امروز شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۴
کد خبر: ۴۹۰۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود.
نقش زنان در نهضت حسینی و واقعه دلخراش کربلا بسیار مهم است. یکی از دلایل مهم حقانیت قیام امام حسین علیه السلام حضور زنان و اهل و عیال امام حسین علیه السلام بود که حقانیت و عدالت طلبی حرکت امام حسین علیه السلام نشان می‌داد که این حرکت صرفا یک عمل سیاسی نبود. به راستی اگر زنان و اهل حرم در کربلا نبودند، نهضت عاشورا می‌توانست این چنین زنده و ماندگار شود.
اگر روشنگری حضرت زینب و ام کلثوم در ایام اسارت و بعد آن، نبود، آیا این واقعه بقا پیدا می‌کرد؟ بعد از اسارت زنان اهل بیت و برگشت آنان به شهرهای شان هم با روشنگری که حضرت زینب (سلام الله علیها) و حضرت رباب و سکینه و ...نمودند، این حرکت بقا پیدا کرد. اگر امام حسین برای اهداف سیاسی و حکومت به راه افتاده بود، چه لزومی داشت که خانواده و زن و کودکانش را به همراه ببرد.
به راستی اگر زینب (سلام الله علیها) در کربلا نبود و تدبیر و مدیریت اهل حرم و اسرا را نمیکرد، قیام امام حسین علیه السلام به سرمنزل مقصود خود میرسید؟
حضرت زینب حامی و همراه و همراز برادر بود، با اینکه فرزندانش هم در کربلا شهید شدند ولی این بانوی استوار، با صبر و درایت، نهضت عاشورا را مدیریت کرد و با خطبه آتشین خود، کاخ یزید را لرزاند و او را رسوا نمود و با جمله "ما رایت الا جمیلا" حقانیت حرکت امام حسین را به رخ ظالمان کشاند.
ماندگاری نهضت عاشورا بدون حضور حضرت زینب (سلام الله علیها)  ...امکان‌پذیر نمیشد.
 حضرت زینب همانطور که از دختر علی و  فاطمه انتظار می رفت، استوار و صبور و با درایت بود به حدی که شب عاشورا نیز نماز شب اش ترک نشد. 
ای زینب کبری، ما که نمی‌توانیم صبر و عظمت و فضایل شما را درک کنیم همی در عجبیم که گوییم  امان از دل زینب... امان از دل زینب...

با توجه به نقشی که زنان و به ویژه حضرت زینب در کربلا داشتند، در نهضت اربعین هم حضور زنان بسیار موثر است. الحمدلله در چند سال اخیر که پیاده روی اربعین پر رنگ تر شده، زنان به همراه نوزادان و کودکانشان در این حرکت، شرکت می‌کنند پیاده روی می‌کنند و حال و هوای خاصی به نهضت اربعین می‌دهند.
یا زینب کبری، ما زنان به یاد شما در ایام اربعین می‌آییم و به تبعیت از شما که همراهی و همدلی با اباعبدالله داشتید، در   بهشت کربلا یاد شما و کودکان و اهل و عیال اباعبدالله و خاندانش را گرامی میداریم. به امید ظهور هر چه سریعتر صاحب الامر امام زنان عجل الله فرجه الشریف، راهی دیار کربلا می‌شویم. اللهم عجل لولیک الفرج

ربابه سهندی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد استان تهران و عضو شورای مرکزی کانون اسلامی فارغ التحصیلان شبه قاره هند
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها