امروز سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۴۷۶۸
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰
برنامه محدودیت سرمایه‌گذاری در کنار سفر مقامات به پکن
ر حالیکه دولت جو بایدن در حال آماده سازی یک فرمان اجرایی برای محدود کردن برخی سرمایه گذاری‌های ایالات متحده در چین است جانت یلن وزیر خزانه‌داری ایالات متحده پس از آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور دومین مقام کابینه رئیس جمهور آمریکا خواهد بود که قصد دارد به پکن سفر کند.

به گزارش کانون به نقل از ایرنا،  تیم بایدن تقریباً دو سال است که روی دستور اجرایی محدودیت سرمایه‌گذاری خارجی ایالات متحده در چین کار می‌کند که شامل محدودیت سرمایه‌گذاری‌های خاص در نیمه‌هادی‌ها، هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی می‌شود.

کار بر روی پیش‌نویس این دستور اجرایی با هدف انتشار آن در اواخر ماه جولای در هفته‌های اخیر افزایش یافته است؛ اگرچه این زمان‌بندی ممکن است حتی تا ماه آگوست نیز افزایش یابد چرا که جزئیات نهایی این طرح همچنان در دست بررسی است.

کاخ سفید متحدان کلیدی خود را در نشست سران گروه هفت در ماه می در جریان این دستور اجرایی و رویکرد جدید خود در محدود کردن سرمایه‌گذاری‌های خاص در چین قرار داد و همه اعضای گروه هفت به‌طور گسترده از این رویکرد جدید حمایت کردند.

جانت یلن وزیر خزانه‌داری ایالات متحده در یک سخنرانی در ماه آوریل در مورد سیاست آمریکا در قبال چین گفت که واشنگتن سیاست‌هایی را برای دفاع و تامین امنیت ملی خود دنبال خواهد کرد و هدف آنها عقب نگه داشتن چین نیست.

وی در دانشگاه جانز هاپکینز گفت: البته اقدامات هدفمند ما ممکن است تاثیرات اقتصادی هم داشته باشد اما انگیزه این اقدامات صرفاً نگرانی ما در مورد امنیت و ارزش‌هایی است که به آن ارزش‌ها پایبند هستیم و هدف ما از این اقدامات، کسب مزیت اقتصادی رقابتی نیست.

از سوی دیگر با وجود اتخاذ این رویکرد جدید از سوی دولت بایدن برای محدود کردن سرمایه‌گذاری‌های خاص در چین، رئیس جمهور آمریکا قصد دارد وزیر خزانه‌داری خود را در اوایل ماه جولای برای برگزاری اولین گفت وگوهای اقتصادی در سطح بالا با همتای چینی‌اش راهی پکن کند.

یلن در ماه آوریل اعلام کرد با اینکه سفر او از مدت‌ها قبل پیش‌بینی می‌شد اما تا زمان مناسب به تعویق افتاد.

منابع بلومبرگ به شرط ناشناس ماندن در مورد زمان و هدف این سفر صحبت کردند زیرا جزئیات آن هنوز به‌طور رسمی اعلام نشده است.

پس از تیره شدن روابط بین دو اقتصاد بزرگ جهان در اوایل سال جاری، رئیس خزانه‌داری دومین مقام کابینه ایالات متحده خواهد بود که به پکن سفر می‌کند.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به تازگی سفر خود به چین را به پایان رساند و در آنجا با همتای خود دیدار و گفت وگو کرد و همچنین یک دیدار کوتاه با شی جین پینگ رئیس جمهور چین داشت.

مقامات آمریکایی و چینی دیدار بلینکن را سازنده توصیف کردند و گفتند که دو طرف در مورد طیف وسیعی از موضوعات گفت وگوهای صریحی داشتند.

یک مقام دولت بایدن روز دوشنبه گفت که سفر یلن به چین هنوز تائید نشده است.

در ماه مارس، هه لی فنگ (از معتمدان قدیمی شی)، معاون نخست‌وزیر چین و مسئول سیاست اقتصادی این کشور و جانشین لیو هی شد. این مقام به طور سنتی همتای وزیر خزانه‌داری ایالات متحده محسوب می‌شود.

بایدن نیز همچنان قرار است با شی دیدار و گفت وگو کند اما هنوز تاریخی برای انجام این دیدار مشخص نشده است.

بایدن هفته گذشته گفت که انتظار دارد در آینده نزدیک با رئیس جمهور چین دیدار کند. این دو در نوامبر ۲۰۲۲ در جریان اجلاس گروه ۲۰ در اندونزی ملاقات کردند.

برچسب ها: بایدن ، چین
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها