امروز شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۹
کد خبر: ۴۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶
تجارت مرزی قانون‌مند می‌شود/ ضرورت فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی

به گزارش کانون، فداحسین مالکی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه تجارت مرزی ما تاکنون سازوکار مشخصی نداشته است، اظهار داشت: اخیراً کلیات لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان در مجلس تصویب شد که این مصوبه یکی از مصوبات بسیار مهم مجلس یازدهم است و باعث می‌شود به ۱۶ استان مرزی کشور سر و سامان داده شود.

وی با اشاره به اینکه به دنبال آن هستیم که ۱۵ کشور همسایه را فعال کنیم تا با ۱۶ استان مرزی کشورمان ارتباطات گسترده‌تر تجاری داشته باشند، گفت: تاکنون در این حوزه قانون نداشتیم و با تصویب لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان تحول اساسی در اقتصاد کشور ایجاد خواهد شد، چرا که ما جزو سه کشور دنیا هستیم که بیشترین مرز را داریم و قطعاً این موضوع بر معیشت مردم تأثیر خواهد داشت.

رئیس فراکسیون مرزنشینان مجلس شورای اسلامی بیان کرد: لازم است استان‌های مرزی ساماندهی شوند و باید بتوانیم اشتغال پایدار را در این استان‌ها ایجاد کنیم. از سوی دیگر باید به جایگاه بسیار ممتاز مرزنشینان کشورمان اهمیت بیشتری دهیم.

مرزها همیشه فرصت هستند

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: مقام معظم رهبری چند سال قبل سفری به سیستان و بلوچستان داشتند و ایشان در چابهار جمله معروفی داشتند که برای معیشت مرزنشینان از فرصت‌های مرزی استفاده کنید. بر این اساس، باید به این مسئله مهم توجه کرد که مرزها همیشه فرصت هستند و همیشه تهدید نیستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه خوشبختانه دولت سیزدهم به موضوع دیپلماسی اقتصادی با اولویت کشورهای همسایه و منطقه توجه جدی دارد، تصریح کرد: با وجود این، موانعی برای داد و ستد مرزنشینان وجود دارد که باید مرتفع شود.

وی با اشاره به اینکه ما حدود ۳۹ بازارچه مرزی و ۲۰۰ معبر مرزی رسمی داریم، افزود: باید از این ظرفیت برای مقابله با تحریم‌ها استفاده کنیم. استان‌های مرزی ما باید ارتباطات خود با کشورهای همسایه را تقویت کنند و توجه به ظرفیت‌های بازارچه‌های مرزی بهترین راه برای دور زدن تحریم‌هاست و نباید مغفول باقی بماند.

رئیس فراکسیون مرزنشینان مجلس با بیان اینکه فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی می‌تواند سبب تحول و رونق اقتصاد مرزنشینان و کشور شود، گفت: مجلس قطعاً در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه تصمیمات لازم را برای مرزنشینان و استان‌های مرزی کشور اتخاذ خواهد کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها