امروز سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۷
کد خبر: ۴۹۵۲
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
جهان در روزگار پس از جنگ جهانی دوم به دو بلوک شرق و غرب تقسیم می شد و البته در این میان منظور از شرق، روسیه و کشورهای اروپای شرقی بودند و آسیا نقش چندانی در معادلات سیاسی و اقتصادی جهان ایفا نمی کرد. پس از فروپاشی شوروی شرایط کاملا به نفع غرب تغییر کرده و برای سال ها به این صورت باقی ماند تا این که در سال های اخیر شرایط پس از جنگ روسیه و اوکراین از یکسو و رشد اقتصادی چشمگیر کشورهایی چون چین و هندوستان از سوی دیگر سبب شد تا این معادله تغییر کند.
به گزارش کانون به نقل از سیناپرس، جهان طی سال های اخیر شاهد تحولاتی چشمگیر در حوزه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بوده و همزمان با ظهور اقتصادهای نوین و قدرتمند شرقی، شاهد بروز تقابل نظامی بین روسیه و اوکراین بودیم که منجر به جبهه گیری غرب علیه روسیه شد. این موضوع فارغ از بحث نظامی و منازعات سیاسی دو کشور، منجر به تغییر ساختار اقتصادی جهان شده و روسیه با تغییر نگاه خود از غرب به شرق، یک موازنه جدید اقتصادی در جهان ایجاد کرده است.

افرادی که طی دهه های گذشته به روسیه سفر کرده اند به خوبی می دانند که این کشور تا پیش از جنگ اوکراین، از نظر اقتصادی به غرب مرتبط بوده و تعامل با کشورهای شرقی به استثنای چین در مبادلات تجاری این کشور به مراتب کمتر از داد و ستد و تجارت با اروپا و آمریکا بود. اعمال تحریم های سنگین آمریکا، اروپا و متحدان غربی ایالات متحده منجر به شکل گیری سیاست جدیدی در اتاق فکر کرملین شده و این کشور می کوشد از طریق اتحاد با کشورهای شرقی، قطب جدید و قدرتمندی را در مقابل جبهه غرب ایجاد کند. در این میان یکی از سیاست های اصلی مسکو، پایان بخشیدن به سیطره دلار در مبادلات اقتصادی بین المللی بوده و این هدف از طریق اتحادیه هایی همچون بریکس به طور جدی دنبال می شود.

تغییر رویکرد فوق به خوبی و با صراحت در مواضع دولتمردان روسیه دیده شده و در روزهای گذشته آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی این کشور در گفتگو با رسانه های خبری با صراحت اعلام کرد: مواضع روسیه از غرب به سمت شرق در حال حرکت است و اکثر مواردی که به دلیل تحریم ها برای این کشور مشکل ساز شده اند با موفقیت در چارچوب بریکس حل می شوند.

به گزارش سیناپرس، وی ضمن تاکید بر این موضوع که ما در حال تقویت روابط اقتصادی خود با شرق هستیم افزود: کشورهای بریکس شرکای اصلی اقتصادی ما هستند. بدون شک، این توسعه تجارت، شامل همکاری در سرمایه گذاری و توسعه بخش خدمات است.

موضع گیری این مقام ارشد دولت روسیه نشان از نگاه بلند مدت این کشور به متحدان جدید خود داشته و در این میان ایران به دلیل داشتن مرز مشترک با روسیه و امکان اتصال زمینی و دریایی با این کشور می تواند شرایطی به مراتب مهم تر از سایر کشورهای بریکس داشته باشد. در حقیقت باید پذیرفت که ایران نیز طی سال های اخیر با تحریم هایی شدید مواجه بوده و عضویت در پیمان هایی مانند شانگهای و بریکس فرصتی ارزشمند برای بازگشت کشورمان به دنیای تجارت بین المللی بدون نیاز به دلار است.

خوشبختانه در نشست اخیر بریکس از ایران و عربستان به عنوان عضو جدید این اتحادیه دعوت به عمل آمده و در شرایطی که عربستان با تردید و محافظه کاری به این دعوت واکنش نشان داده است، شرایط ایران ایجاب می کند از این فرصت مناسب نهایت بهره برداری را برده و خود را در اتحادیه بریکس تثبیت کند. باید توجه داشت به غیر از چین، هیچ یک از اعضای بریکس با روسیه مرز مشترک نداشته و علاوه بر این اتحاد شرق به معنی شرق مطلق جغرافیایی نبوده و از آسیا تا برزیل در آمریکای جنوبی و آفریقای جنوبی در قاره سیاه را شامل می شود که این موضوع نیز دامنه وسعت فعالیت های اقتصادی و سیاسی ایران را تحکیم خواهد بخشید.

به گزارش سیناپرس، فعالان اقتصادی به خوبی می دانند که عدم امکان مبادلات بانکی، اصلی ترین مانع تجارت ایران در حوزه جهانی طی سال های اخیر بود و در این شرایط وزیر دارایی روسیه تاکید کرد که این کشور تلاش می کند  مبادلات کالایی و پرداخت ها را با کشورهای بریکس که در حال حاضر به دلیل تحریم ها مشکل دارند، حل کند.

وی در ادامه توضیحاتش افزود: توسعه مجموعه ای از موسسات و یکپارچه سازی در دستور کار ما قرار دارد که این موضوع به شرکت های روسی کمک می کند تا در تجارت با کشورهای بریکس شرکت کرده و کل زیرساخت های مالی و تجاری خود را توسعه دهند.

آنتون سیلوانوف وزیر دارایی روسیه همچنین اعلام کرد: اقتصاد روسیه ممکن است در سال جاری میلادی دو و نیم درصد یا حتی بیشتر رشد کند. وی خاطرنشان کرد: سال گذشته اقتصاد ما ۲.۱ درصد کاهش داشت اما امسال انتظار داریم اقتصاد ۲.۵ درصد یا حتی بیشتر بهبود یابد.

در هر حال فرصت پیش آمده برای کشورهای بریکس و به طور ویژه ایران می تواند یک برگ تغییر دهنده بازی باشد که منجر به بهبود شرایط اقتصادی شده و قواعد بازی جهانی دنیای اقتصاد را تغییر دهد. به گزارش سیناپرس، اگر کشورهای بریکس بتوانند به طور کامل اهداف خود را محقق کنند، تا حد زیادی از اعتبار دلار به عنوان یک ارز مورد وثوق بین المللی کاسته خواهد شد و اگر چه این ارز همچنان به عنوان یک واحد پولی قدرتمند در مبادلات جهانی حضور خواهد داشت اما برگه قدرتمند تحریم های آمریکا تا حد زیادی خنثی شده و این کشور دیگر نخواهد توانست به سادگی از اهرم تحریم های اقتصادی برای منافع سیاسی خود استفاده کند.

گزارش: احسان محمدحسینی
برچسب ها: بریکس ، روسیه
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها