امروز چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۷

تفاهم‌نامه توسعه  امور گردشگری با حضور فرمانداران و مديران كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري سمنان و ارومیه میان این دو شهر به امضا رسید.

به گزارش روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي، اين تفاهم نامه در راستاي تعامل همياري و مساعدت در گسترش امور گردشگري و اطلاع رساني در خصوص شناسايي آثار باستاني و ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري سمنان و اروميه با محوريت اسكان مسافران و پيشگيري از تصادف و كاهش خسارات جاني و مالي مسافران در طول سال بويژه در ايام تعطيلات نوروزي و تابستاني انعقاد شد.

فرماندار سمنان در مراسم عقد اين  تفاهم‌نامه كه در سالن جلسات فرهنگسراي خانه جوان ارومیه برگزار شد با تاَكيد بر اهميت صنعت گردشگري در كشور، اظهار داشت: همانگونه كه گردشگري يكي از محورهاي توسعه در آذربايجان غربي است، اين مولفه به همراه صنعت و  آموزش هاي عالي،  محورهاي توسعه استان سمنان هستند.

حسن سعد‌الدین افزود:  امضاي تفاهم نامه همكاري توسعه گردشگري گامي مثبت در راستاي توسعه همكاري هاي دو شهرستان بوده و  ما نیز ضمن انتقال گردشگران به آذربايجان غربي تمام امکانات رفاهی، خدماتی و اسکان استان سمنان را براي مسافرانی که عازم اين ديار  شده و يا  به قصد زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) از سمنان عبور می‌کنند را فراهم کرده‌ و ميزبان خوبي براي مردم آذربايجان غربي خواهيم بود.

وي با تاَكيد بر اينكه استان سمنان به لحاظ گردشگري از ظرفيت بالاي برخوردار است، افزود:   ۳۷ امامزاده، از جمله امامزاده يحيي بن موسي الرضا برادر امام هشتم  و همچنين  شش آرامگاه مربوط به پامبران  در سمنان قرار گرفته كه اين خود نشان دهنده ظرفيت بالاي گردشگري مذهبي در اين استان است.

فرماندار ارومیه نيز در اين نشست اظهار داشت: شهرستان ارومیه يكي از ده كلان شهر كشور  به رنگين كمان اقوام و زندگي مسالمت آميز اديان و مذاهب ، زادگاه زرتشت شهرت داشته و با توجه  قدمت تاريخي بالاي آن، نوزدهمين شهر تاريخي ايران است كه در سازمان علمي و فرهنگي يونسكو به ثبت رسيده است. 

عباس حسن خاني افزود:  اروميه شهري است كه نخستین دانشکده طب در آن راه‌اندازی شده و اولين  بیمارستان به شکل نوین در آن احداث گرديد و علاوه بر آن  اروميه به عنوان پايتخت واليبال كشور معروف است.
وي تصريح كرد: شرایط اقلیمي،  طبيعت بكر و آثار تاريخي ارزشمند استان آذربايجان غربي زمينه هاي خوبي برای مسافرت گردشگران  داخلی  و خارجي فراهم كرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان نيز در ادامه اين جلسه گذرگاهي بودن سمنان به سمت مشهد حرم امام رضا(ع) را ظرفيت خوبي براي اين استان دانست و گفت:  غريب به 650 كيلومتر از اين مسافت  از سمنان عبور مي كند كه قطعاَ زائرين در اين  مسير نياز به اقامت گاههايي براي استراحت دارند.
حسين خواجه بيدختي افزود: در اين راستا به منظور  فراهم ساختن سفري سالم براي مسافران،  ظرفيت هاي اقامتي استان براي استراحت و اسكان مسافران آماده بوده و  با تمام امكانات آماده پذيرايي از گردشگران ورودي به استان هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی  نيز در اين  جلسه با تاَكيد بر ضرورت توجه به مقوله گردشگري به عنوان يكي از محورهاي توسعه استان، گفت: همه مكاني و همه زماني كردن مسافرت  ها ، سياست و خط‌ مشی‌های اصلي سازمان میراث فرهنگی در راستاي توسعه گردشگري داخلي است و  انعقاد تفاهم‌نامه توسعه امور گردشگری با استان‌ها شرایط را برای توسعه گردشگری و افزایش مسافران فراهم می‌کند.

جليل جباري در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به برگزاري نخستین جشنواره برف و  اسكي در منطقه خوشاکو ارومیه ، ضمن قدرداني از مسئولان دستگاههاي اجرائي در برگزاري بهتر اين جشنواره،  اظهار اميدواري كرد:  در سال 94 با  اختصاص اعتبارات لازم  ساماندهی و رفع مشکلات زیرساخت‌های این منطقه در اولویت قرار گیرد.
وی اضافه کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی و تاکیدات در خصوص گردشگری داخلی پیش‌بینی می‌شود شاهد افزایش مسافران نوروزی و تابستانی در آذربایجان غربی باشیم.

جباري در ادامه خاطر نشان ساخت:  براي اولين بار  برگزاری دوره‌های آموزشی برای دست‌اندرکاران گردشگری  در استان در حال اجرا است، كه این دوره‌ها شامل نحوه پذیرایی، ارتباط با مشتری، آموزش عوامل اجرایی ستاد تسهیلات سفر است.
وي افزود: حدود 800 نفر از شهرستان‌های مختلف استان در این دوره‌های آموزشی شرکت دارند تا آمادگی لازم برای پذیرایی مطلوب از مسافران نوروزی و تابستانی را داشته باشند.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی  نيز در ادامه اين جلسه ضمن قرائت مفاد  تفاهم نامه همكاري گردشگري مابين سمنان و اروميه اظهار داشت: تشكيل كميته ها، تورها، همايش هاي گردشگري مشترك و تبادل اقلام تبليغاتي، فراهم نمودن اسكان مسافران، حمايت از تشكلهاي غير دولتي، انتشار آثار فرهنگي مرتبط از مهمترين زمينه هاي همكاري و تعهدات دو طرف در اين تفاهم نامه است.
حسين امامي با اشاره به اينكه امسال طرح ساماندهی خدمات سفر از آذرماه به تمام استان‌های کشور ابلاغ شده افزود: طبق اين طرح بايستي هماهنگي ها، برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات لازم از سوي دستگاهها  عضو و كميته هاي اين ستاد در راستای ارائه خدمات مناسب به مسافران انجام گيرد.

وی افزود: جلسات ستاد اجرائي خدمات سفر و كميته هاي نه گانه اين ستاد در بسياري از شهرهاي استان در راستای ارائه خدمات به مسافران تشکیل گرديده و هماهنگی‌‌های لازم در راستای تبلیغات، تهیه بسته‌های سفر، تعیین و مشخص کردن محورهای گردشگری، آماده‌سازی بناهای تاریخی و موزه‌ها و... صورت گرفته است.
امامي راه‌اندازی اتوبوس‌های رایگان گردشگری را  از جمله اقدامات شاخصي دانست که در سال‌های گذشته در شهرستان ارومیه انجام گرفت و خواستار اجراي اين طرح و همچنين بكارگيري راهنمايان گردشگري با مساعدت شهرداري شد.

وي با بیان اینکه امسال ظرفیت واحدهای اقامتی را در استان افزایش خواهد یافت، یادآور شد: در حال حاضر هتل پنج ستاره آنای ارومیه از پیشرفت اجرایی 99 درصد برخوردار است و تلاش بر این است در ایام تعطیلات نوروز هتل پنج ستاره در این شهرستان مورد استفاده قرار گیرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها