امروز شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۲
کد خبر: ۴۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
سومین نشست کریدور شمال- جنوب میان ایران، هند و روسیه برگزار شد
ویکرام میسری معاون مشاور امنیت ملی هند با هدف استفاده از ظرفیت بندر چابهار و ارتقای کریدور ترانزیتی شمال- جنوب به تهران سفر کرده است. این سفر در حالی صورت گرفته که ایران به عنوان یکی از شرکای کلیدی هند به تازگی عضویتش در پیمان شانگهای نیز به صورت رسمی مورد پذیرش قرار گرفته است.
به گزارش کانون به نقل از جهان صنعت، میسری روز سه شنبه هفته گذشته و به منظور شرکت در سومین نشست مشترک سه جانبه INSTC به تهران سفر کرده و با مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، علی اکبر صفایی رئیس سازمان بنادر و دریانوردی ایران و نیز یوگنیویچ لویتین دستیار ارشد رئیس جمهوری روسیه دیدار کرده است. معاون مشاور امنیت ملی هند در این نشست تاکید کرده که کشورش همزمان با مشارکت در پروژه‌های مختلف کریدور شمال- جنوب، سعی کرده به بهترین نحو منابع و امکانات خود را برای توسعه این کریدور در اختیار مجریان آن قرار دهد.
به گزارش روزنامه اکونومیک تایمز هند، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی ایران نیز در این نشست ضمن تاکید بر اصول مهم ایران در خصوص ارتقای چندجانبه گرایی از طریق INSTC، شبکه سازی، تسهیل تجارت و توسعه هوشمند فناوری های ترانزیتی، خواستار همکاری حداکثری سه کشور در چارچوب INSTC شد. همچنین مدیرکل بنادر و دریانوردی ایران نیز در این نشست با بیان مزیت‌های ترانزیتی ایران، خاطرنشان کرد: پیوستن ایران به پیمان شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، فرصت های بی نظیری را برای شرکای تجاری ایران فراهم کرده و تهران مصمم است در کوتاه ترین زمان ممکن، تمامی موانع تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای موجود بر سر این مشارکت های اقتصادی را برطرف کند. صفایی همچنین در ادامه تاکید کرد: هدف اصلی این نشست‌های سه جانبه، ارتقاء و سهولت ترانزیت میان هند، روسیه و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای خزر از طریق ایران است.
علاوه بر این طرف روسی نیز کریدور شمال – جنوب را بسیار حائز اهمیت دانسته و از کشورهای منطقه دعوت کرد که به این طرح راهبردی و ترانزیتی بپیوندند. وی تعیین یک سیاست واحد برای تجارت از طریق کریدور شمال- جنوب را مهمترین موضوع چنین طرحی دانسته و تصریح کرد: موضوع اصلی در این نشست، تعیین یک چارچوب یکسان و دستیابی به یک تفاهم مشترک جهت استفاده تمامی ذی نفعان در این طرح است. لاویتین که در سفر خود به تهران به صورت جداگانه با وزیر خارجه ایران نیز دیدار کرده بود، اعلام کرده که جمهوری آذربایجان نیز جزئی از پروژه کریدور شمال- جنوب محسوب می شود. گفتنی است طرح کریدور حمل و نقل بین الملل شمال- جنوب (INSTC) در سال ۲۰۰۰ میان سه کشور ایران، روسیه و هند به طول ۷۲۰۰ کیلومتر کلید خورده که شامل یک شبکه چند وجهی از مسیرهای دریایی، جاده ای و ریلی جهت ترانزیت کالا از میان هند، ایران، روسیه با آسیای مرکزی و اروپا بوده و در تقویت روابط تجاری میان دهلی نو و مسکو نیز به خصوص در طول یکسال اخیر نقش ویژه ای ایفا کرده است. علاوه بر این به واسطه موقعیت استراتژیک خود جایگاهی بسیار مهم و محور در کریدور شمال- جنوب و حلقه اتصال میان هند و روسیه دارد.
برچسب ها: ایران ، هند ، روسیه
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها