امروز يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۶
کد خبر: ۴۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴
به نظر می رسد ماجراجویی فضایی هندی ها تازه شروع شده و از این پس باید هر روز شاهد غافلگیری جدیدی از این کشور باشیم، زیرا در فاصله ای اندک از موفقیت ماه نورد هندی در فرود روی قمر زمین، آژانس فضایی این کشور اعلام کرد: اولین ماهواره رصدخانه خورشیدی خود را روز شنبه با موفقیت به مدار پایین زمین پرتاب کرد.

به گزارش کانون به نقل از سیناپرس، سازمان تحقیقات فضایی هند شب گذشته تایید کرد: فضاپیمای Aditya-L-1 این کشور از مرکز فضایی Satish Dhawan با یک راکت ماهواره بر ویژه به فضا پرتاب شد.

صفحه رسمی آژانس فضایی هند روز شنبه در شبکه اجتماعی X طی پستی جدید اعلام کرد: پرتاب Aditya-L1 توسط  راکت ماهواره بر PSLV-C57 با موفقیت انجام شد. این موشک، ماهواره خود را دقیقاً در مدار مورد نظر قرار داده است و به این ترتیب اولین رصدخانه خورشیدی هند سفر خود را به مقصد نقطه L1 خورشید – زمین آغاز کرده است.

سریدهارا پانیکر سومانات (Sreedhara Panicker Somanath) رئیس سازمان تحقیقات فضایی هند  در این رابطه گفت: تبریک می ‌گویم، فضاپیمای Aditya-L1 در یک مدار بیضوی بسیار دقیق در یک حالت ماموریتی بسیار منحصر به فرد آماده انجام وظیفه می ‌شود.

این فضاپیما به گونه ای طراحی شده است که مدار پایین زمین را برای رسیدن به مکانی در حدود ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتری از زمین به نام نقطه لاگرانژ ۱ ترک کند و این ویژگی به فضاپیمای هندی اجازه می دهد مستقیماً به دور خورشید چرخیده و بخش های مختلف آن را مشاهده کند.

 رئیس سازمان تحقیقات فضایی هند درباره این ماموریت گفت: ابزارهای Aditya-L1 برای مشاهده جو خورشیدو  به طور عمده کرومسفر و تاج های خورشیدی تنظیم شده اند. ابزارهای این کاوشگر محیط خورشید را در منطقه L1 مشاهده خواهند کرد. در مجموع هفت سیستم پایش در این کاوشگر وجود دارد که چهار تای آن‌ ها سنجش از راه دور خورشید را  انجام داده و سه تای آن ‌ها وظیفه رصد درجا را بر عهده دارند.

این کاوشگر همچنین در حین گردش به دور خورشید از ابزارهای خود برای مطالعه اتمسفر بالای آن و پدیده هایی مانند شراره های خورشیدی، پرتاب جرم تاج و باد های خورشیدی استفاده می کند.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند از پرتاب Aditya-L1 به عنوان نقطه عطف دیگری برای برنامه فضایی کشورش یاد کرده و روز گذشته در شبکه اجتماعی X نوشت: پس از موفقیت چاندرایان ۳، هند به ماجراجویی فضایی خود ادامه می دهد. به دانشمندان و مهندسان خود در سازمان تحقیقات فضایی هند برای پرتاب موفقیت آمیز اولین ماموریت خورشیدی هند، Aditya-L1 تبریک می گویم. تلاش های علمی خستگی ناپذیر ما به منظور توسعه درک بهتر از جهان برای رفاه کل بشریت ادامه خواهد داشت.

 ماه گذشته، سازمان تحقیقات فضایی هند فرودگر ویکرام را در قالب پروژه چاندرایان ۳ با موفقیت در نزدیکی قطب جنوبی ماه فرود آورد.

برچسب ها: هند ، آژانس فضایی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها