که بتواند او را از این وضعیت خارج نماید بکار ببندد اگر توانست اثر مثبت خود را در مشارکت مردم می‌گذارد و اگر نتوانست اثر منفی در پی خواهد داشت.

اصلاح طلبان مته به خشخاش نگذارند
آقای متکی! در شرایط فعلی به نظر می رسد اصلاح طلب ها هم تمایل چندانی برای مشارکت در انتخابات ندارند، پیش بینی شما از نحوه حضور این جریان در انتخابات چیست؟

نظرات متفاوتی در مورد اصلاح طلبان وجود دارد، برخی از این دوستان مطرح کردند که ما به اعضا و هواداران خود گفته ایم که مشارکت و ثبت نام نمایند بنابراین بخشی از اصلاح طلب ها تصمیم گرفتند بخشی دیگر هم اعلام کردند که هنوز تصمیمی نگرفته اند. توصیه دوم ما به دوستان اصلاح طلبمان این مسئله مهم است که مته به خشخاش نگذارند یعنی اگر کسانی را مطمئن هستند با توجه به سوابقی که داشتند بتوانند تایید شوند مطرح نمایند.

بخشی از اصلاح طلبی و احزاب اصلاح طلب در واقع بنای حضور در انتخابات دارند ما فکر می‌کنیم اگر کاندیداهای خود را معرفی کردند و کسانی که تایید صلاحیت شده اند در میدان می مانند این احزاب باید از اعضای خودشان حمایت نمایند یعنی بیانیه دهند ،میتینگ بگذارند، نشست ها را برگزار نمایند که بتواند کاندیدای خود را به مجلس بفرستد.

حزب اساسا تشکیل می‌شود برای اینکه در بعد ایجابی به تلاش های سیاسی دست بزند تا حکمرانی را به دست بگیرد اصلاح طلبان در دو دوره هشت ساله به نام اصلاح طلبی دولت را در دست داشتند و در شاکله اصلی دولت را تشکیل می دادند یعنی اگر ما بخواهیم از سال ۷۶ به بعد را فقط برسی نماییم وگرنه قبل از سال ۷۶ هم اصلاح طلبان در دولت مرحوم آیت الله هاشمی حضور داشتند بعد از آن هم در دولت هفتم و هشتم و در دولت یازدهم و دوازدهم بودند بنابر این اصلاح طلبان در مقاطعی مورد اقبال مردم قرار گرفتند، دولت تشکیل دادند و حکومت را در دست گرفتند لذا اگر بیایند و بگویند انتخابات تحریم است، با اصل فلسفه جذب خود تعارض پیدا می کنند. زیرا این خط ضد انقلاب در خارج از کشور است که روی تحریم انتخابات کار می کند،

مردم معمولا به چنین رویکردی از سوی جریان های سیاسی کمتر اعتنا می‌کنند چه اصول گرا باشد و چه اصلاح طلب فرض این است که ما از نهاد های اصلی خود حمایت نماییم نهاد اصلی ما نظام است،منافع ملی است،تمامیت ارضی ،قانون اساسی، امنیت ملی ما است نماد مشترک ما انتخاباتمان است.

بنده قبل از انقلاب معلم بوده ام زمانی که آخرین انتخابات مجلس در دوره ی شاه برگزار می‌شد بنده از روستایی که معلم بودم به شهرمان آمده بودم در خیابان که رد میشدم از مردم و مغازه دارها می‌پرسیدم که آیا در انتخابات شرکت کرده اید؟ آنها می‌گفتند که تمام اسامی از تهران آمده است و مشخص است نام چه کسی از صندوق خارج می‌شود. امام و ملت ایران این ساختار را شکست.

انتخابات ۹۸ مهندسی شده بود؟
اما برخی معتقدند انتخابات ۹۸ تا حدودی مهندسی شده بود و ...

ما ممکن است در زمینه هایی نقص داشته باشیم اما اصل فلسفه ای را که انقلابمان به وجود آورده است زیر سئوال نمیبرد ،ما اعتقاد داریم انتخابات یادگار امام ما است و دست آورد شهدا و ملت ما است ما این را حتما باید نگه داریم . بنده زمانی که اصلاح طلبان پیروز شدند همین حرف را زده ام زمانی هم که اصول گرایان پیروز شدند هم همین صحبت را کرده ام ما اگر از مبانی حمایت نکنیم فردا در قول و فعل و برخوردمان دچار تعارض می‌شویم.

 

آقای متکی! پیرو بحث خالص سازی که این روزها با شدت بیشتری مشهود است، برخی معتقدند که عده ای با تفکر خالص سازی در حوزه حجاب یا بحث حجاب و دانشگاه به دنبال آشفته کردن فضای جامعه هستند تا به راحتی انتخابات مجلس پیش رو را مهندسی کنند، شما این ادعا را می پذیرید؟

سال ۷۶ القا کرده بودند و این باور ایجاد شده بود که فرد معینی رئیس جمهور خواهد شد و این اتفاق رخ نداد، این موضوع نشان دهنده این است که ما به مردم ایراد نگیریم مردم انتخاب خودشان را متفاوت انجام داده اند و هشت سال هم پای آن ایستاده اند بنده به عنوان وزیر خارجه دولت نهم بعد از واقعه سال ۷۶یک روز سفیر مان آقای جلالی را در یونسکو صدا کردم و به ایشان گفتم غربی ها از انتخابات ما نارحت هستند از اینکه کسی را که آنها نمی‌خواستند رئیس جمهور شده است ناراحت هستند ما می‌خواهیم یک گفتمان بین اساتید و نخبگانمان خودمان با نخبگان غربی راه اندازی نماییم شما به این دلیل که در فرانسه هستید و یونسکو آنجا است میخواهم اولین هیئت را در آنجا تشکیل دهیم و هدفمان این است که یک مطالبه از غربی ها انجام شود که آنها هشت سال در قبال سیاست های دولت هفتم و هشتم در پیش گرفت تنها یک لبخند تحویل داده اید هیچ یک از پرونده های علیه ایران را حذف نکرده اید مردم ما در این انتخابات آمدند تا به شما نه بگویند یک نه به غرب بگویند و شما روشنفکران فرانسوی این نکته را در تحلیل هایتان قرار دهید. گفتند ما این تحلیل را قبول داریم و ما اولین گروه را هم اعزام کردیم برای فرانسه. حوادث مختلف کشورمان نشان می‌دهد فراز و فرود ها در کشورمان وجود داشته است یک روز رهبری می‌گویند؛اشخاصی که من هم قبول ندارند شرکت نمایند این موضوع یعنی ایستادگی تغییرات نشان دهنده ی آن است که ما در دولت ها فراز و فرود همیشه داشته ایم .

بنده معتقد هستم شاید مجلس ششم می توانست ادامه داشته باشد اگر خودش آن سرانجام را برای خودش رغم نمی زد نمی‌خواهم قضاوت نمایم اما باید بگویم بالاخره مردم در شرایط متفاوت نظرات متفاوت نیز از خود بروز خواهند داد به دو دلیل، یک اینکه مردم ما تنوع را دوست دارند و اساسا مردم متنوعی هستند شما در هیچ کشوری آنقدر تنوع قومیت ،پوشش ها و زبان ها غیر از شبه قاره ی هند نمیبینید ،مردم ضمنا از لحاظ سیاسی نیز دارای سلایق متفاوتی هستند بخشی از جامعه ما اصلاح طلبی را می‌پسندند بخشی اصول گرایی را می‌پسندند و بخشی هیچ یک از این دوتا را نمی‌پسندنداصطلاحا به این گونه افراد قشر خاکستری میگویند و آنها در موقعیت مختلف تصمیم خود را می گیرند این موضوع نشان دهنده این است که ما باید به مردم اعتماد نماییم ما چنگ در چهره مردممان نیاندازیم مردم ما در صحنه های مختلف انقلاب نشان دادند آنجایی که پای حیثیت و آبرو ،ملیت ،قومیت در بین باشد از خود ،خودگذشتگی نشان می‌دهند.

شما همین نا آرامی ها را نگاه بیاندازید همه دیدند که نخبگان، جوانان، سلبریتی ها آمده اند اما مردم وارد صحنه نشدند و اگر به انقلاب اسلامی بازگردیم خواهیم دید که انقلاب اسلامی سه پایه برای پیروزی داشته است هدف ، که اسلام بود رهبری،که امام بود و مردم.

فرق ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ و ۲۲بهمن سال ۱۳۵۷ در همین موضوع است که در ۱۵ خرداد و ۲۲ بهمن هم هدف یکی بود و هم رهبری یکی بود اما در ۱۵ خرداد مردم نبودند اما در ۲۲ بهمن مردم حضور داشتند ما این موضوع را به عنوان یک سرمایه ی اجتماعی و جدی کشورمان باور کنیم ما نباید از مردممان نارحت شویم اگر به یک جناح رای دادند این سلیقه سیاسی را پذیرفتند یا آن سلیقه سیاسی را پذیرفتند ما باید به خودمان بازگردیم که ما چه کرده ایم که از ما رویگردان شده اند منظور از ما که می‌گویم تمام جریان های سیاسی کشور است .

جبهه پایداری راه خودش را می رود
آقای متکی، شورای وحدت با محوریت جامعه روحانیت مبارز بنا است چه پروژه ای را اجرا کند و در واقع چه استراتژی دارد ؟

مجموعه های نیروهای اصول گرا بعد از انقلاب نوعا سعی بر این داشتند که با یکدیگر باشند با اسامی و شعار های مختلف وارد عرصه می شدند بعد از دوم خرداد سال ۱۳۷۶ اصول گرایان تا پنج سال دور هم جمع نمی‌شدند زیرا فضایی را اصلاح طلبان ایجاد می‌کردند که اگر یک نماینده ای در مجلس پنجم کوچکترین صحبتی را نسبت به دولت می‌زدند آقای تاج زاده معاون سیاسی وزارت کشور میگفت این نماینده پیام دوم خرداد را درک نکرده است یعنی یک فضای اختناق سیاسی ایجاد شد و تا پنج سال اصول گرایان یکدیگر را پیدا نکردند.

اواخر سال ۸۱ و سال۸۲ یکدیگر را پیدا کردند در انتخابات شوراها شرکت کردند و برنده شدند شورای هماهنگی تاسیس کردند سپس شورا ها را موفق شدند و به طرف مجلس رفتند اگر خاطرتان باشد مجلس هفتم را با شعار "آباد گران ایران اسلامی" آمدیم به میدان و در سراسر کشور موفق شدیم مجلس را به دست بگیریم . انتخابات ۱۳۸۴ ریاست جمهوری زمانی که برگزار شد همان مجموعه ای که اعضای شورا ها و مجلس را انتخاب میکرد کاندیدای ریاست جمهوری را هم انتخاب کرد اما در زیر مجموعه اصول گرایان به آن تمکین نکردند، انتخابات برگزار شد و به نوعی مصالحه شد با اصول گرایان و مجلس هشتم، نهم و دهم با نام های مختلف وارد عرصه شدند انتخابات سال ۹۶ ریاست جمهوری با نام جمنا وارد شد سه مجلس قبلی با جبهه متحد اصول گرایان وارد شد آخرین اسمی که همه در کنار یکدیگر بودند شورای ائتلاف بود که آقای حدادعادل مسئولیت آن را بر عهده داشت و اشخاص دیگری در این مجموعه بودند و جبهه پایداری که مسیر خاص خودش را میرفت تنها در روزهای پایانی نزدیک به انتخابات می آید لیستش را می‌دهد در دوره جمنا شراکت در انتخابات ریاست جمهوری و در دوره یازدهم شراکت در انتخابات مجلس.

و در انتخابات ۹۸ مجلس، احزاب اصول گرا از شورای ائتلاف گله مند شدند و ...

بله ،احزاب در انتخابات سال ۱۳۹۸ گلایه مند شدند،اما تدبیر شورای ائتلاف برای گزینش کاندیداها و نامزد های میدان کارزار بود و نمیشد صحبتی کرد نهایتا این انتخابات برگزار شد و مجلس یازدهم شکل گرفت حدود چهل نفر از احزاب به جامعه روحانیت مبارز آمدند و گفتند که ما گله داریم نسبت به نحوه ی مدیریت این انتخابات ما سی نفر بودیم در شورای مرکزی انتخاب کاندیداها اما در روزهای پایانی سه یا چهار نفر شد و این پذیرفته نبود جامعه روحانیت مبارز چندین دور با شورای ائتلاف گفت و گو و بحث کرد که شما احزاب را مشارکت دهید و متاسفانه آن توافق حاصل نشد و ما به جامعه روحانیت مبارز مطرح کردیم که ما می‌توانیم یک مجموعه مستقلی را تشکیل دهیم جامعه روحانیت مبارز پذیرفت و شورای وحدت در سال ۱۳۹۹ تشکیل شد.

ما دو فاز فعالیت برای شورای وحدت تعریف کردیم مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ما وارد عرصه شدیم کاندیدایمان پیش از همه معرفی کردیم برای آن کار کردیم بعد از انتخابات کم لطفی شد یعنی نوعا مسئولیت ها در اختیار جبهه پایداری و شورای ائتلاف قرار گرفت، نوع مسئولیت از وزرا، استانداران، مدیران میانی و غیره از این دو طیف انتخاب شدند و به شورای وحدت عنایتی نشد درحالی که پیش از دیگران شورای وحدت کار برای آقای رئیسی را شروع کرد و تشکیلاتی تر از بقیه ی مجموعه ی اصول گرا برای آقای رئیسی در سطح کشور کار کرد اما عنایت لازم به هر دلیلی نشد.

سال ۱۴۰۰ و تصمیم گرفتیم که چه کاری انجام دهیم قهر کنیم؟ هیچ کس تایید نکرد، شورای وحدت ادامه پیدا کند؟ذهمه تایید کردند. نقشه ی راه برای دوره جدید چه باشد عنوان این مرحله را ما انسجام تشکیلاتی گذاشتیم یعنی شورای وحدت یک تشکیلاتی به خود بگیرد تشکیلات داشت اما در قالب ستاد های انتخاباتی در سراسر کشور ما برای هر استانی پارلمان استانی تعریف کردیم که بین شصت تا نود نفر از مدیران احزاب و نمایندگان اقشار از روحانیت پارلمان استانی را تشکیل می‌دهند و شورای مرکزی را به تعداد ۲۱ نفر در هر استانی انتخاب می‌کنند ما در تهران هم یک شورای عمومی ۱۱۰ نفره داریم که نمایندگان احزاب، اقشار و روحانیت هستند اینها شورای مرکزی کشوری شورای وحدت را تشکیل می‌دهند که ۳۵ نفر تعداد آنها است؛ این پروژه در پایان شهریور امسال تمام می‌شود و سپس وارد عرصه انتخابات مجلس خواهیم شد .

هنوز پیشنهاد وحدت از سوی شورای ائتلاف دریافت نکرده ایم
زمزمه ائتلاف بین شورای وحدت با شورای ائتلاف یا تیم آقای قالیباف را باید نشنیده بگیریم؟

وحدت در جریان های انتخاباتی امری طبیعی است اما وحدت باید ارائه طرفعادلینی را داشته باشد ما تاکنون پیشنهادی برای وحدت و یکی شدن دریافت نکرده ایم موقعی هم که دریافت نماییم معتقد هستیم که آن وحدت باهم است نه جدا یعنی شورای وحدت یک هویت جمعی مستقل نسبتا قوی را پیدا کرده است و از این جایگاه ممکن است ما وارد گفت و گو شویم یک روز آقای دکتر حدادعادل با من تماس گرفتند بعد از اینکه آقای رئیسی ثبت نام کردند ایشان گفتند آقای متکی بدون دخالت دست کاندیدای ما و شما یعنی شورای ائتلاف و وحدت یکی شد ایشان گفتند ما برای شورای شهر نگران هستیم قرار شد بنشینیم و با یکدیگر جلسه ای داشته باشیم آقای مهندس چمران ، سروری به جامعه روحانیت آمدند و از سوی شورای وحدت نیز آقای موسی پور و بنده مذاکره کردیم و مذاکراتمان به ثمر نرسید ما در حال حاضر بر اساس بنیه مستقل شورای وحدت برنامه ریزی می‌کنیم.

ما معمولا در جلسات هفتگی خود تحرکات انتخاباتی جریان های مختلف سیاسی را در کشور را رصد می کنیم، اعم از اصلاح طلب ، اصول گرا و مستقل و در درون جریان اصول گرا هم به همین شکل ما هر زمانی که نشانه هایی از آمادگی برای همگامی و همراهی را مشاهده نماییم قاعدتا مورد استقبال قرار می‌دهیم اما در حال حاضر ما به دنبال چنین حرکتی نیستیم که با کسی ائتلاف کنیم یک زمانی هم ممکن است شرایط انتخابات جریان ها را به یکدیگر برساند که باید باهم دارای لیست مشترک شوند و آن زمانی است که دیگران چه سیاست هایی را در انتخابات در پیش می‌گیرند آن ممکن است موجب شود تا انگیزه های باهم بودن قوی تر شود من فکر میکنم ما تا ماه آذر زمان داریم برای اینکه این فضا را رصد نماییم برای اینکه ببینیم امکان همراهی و هم لیستی وجود دارد یا خیر.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها