امروز دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۹
کد خبر: ۴۸۱۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲
دولت هند در حال تلاش برای احیای قانونی است که هدف اصلی آن مسلمانان در این کشور هستند.
به گزارش کانون به نقل از خبرگزاری میزان ،  حزب حاکم هند در حال احیای تلاش‌ها برای پیشبرد «قانون مدنی یکسان» بحث‌برانگیز در این کشور است.

در حالی که «نارندرا مودی»، نخست وزیر فعلی هند، آماده می‌شود تا برای سومین دوره سال آینده نامزد شود، زنان مسلمان بار دیگر به کانون سیاست‌های جمعی این کشور تبدیل شده‌اند.

تلاش برای تشدید نظارت بر مسلمانان
حزب حاکم بهاراتیا جاناتا (BJP)، همراه با گروه‌های افراطی هندو، تلاش‌ها را برای پیشبرد قوانینی که زندگی زنان مسلمان را بیشتر تحت نظارت قرار می‌دهد، احیا کرده است.

این امر شامل قانون مدنی یکنواخت (UCC) است؛ یک پیشنهاد بحث برانگیز که قوانین شخصی حاکم بر گروه‌های مذهبی مختلف را تحت یک قانون مشترک متحد قرار می‌دهد.

در ۱۴ ژوئن، بیست و دومین کمیسیون قانون هند اطلاعیه‌ای صادر کرد که در آن ظرف ۳۰ روز نظرات و پیشنهادات شهروندان و سازمان‌های مذهبی را در مورد UCC جویا شد.

«آمیت شاه»، وزیر کشور هند، اخیرا نخستین نشست سطح بالا در مورد UCC را برگزار کرد و این گمانه زنی را برانگیخت که ممکن است دولت هند این لایحه را در جلسه آتی پارلمان ارائه کند.

رسانه‌های هندی همچنین گزارش داده‌اند که کمیسیون حقوقی این کشور در حال بررسی آغاز کار بر روی لایحه UCC است.

به گزارش میدل ایست آی، UCC بر خلاف سیستم حقوق شخصی موجود هند است، که طبق آن برخی از مسائل خانوادگی و دارایی - مانند ازدواج، طلاق، فرزندخواندگی و ارث برای هندوها، مسلمانان، مسیحیان و دیگران - توسط قوانین مذهبی مربوطه آن‌ها اداره می‌شود.

اجرای UCC، همراه با لغو ماده ۳۷۰ در منطقه مورد مناقشه کشمیر و ساخت معبد Ayodhya Ram، خواسته‌های اصلی ملی گرایان افراطی هندو بوده است. موضوع UCC همچنین بخشی از نظرسنجی مودی در انتخابات ملی ۲۰۱۹ و رای اخیر در ایالت جنوبی «کارناتاکا» بود.

در ماه مارس گذشته، دادگاه عالی هند مجموعه‌ای از دادخواست‌ها را که خواستار این قانون بودند، رد و تاکید کرد که چنین موضوعاتی در اختیار پارلمان است که تصمیم بگیرد.

سلاح سازی گفتمان جنسیتی
اتخاذ این قانون در جامعه کثرت‎گرای مذهبی هند به طور مؤثر باعث لغو قوانین شخصی اسلامی حاکم بر مسائل خانوادگی مسلمانان می‌شود، در حالی که قوانین و آیین‌های مرسوم جوامع قبیله‌ای مختلف هند را دوباره تدوین می‌کند.

منتقدان معتقدند که این امر بافت اجتماعی و مذهبی هند را تضعیف می‌کند و به عنوان ابزاری برای ایجاد یک کشور متحد «هندو» عمل می‌کند. این باور به وسیله روایت هندوتوا شکل می‌گیرد که یکی از راه‌های مقابله با حضور «اختلال‌کننده» مسلمانان در هند، جذب آن‌ها در یک نظم اجتماعی «عمومی» هندو است.

مسلمانان همچنین ابراز نگرانی کرده‌اند که این قانون بحث برانگیز می‌تواند برای برهم زدن شیوه زندگی آن‌ها استفاده شود و آن‌ها را مجبور کند تا با هنجار‌های هندو که در قوانین ملی گنجانده شده است مطابقت داشته باشند.

در طول قرن گذشته، مسئله زنان مسلمان در پروژه برتری‌طلبانه گروه‌های هندو نقش اساسی داشته است.

در مقابل، برخی از فعالان حقوق جنسیتی از ایده UCC حمایت می‌کنند، که به عقیده آن‌ها می‌تواند به پایان دادن به تبعیض علیه زنان کمک کند.

تاریخچه رنجش
در طول قرن گذشته، «مسئله زن مسلمان» در پروژه برتری طلبی گروه‌های افراطی هندو در هند نقش اساسی داشته است؛ زن مسلمان به عنوان موضوعی برای خشونت تلافی جویانه استفاده شده و به کانون اصلی گفتمان هندوتوا تبدیل شده است.

در طول حکومت استعماری انگلیس، قوانین هندو مورد انتقاد قرار گرفت و متعاقبا اصلاح شد؛ یک مورخ هندی مدعی است مجموعه جداگانه‌ای از قوانین شخصی برای مسلمانان به این معنی است که هندو‌ها به تنهایی «بار دستور کار نظارتی و اصلاحی» را تحت «دولت سکولار» تحمل می‌کنند.

پس از بازنگری در قوانین شخصی هندو‌ها در دهه ۱۹۵۰، این قوانین بیشتر به عنوان عادلانه تلقی شدند، در حالی که قوانین مسلمانان هنوز «ابتدایی» تلقی می‌شدند. گروه‌های هندوتوا در دهه ۱۹۸۰  تلاش برای اصلاح قوانین مسلمانان را آغاز کردند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها