امروز شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۴۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
دومین ماده استراتژیک هسته‌ای بعد از اورانیوم در دنیا «آب سنگین» است و ایران یکی از پنج کشور تولیدکننده این ماده با خلوص و راندمان تولید بالا در جهان محسوب می‌شود که با وجود تحریم‌ها، کشورهای پیشرفته زیادی به دنبال خرید آن هستند.

به گزارش کانون به نقل از ایسنا، تعدادی از خبرنگاران رسانه‌های داخلی چهارشنبه هفته گذشته در بازدید از مجتمع شهدای هسته‌ای خنداب (اراک) در جریان آخرین تحولات و دستاوردهای این مجموعه قرار گرفتند.

در جریان این بازدید که با هدف تجلیل از خبرنگاران و اصحاب رسانه به مناسبت روز خبرنگار انجام شد، محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی به همراه مسئولان شرکت مصباح انرژی و مسنا از اپراتورهای مجتمع آب سنگین و راکتور تحقیقاتی حضور داشتند.

دو سال بعد از اجرایی شدن برجام برخی مدعی شدند که قلب راکتور اراک با سیمان پر شده است که این اظهارات و برخی دیگر از سخنان با واکنش دولت وقت مواجه شد.

مقامات و مذاکره کنندگان هسته‌ای بارها تاکید کرده بودند که حفظ ماهیت آب سنگین رآکتور اراک و مدرن سازی آن از مهم‌ترین نتایج و افتخارات برجام است اما منتقدان برجام باز هم بر حرف خود اصرار داشتند.

علی اکبر صالحی رییس وقت سازمان انرژی اتمی چند سال بعد از توافق برجام و درحالی که هنوز برخی بر ادعای فوق اصرار داشتند یکی از مهم ترین اقدامات هیات مذاکره کننده در زمان توافق را فاش کرد. او اعلام کرد که ایران در حالی اجازه خروج کالندریا و پرکردن لوله‌های آن با سیمان را داد که قبل از آن یک کالندریای مشابه برای راکتور ۴۰ مگاواتی خریداری کرده بود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها