امروز پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۱
کد خبر: ۴۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
اجلاس وزرای جنبش عدم تعهد با سخنرانی رئیس جمهور آذربایجان در مرکز همایش‌های شهر باکو افتتاح شد.
به گزارش کانون به نقل از ایرنا، نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد با عنوان «جنبش عدم تعهد؛ متحد و استوار در مواجهه با چالش‌های نوظهور» روز چهارشنبه (۱۴ تیرماه) با سخنرانی الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان آغاز شد و به مدت ۲ روز ادامه خواهد داشت.

حسین امیر عبداللهیان وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، سایر وزرای خارجه و معاونان وزرا و نمایندگان سران این جنبش از کشورهای مختلف در این اجلاس حضور دارند.

در حاشیه اجلاس قرار است امیرعبداللهیان با برخی از همتایان خود و معاونان وزرای خارجه از کشورهای فلسطین، سوریه، ازبکستان، اوگاندا، ترکیه، سومالی، بنگلادش، بورکینافاسو، اتیوپی، اندونزی، تونس، آفریقای جنوبی، هند و همچنین جیحون بایرام اف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان دیدار و گفت و گو کند.

سخنرانی تاتیانا والووایا مدیر دفتر سازمان ملل متحد در ژنو به نمایندگی از دبیرکل سازمان ملل متحد ادامه برنامه امروز اجلاس خواهد بود.

جنبش عدم متعهد در سال ۱۹۶۱ میلادی در اوج جنگ سرد در بلگراد پایتخت یوگسلاوی سابق تأسیس شد و شامل کشورهایی است که به هیچ‌یک از بلوک‌های قدرت جهانی (آمریکا و شوروی) وابستگی و تعهدی نداشته و به عبارتی در جبهه کمونیسم یا سرمایه‌داری نیستند.
این سازمان پس از جنگ سرد تاکنون به فعالیت خود ادامه داده است و ۱۲۰ کشور عضو آن هستند و ۲۱ کشور نیز به عنوان ناظر در این سازمان فعالیت می‌کنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها