امروز شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۱
کد خبر: ۴۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴
یک منبع دیپلماتیک گفت، در سفر اخیر وزیر خارجه ایران به لبنان، او از همتای لبنانی برای پنجمین بار دعوت کرد که به ایران سفر کند اما وی مثل همیشه طفره رفت.

به گزارش کانون به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه الاخبار لبنان امروز دوشنبه خبر داد، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران در سفر اخیر به بیروت، بار دیگر از همتای لبنانی دعوت کرد که به ایران سفر کند. 

«یک منبع دیپلماتیک غیر لبنانی» به الاخبار گفت، عبداللهیان که روز جمعه گذشته در لبنان بود، برای پنجمین بار از عبدالله بوحبیب همتای لبنانی دعوت کرد که به ایران سفر کند. اما بوحبیب مثل دفعات گذشته، عذرخواهی کرد و طفره رفت. 

الاخبار در این گزارش با تیتر «عبداللهیان به بو حبیب: چرا به ما سر نمی‌زنید؟» به نقل از این منبع نوشت که «دو وزیر دیدارهای زیادی کرده‌اند. بخصوص امیرعبداللهیان که به صورت متوالی به لبنان و منطقه سفر می‌کند و در هر بار بوحبیب را ملاقات و از بوحبیب سوال میکند که چرا دعوتش را اجابت نمیکند بخصوص که این دعوت همراه با یک برنامه کاری غیر سیاسی است بویژه پیشنهاد کمک ایران به لبنان در حوزه انرژی. امیرعبداللهیان به همتای لبنانی گفته که ایران هم‌اکنون با ترکیه، عراق و افغانستان در حوزه انرژی برق و گاز در حال همکاری است و این کشورها موفق شده‌اند معافیت از تحریم‌های آمریکا را بگیرند پس چرا لبنان چنین کاری نکند؟». 

طبق گفته این منبع، بوحبیب چندین بار شرح داده که تحریم‌های آمریکا مانع همکاری مستقیم ایران و لبنان است و این مسئله ربطی به موضع وزیر یا برخی طرفها ندارد. او گفته که شخصاً تمایل به سفر به ایران دارد اما تصمیم سفر، مرتبط با موضع شورای وزیران (کابینه) است و دولت فعلی هم در وضعیت دولت پیشبرد امور (غیررسمی) است و او هم به دلیل اختلاف سیاسی در جلسات کابینه حضور نمی‌یابد. 

به گفته این منبع «طرف ایرانی تصمیم گرفته مجتبی امانی سفیر ایران در بیروت را به نخست وزیری بفرستد تا از نجیب میقاتی بخواهد موافقت خودش با سفر به ایران را به بوحبیب ابلاغ کند هر چند همه میدانند که بوحبیب به دلایل مختلف قصد چنین سفری ندارد که از جمله این دلایل، تصور خودش از این مسئله است که چنین اقدامی مشخصاً بر روابطش با آمریکایی‌ها، اثر [سوء] می‌گذارد». 

بعدازظهر چهارشنبه هشتم شهریور ماه، امیر عبداللهیان رئیس دستگاه دیپلماسی در رأس هیأتی برای هفتمین بار از زمان وزارتش به سوریه رفت و عصر روز بعد برای پنجمین بار راهی لبنان شد. وی بعد از دیدار با همتای لبنانی، با بیان اینکه «به حمایت‌های قوی خود از لبنان ادامه می‌دهیم»، از همه طرف‌های لبنانی دعوت کرد که هر چه سریع‌تر از طریق گفت‌وگو و تفاهم، رئیس جمهور را انتخاب کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها