امروز دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
کد خبر: ۴۹۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱
رئیس جمهور روسیه طی نشست خبری مشترک با همتای ترکیه‌ای خود، گفت که مسکو می‌تواند به توافق غلات بازگردد، اما تنها در صورتی که غرب محدود کردن صادرات محصولات کشاورزی روسیه به بازارهای جهانی را متوقف کند.

به گزارش کانون به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه که به سوچی سفر کرده و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه عصر دوشنبه پس از گفتگوهای طولانی، در نشست خبری مشترک حاضر شدند.

اردوغان درباره دیدار و گفتگوهایش با پوتین در سوچی، گفت که احیای توافق صادرات غلات اوکراینی از بنادر دریای سیاه به زودی امکان‌پذیر خواهد بود.

وی با بیان اینکه انتظارات روسیه برای همه شناخته شده است و باید کاستی‌ها برطرف شود، توضیح داد: «ترکیه و سازمان ملل متحد روی بسته پیشنهادی جدیدی کار کرده‌اند تا نگرانی‌های روسیه را کاهش دهند».

توافق صادرات غلات از دریای سیاه، که توسط نمایندگان روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل در تاریخ ۲۲ جولای ۲۰۲۲ امضا شد، شامل صادرات غلات، مواد غذایی و کود اوکراین از طریق سه بندر این کشور در سواحل دریای سیاه است. این توافق در ۲۲ جولای امسال در پی موافقت نکردن روسیه با تمدید آن، فسخ گردید.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، رئیس جمهور ترکیه در این‌باره اضافه کرد: «ما به عنوان ترکیه معتقدیم که در مدت کوتاهی به راه حلی خواهیم رسید که انتظارات را برآورده کند».

پوتین نیز در این نشست خبری گفت که روسیه می‌تواند به این توافق بازگردد، اما تنها در صورتی که غرب محدود کردن صادرات محصولات کشاورزی روسیه به بازارهای جهانی را متوقف کند.

طبق این گزارش، وی اظهار داشت: «ما آماده بررسی احتمال احیای توافق غلات خواهیم بود و من امروز مجدداً به اردوغان این موضوع را گفتم که ما این کار را به محض اجرای کامل تمام توافقات در مورد لغو محدودیت‌ها علیه صادرات محصولات کشاورزی روسیه انجام خواهیم داد».

رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه هیچ کمبود فیزیکی از نظر غذا در جهان وجود ندارد، تاکید کرد که ادعاهای غرب مبنی بر اینکه روسیه با تعلیق مشارکت در توافق غلات به بحران غذایی دامن زده است، نادرست است زیرا قیمت مواد غذایی در پی این اقدام افزایش نیافته است.

به نوشته رویترز، پوتین همچنین افزود: «غرب همچنان مانع عرضه غلات و کودهای شیمیایی فدراسیون روسیه به بازارهای جهانی ذیل توافق غلات است».

روسیه و اوکراین مجموعا نزدیک به یک سوم عرضه جهانی گندم را تشکیل می‌دهند. اوکراین همچنین صادرکننده عمده ذرت، جو، روغن آفتابگردان و روغن کلزا است. به گفته سازمان ملل ۳۶ کشور جهان بیش از نیمی از نیاز گندم خود را از طریق اوکراین و روسیه تامین می‌کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها