امروز شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۴۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸
زوار پاکستانی طی چند روز گذشته به دلیل نبود ناوگان اتوبوس مورد نیاز در مرز ریمدان سرگردان بودند که نیروهای مسلح با کمک سازمان هواپیمایی این زوار را به مرزهای غربی کشور منتقل کردند.

به گزارش کانون به نقل از خبرگزاری مهر، وقتی ایام اربعین می‌رسد توقع از مسئولان افزایش می‌یابد تا بهترین برنامه ریزی و امکانات را برای زواری که قصد عزیمت به عتبات عالیات دارند تدارک ببینند؛ از تأمین ناوگان اتوبوس بین شهری گرفته تا بهسازی راه‌ها و غیره.

امسال بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگاران مهر، عزیمت زوار پاکستانی برای زیارت عتبات افزایش پیدا کرد و البته این موضوع قابل پیش بینی بود چرا که مسئولان وزارت راه پیش از آغاز ایام اربعین بارها به این موضوع تاکید داشته و اعلام کرده بودند زوار پاکستانی می‌توانند با اتوبوس‌های خود به ایران بیایند. شاید این مسئله موجب شد تا کمتر به این زوار توجه شود و بیشترین توان برای جابه جایی زوار ایرانی گذاشته شود.

براساس اطلاعات و گزارش‌های رسیده از مرز ریمدان زوار ایرانی و پاکستانی حاضر در این منطقه از کشور طی چند روز گذشته بدون وسیله نقلیه عمومی سرگردان بوده و امکانات حمل و نقل مناسب برای جابه جایی زوار به مرزهای غربی وجود نداشت.

مسئله تا حدی مشکل ساز شده بود که به جز انتقال این زوار به مرزهای غربی کشور مسافرانی که قصد داشتند به شهرهای دیگر نیز بروند با نبود ناوگان حمل‌ونقل مواجه شده بودند این موضوع موجب شد تا خبرنگار گروه اقتصادی مهر مسئله را با مسئولان سازمان راهداری درمیان بگذارد هر چند در ابتدا وعده‌هایی مبنی بر حل مسئله داده می‌شد اما هرچه زمان جلو می‌رفت بر این مشکل افزوده می‌شد تا جایی که به نظر می‌رسید این موضوع برای مسئولان سازمان راهداری غیر قابل حل شده بود.

خبرگزاری مهر از روز جمعه مورخ (۱۰ شهریورماه) از سازمان راهداری کشور در خصوص موضوع عدم تعداد کافی اتوبوس در مرز ریمدان با بی جوابی از سوی روابط عمومی راهداری مواجه شد.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از مرز ریمدان رفته رفته بر تعداد زوار پاکستانی افزوده می‌شد اما هنوز مشکل انتقال زوار به سمت مرزهای عراق با مشکل مواجه بود تا اینکه ابتدای هفته سازمان هواپیمایی کشوری با کمک نیروهای مسلح به داد زوار پاکستانی رسیدند و انتقال آنها با هواپیمای نیروهای مسلح آغاز شد. به طوری که تعداد قابل توجهی از شیعیان پاکستان طی روزهای گذشته برای حضور در راهپیمایی بزرگ اربعین از مرز ریمدان واقع در شهرستان دشتیاری در جنوب استان سیستان و بلوچستان وارد کشورمان شده و از طریق هوایی به آبادان منتقل شدند. برای انتقال زوار پاکستانی، طبق هماهنگی‌های به عمل آمده، هواپیماهای نظامی بخصوص از سوی ارتش جمهوری اسلامی ایران در انتقال این زوار نقش آفرینی کردند.

ناگفته نماند برخی از زوار پاکستانی سفری ۷ روزه را تا رسیدن به ایران پشت سر می‌گذارند و انتظار بر این است که همانگونه که عراقی‌ها برای زوار امام حسین (ع) تمام تلاش خود را می‌کنند ایران نیز در این زمینه تمام تلاش خود را به کار بندد. با پیگیری‌های صورت گرفته از سازمان هواپیمایی کشوری مشخص شد تا اعزام بیش از ۶ هزار نفر از شیعیان پاکستانی از فرودگاه چابهار و زاهدان به مقصد فرودگاه اهواز بوسیله هواپیماهای بوئینگ ۷۴۷ و ایلیوشین نیروی هوایی ارتش انجام شده است و سپس این زوار به صورت زمینی به مرز چذابه منتقل شده‌اند زیرا که این مرز مختص زائرانی است که از پاکستان و افغانستان به عتبات می‌روند.

مشکل برای انتقال زوار پاکستانی چه بود؟ نبود ناوگان یا عدم برنامه ریزی

پیش از آغاز ایام اربعین بارها مسئولان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده بودند کشور به ۲ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد تا بتواند با کمترین مشکل اقدام به خدمت رسانی به زوار اربعین کنند، پیگیری‌های صورت گرفته حاکی از آن است که این اتوبوس‌ها به گمرک رسیده‌اند اما کارهای ترخیص آن به موقع انجام نشد این مسئله موجب شد تا سازمان راهداری به دنبال اجاره ۵۰۰ دستگاه اتوبوس از کشور ترکیه برای کمک به حمل و نقل زوار اربعین باشد که خوشبختانه این اتوبوس‌ها هم اکنون مشغول جابه جایی مسافر هستند. که بهتر آن بود این اتوبوس‌های اجاره‌ای در سطح کشور پخش شوند تا زائرین به اینگونه دچار سردرگمی نشوند.

خبرنگار مهر با رضا خادمی زاده رئیس انجمن‌های صنفی رانندگان ناوگان مسافربری کشور به منظور بررسی عملکرد سازمان راهداری در این ایام گفت‌وگو کرد؛ وی به خبرنگار مهر اعلام کرد در خصوص سفرهای اربعین از چندین ماه قبل جلساتی بین دستگاه‌های مختلف برگزار می‌شود و برنامه‌ریزی‌هایی صورت می‌گیرد اما وقتی وارد ایام اربعین می‌شویم شاهد هستیم که این مصوبات و دستورات انجام نمی‌شود و عملاً این هماهنگی که در جلسات وجود دارد در عمل اجرایی نمی‌شود.

رئیس انجمن‌های صنفی رانندگان ناوگان مسافربری کشور در ادامه تصریح کرد: سازمان راهداری در اربعین امسال نسبت به مابقی سازمان‌ها مسئولیت پذیرتر عمل کرد منتهی نکته‌ای که اینجاست این است که سازمان راهداری و جاده‌ای دنبال این است تا فراتر از مسئولیتی که بر عهده‌اش گذاشته‌اند عمل کند که این کار موجب تضعیف عملکرد این سازمان می‌شود و حواشی زیادی برایش ایجاد می‌شود.

علت تجمع زوار پاکستانی در مرز ریمدان

وی در ادامه تاکید کرد: عملکرد سازمان راهداری مناسب است اما به دلیل اینکه مسئولیت سازمان و نهادهای دیگر را به دوش می‌کشد موجب می‌شود تا به وظیفه اصلی خودش به نحوه احسن نرسد، به عنوان مثال در جلساتی که برای سفرهای اربعین با مسئولین مربوطه برگزار می‌شود اعلام می‌شود که برای هر مرز چه تعداد اتوبوس در نظر گرفته شود؛ امسال برای مرز ریمدان اعلام شده بود تا پاکستانی‌ها با ناوگان حمل و نقل خودشان از این مرز عبور کنند اما تعداد قابل توجهی از اتوبوس‌های پاکستانی دچار نقص فنی شده بودند و عملاً امکان انتقال این زوار وجود نداشت زیرا پیش بینی لازم برای این حجم از مسافر که وارد مرز ریمدان می‌شدند نشده بود.

این مقام مسئول افزود: پیش از این با مسئولان پاکستانی جلساتی داشتیم و رسماً به آنها اعلام کرده بودیم که در داخل کشور مشکل کمبود اتوبوس داریم و باید برای حمل و نقل زوار پاکستانی خودشان دست به کار شوند، هم چنین اعلام شده بود که امسال از مرز ریمدان بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ زائر پاکستانی به ایران مراجعه می‌کنند و ما برای پذیرایی از این تعداد زائر آماده بودبم اما به یکباره حجم ورودی زائر پاکستانی از مرز ریمدان دو برار رقم اعلامی شد که این موضوع برای ما مشکلاتی را به همراه داشت. به همین دلیل کم وکاستی که در این مرز ایجاد شده است را نباید به گردن سازمان راه داری انداخت.

به گزارش خبرنگار مهر تنها چند روز به پایان ایام اربعین فرصت باقی است و به هر حال این زوار پاکستانی قصد بازگشت به کشور خود را دارند و اگر این آمادگی بین دستگاه‌های مربوطه وجود نداشته باشد شاهد تجمع آنها در مرزهای غربی خواهیم بود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها