امروز دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۰۸
کد خبر: ۴۷۵۸
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸
اداره کل کنترل داروی هند اعلام کرد اولین واکسن تقویت کننده ویژه سویه اومیکرون مبتنی بر فناوری mRNA در این کشور توسط شرکت Gennova Biopharmaceuticals Ltd ساخته شده است. در حال حاضر این واکسن برای استفاده اضطراری تایید شده است.

به گزارش  کانون اسلامی فارغ التحصیلان شبه قاره هند به نقل از سیناپرس،  دانشمندان هندی موفق به ساخت واکسن ویژه سویه امیکرون شدند. روز گذشته این واکسن توسط شرکت مستقر در پونا روز معرفی و در این مراسم اعلام شد که واکسن فوق علیه نوع اومیکرون ویروس سارس کووید موثر بوده و با نام GEMCOVAC-OM در دسترس مردم قرار می گیرد.  در حال حاضر این واکسن مجوز استفاده اضطراری  را از دولت هندوستان دریافت کرده است.

به گفته این شرکت واکسن سازی، واکسن جدید GEMCOVAC-OM اولین واکسن تقویت ‌کننده کووید ۱۹ است که علیه نوع بسیار قابل انتقال اومیکرون ساخته شده است. تقریباً ۳ هزار نفر این واکسن را در کارآزمایی بالینی فاز دو و سه که در ۲۰ مرکز در ۱۳ شهر در هند انجام شد، دریافت کردند. این واکسن بی خطر بوده و همچنین پاسخ های ایمنی قوی در افراد ایجاد می کند.

چرا ما به واکسن تقویت کننده مخصوص اومیکرون نیاز داریم؟

واکسن‌های کووید-۱۹ که در حال حاضر به عنوان دوزهای احتیاطی و تقویت‌ کننده استفاده می ‌شوند، برای مبارزه با سویه اصلی ویروس کرونا  طراحی شده ‌اند. این واکسن ‌های موجود ممکن است میزان آنتی‌ بادی را افزایش دهند، اما ممکن است در برابر نوع اومیکرون که به طور گسترده ای در گردش است، مؤثر نباشند. از این رو نیاز به توسعه آنتی ‌بادی‌ ها و پاسخ‌ های ایمنی حافظه مخصوص نوع اومیکرون برای کاهش احتمال عفونت و بستری شدن در بیمارستان و همچنین جلوگیری از امواج آینده همه‌ گیری کووید ۱۹ وجود دارد. این شرکت اعلام کرد که توسعه واکسن جدید GEMCOVAC-OM به طور خاص این شکاف را برطرف می کند.

اطلاعات فنی واکسن  GEMCOVAC-OM

به گفته شرکت سازنده، این واکسن از نوع لیوفیلیزه (خشک شده در انجماد) است که در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتیگراد پایدار بوده و می تواند با استفاده از دستگاه بدون سوزن به صورت داخل پوستی تزریق شود. دستگاهی به نام Tropis که توسط شرکت PharmaJet مستقر در ایالات متحده ساخته شده است، معایب استفاده از سوزن مانند فوبیای آمپول، دفع اشیای تیز و آسیب های ناشی از سوزن را از بین می برد. بزرگسالان ۱۸ سال و بالاتر که دو دوز واکسن های اصلی را دریافت کرده اند، می توانند واکسن اومیکرون را به عنوان دوز تقویت کننده مصرف کنند.

دکتر سانجی سینگ، مدیر عامل شرکت Gennova Biopharmaceuticals Limited، خاطرنشان کرد که کووید-۱۹ در جوامع انسانی باقی خواهد ماند و به جهش ادامه خواهد داد.  بنابراین مهم است که واکسن هایی برای مقابله با انواع در حال ظهور این ویروس داشته باشیم.

به گفته دکتر سینگ، پلتفرم mRNA که آن ها در ارتباط با دپارتمان بیوتکنولوژی توسعه داده اند، امکان توسعه سریع واکسن های جدید و رفع هر گونه احتمالی نگران کننده در آینده را فراهم می کند.

سامیت مهتا، مدیر عامل شرکت Gennova Biopharmaceuticals Limited،  نیز در خاتمه افزود که ساخت واکسن ویژه سویه اومیکرون تنها چند ماه طول کشید.

منبع: thehealthsite

https://www.thehealthsite.com/news/india-approves-gennovas-omicron-specific-mrna-vaccine-986649/


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها