امروز شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۴۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹
منوچهر متکی در حاشیه دومین اجلاس وحدت مجمع اسلامی دانش آموختگان خارج از کشور مطرح کرد:
عصر دیروز اجلاس وحدت مجامع اسلامی دانش آموختگان خارج از کشور در شب عید غدیر و با هدف گرامی داشت این واقعه مهم و همچنین اتحاد فارغ التحصیلان و متخصصان تحصیل کرده ی خارج از کشور که هر یک عضوی از مجامع اسلامی کشور محل تحصیل خود هستند، برگزار شد.

به گزارش کانون دومین اجلاس وحدت مجمع اسلامی دانش آموختگان خارج از کشور به میزبانی شورای وحدت و با حضور دکتر منوچهر متکی، وزیر خارجه ی اسبق کشورمان و رییس خانه ی احزاب ایران برگزار شد.
این اجلاس با تلاوت آیاتی از قرآن مجید آغاز شده و سپس دکتر نوروزی دبیر اجرایی همایش، ضمن تبریک عید سعید غدیر، با اشاره به اجرای اولین همایش وحدت با عنایت و دستور رهبری در سال ۹۵، به گرد هم آمدن مجامع اسلامی دانش آموختگان کشورهای انگلیس، ایتالیا، هند، مالزی و ... اشاره کردند. ایشان همچنین به نقاط قوت و ضعف مجامع اسلامی اشاره کرده و عدم ارتباط با نسل های بعدی فارغ التحصیلان را از عمده نقص های مهم برشمردند. وی همچنین با توجه به صحبت های اخیر مقام معظم رهبری در خصوص انتخابات پیش رو، از اهمیت بالای آن خبر داده و خواستار استفاده حداکثری از ظرفیت مجامع اسلامی در راه تحقق این امر مهم شدند.
در ادامه جمعی از دبیران کل مجامع اسلامی دانش آموختگان خارج از کشور سخنانی را ایراد کردند. قائم مقام دبیر کل مجمع اسلامی دانش آموختگان شبه قاره هند، آقای دکتر ابراهیمی نیز ضمن معرفی مجمع اسلامی هندوستان، تنها راه پیروزی کشور را اطاعت بی چون و چرا از دستورات مقام معظم رهبری دانستند.
سپس آقای دکتر وکیل پور جانشین دبیر کل مجمع اسلامی دانش آموختگان کشور مالزی با تبریک عید قدیر، به معرفی مجمع اسلامی دانش آموختگان کشور مالزی پرداختند و به آغاز فعالیت این مجمع در سال ۲۰۰۵ اشاره و خواستار ادامه ی راه این مجمع توسط نسل های بعدی فارغ التحصیلان در داخل کشور شدند.
سپس آقای دکتر ابیانه دبیر کل مجمع اسلامی دانش آموختگان کشور ایتالیا به آغاز فعالیت این مجمع در سال ۱۳۵۳ و به ثبت رسمی رسیدن در سال ۱۳۷۶ در داخل کشور اشاره کردند. ایشان با بیان اینکه تشکل های دارای اعضای کمتر از ۵۰۰ نفر فاقد قدرت و نفوذ لازم برای اثرگذاری در کشور هستند، خواستار شناسایی افراد دارای صلاحیت لازم برای عضویت در این مجامع اسلامی و به تبع آن کثرت اعضا شدند.
سپس آقای دکتر جمال ارجمند، دبیرکل کانون دانش آموختگان اروپا، خواستار جدیت بیشتر در چنین مجموعه هایی شدند. همچنین از برگزاری ۲۰ ساله ی چنین جلساتی در داخل کشور ابراز خرسندی کردند.
در پایان این بخش از برنامه نیز آقای مسعود حکیم جوادی دبیرکل مجمع دانش آموختگان خارج از کشور سخنان خود را ایراد نمودند. ایشان به برخی از سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت استفاده از ظرفیت دانش آموختگان خارج از کشور اشاره کرده و فرهیختگان جمع را دارای پتانسیل تکمیل یک کابینه دولتی برشمردند. وی در پایان توضیحات خود، وحدت کلمه را رمز پیروزی دانست.
در ادامه ی برنامه آقای دکتر سهرابی ضمن تشکر از تشکیل این جلسه، خواستار تشکیل اتحادی جدید و تصمیم گیری برای آینده ی نظام جمهوری اسلامی ایران شدند.
دکتر مهدی زاده جانشین دبیر کل مجمع اسلامی دانش آموختگان کشور انگلیس نیز طی سخنان خود خاطرنشان کرد که به علت وجود کلمه ی انگلیس در نام این مجمع، مجمع مورد نظر به ثبت رسمی نرسید و به ناچار نام مجمع اسلامی دانش آموختگان غرب اروپا برای این تشکل انتخاب شد. ایشان همچنین گرد هم آمدن چنین مجامعی را فقط در زمان انتخابات، نادرست خواندند و خواستار اجتماع همیشگی و اتحاد و تشکیل حزبی قوی برای اثرگذاری هرچه بیشتر در کشور شدند.
در نهایت دکتر منوچهر متکی وزیر اسبق امور خارجه و دبیرکل کانون اسلامی فارغ التحصیلان هند، به جایگاه سخنرانی دعوت شدند. ایشان پس از تشریح اهمیت و لزوم الگو گیری از واقعه ی غدیر، به جایگاه بسیار مهم ولایت در همه ابعاد و شئون زندگی از جمله جهاد اشاره کرده و جهاد بدون ولایت را یک ماجراجویی خواندند.
 ایشان همچنین از تلاش های انجام شده برای بر طرف کردن نقص ها و نیز اخذ پروانه ی رسمی فعالیت برای گروه های فاقد پروانه و مجوز، خبر داده و بر اتحاد و جمع شدن همه انجمن ها زیر پرچم ولایت تاکید کردند.
 ایشان سپس به اهمیت دو قشر تاثیر گذار روحانیت و زنان در کشور و تمرکز دشمن بر این دو گروه اشاره کرده و به سابقه تاریخی این موضوع و رویکرد رضا شاه و آتاتورک در این رابطه تاکید کردند. 
منوچهر متکی با معنی دار بودن اقدامات رضا شاه برای یکسان سازی پوشش، هدف آن را محو روحانیت دانسته و هدف کشف حجاب اجباری را نیز کمرنگ کردن حضور زنان در جامعه دانست. 
رئیس خانه احزاب در پایان توضیحات خود انتخابات را در هر دوره و زمانی، امری حیاتی خواندند و برگزاری پر شور آن را نشانه ی قدرت ملی دانستند. ایشان زمان حاضر را زمان تحول در حکمرانی برشمردند و ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با نظام پارلمانی، این پیشنهاد را در راستای تحول در حکمرانی دانست.
دکتر منوچهر متکی در انتهای سخنان خود، وجود یک یا دو نماینده از جمع حاضر را در شورای عمومی وحدت، ضروری خواند و آقایان نوروزی و قدیری ابیانه به عنوان گزینه های مورد وفاق جمع مطرح شدند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها