امروز دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۷
کد خبر: ۴۸۱۸
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰
آژانس فضایی هند به طور رسمی اعلام کرد: روز جمعه پس از خروج فضاپیمای چاندرایان ۳ (Chandrayaan-3) از مدار زمین تلاش خواهد کرد تا کاوشگر خود را روی ماه مستقر کرده و به چهارمین کشوری تبدیل شود که روی ماه فرود می آید.

به گزارش کانون به نقل از سیناپرس، روز گذشته موشک Mark-3 که حاوی فضاپیمای چاندرایان ۳ بود، از مرکز فضایی ساتیش داوان در جزیره ساحلی سریهاریکوتا به سمت ماه اعزام شد.

سازمان تحقیقات فضایی هند در این رابطه گفت: چاندرایان ۳ در مدار دقیق خود، سفر به ماه را آغاز کرده است و تمامی شرایط فنی و سلامت عمومی این فضاپیما طبیعی است.

نارندرا مودی نخست وزیر هندوستان نیز از پرتاب چاندرایان ۳ به عنوان فصل جدیدی در اودیسه فضایی هند استقبال کرد.

وی در این رابطه در صفحات اجتماعی خود نوشت:  هندوستان به اوج می رسد و پیشرفت های ما رویاها و جاه طلبی های هر فرد هندی را بالا می برد. این دستاورد مهم گواهی بر فداکاری بی امان دانشمندان ما است. من به روحیه و نبوغ آن ها درود می فرستم.

گفتنی است، بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، دقرار است این فضاپیما وارد مدار شده و سپس یک فرودگر به نام ویکرام برای رسیدن به سطح ماه مورد استفاده قرار گرفته و در نهایت کاوشگر ماه نورد  پراگیان که دارای شش چرخ است به منطقه قطب جنوب ماه وارد شده و مطالعات خود را آغاز نماید.

پس از پرتاب موفقیت آمیز روز جمعه، انتظار می رود این ماموریت تا ۲۳ یا ۲۴ آگوست بر روی ماه فرود آید.

به گزارش سیناپرس،این ماموریت نشان دهنده آخرین تلاش هند برای فرود روی ماه است. پیش از این در ۶ سپتامبر ۲۰۱۹، فضاپیمای چاندرایان ۲ در آخرین دقایق فرود روی ماه منهدم شد. بررسی های انجام شده نشان می داد این فضاپیما  در حدود یک و نیم کیلومتر بالاتر از سطح ماه، دچار نقص فنی شده و این نقص فنی باعث  شد که ماژول فرود از مسیر خود خارج شده و سقوط کند.

در حال حاضر آژانس فضایی هندوستان با بی صبری در انتظار اجرای موفق این ماموریت بوده و انتظار دارد این بار کاوشگر هندی روی ماه فرود آمده و مطالعات خود در این زمینه را شروع کند.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: upi
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها