امروز سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۹
کد خبر: ۴۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۶

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار جمعی از جوانان نخبه و صاحب مدال در المپیادهای علمیِ جهانی و همچنین اعضای تیم ملی والیبال جوانان کشور که بر بام قهرمانی جهان ایستادند، با تجلیل از ژرف‌نگری، خردورزی و عقلانیت جوانان نخبه، راه نخبگی را راهی بی‌انتها دانستند و گفتند: پیشرفت علمی سودمند برای کشور، با نگاه انقلابی و مبتنی بر تفکر اسلامی امکان‌پذیر است و باید جوانان نخبه، هدف اصلی خود را رسیدن به مرزهای دانش و فناوری و جلو بردن این مرزها قرار دهند.

رهبر انقلاب اسلامی دیدار با جوانان نخبه و ورزشکار را که امیدهای آینده‌ی انقلاب و کشور هستند، دیداری بسیار شیرین خواندند و افزودند: صحبتهای جوانان نخبه در این دیدار حاکی از وجود یک فکر و دقت‌نظر و نگاه ژرف به مسائل بود که بسیار مهم و مایه‌ی خرسندی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تشکر از اقدام جوانان نخبه در اهدای مدال‌های خود به ایشان، خاطرنشان کردند: این اقدام، اهدای به شخص نیست بلکه اهدای به یک نماد است و من ضمن پذیرش این مدال‌ها، آنها را به جوانان عزیز و نخبه باز خواهم گرداند تا نزد خودشان باقی بماند.

ایشان خطاب به جوانان نخبه افزودند: ما به افتخار کردن شما، افتخار میکنیم و به سرافرازی شما سرافراز میشویم و سربلندی شما، سربلندی ملت و همه‌ی علاقه‌مندان به نظام است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به سخنان جوانان نخبه و برخی مطالب و پیشنهادهای آنان، بر بررسی و پیگیری این پیشنهادها تأکید کردند و گفتند: مسیر نخبگانی، مسیر بی‌انتهای تلاش و پیشرفت است، بنابراین کسب مدال نباید به‌عنوان پایان این راه و متوقف شدن ظرفیتها و استعدادهای نخبه، تلقی شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عقب‌ماندگی‌های تحمیل‌شده به ملت ایران در یکی دو قرن اخیر در دوران قاجار و پهلوی اشاره کردند و افزودند: با همه‌ی تلاشهایی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بویژه در بیست سال اخیر درخصوص حرکت علمی و فناوری انجام شده است ولی ما هنوز عقب‌ماندگی زیادی داریم و مهم‌ترین وظیفه‌ی نسل جوان نخبه، علاوه بر ادامه‌ی پرشتاب مسیر موفقیت‌آمیز علمی، جلو بردن مرزهای دانش و فناوری است.

ایشان با اشاره به قرار گرفتن ایران در رتبه‌های بالای فناوری نانو، تأکید کردند: اکنون انتظار این است که جوانان نخبه و نسل بعدی، صدها مورد مانند نانو و پدیده‌های ناشناخته‌ی علمی زیست‌فناوری را کشف کنند و فقط به ادامه‌ی مسیر پیشرفت علمی بسنده نشود.

رهبر انقلاب اسلامی لازمه‌ی رسیدن به این مرحله را حفظ و تعالی جوهر نخبگی و قانع نشدن به شرایط فعلی دانستند و افزودند: باید جوانان نخبه با کار و تلاش و پشت سر گذاشتن مشکلات، بر ظرفیت وجودی خود بیفزایند و بدون توقف، مسیر پیشرفت را ادامه دهند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین لازمه‌ی سودمند بودن جوان نخبه برای کشور و ملت را نگاه انقلابی برشمردند و افزودند: تفکر انقلابی و اسلامی و بصیرت را در خود تقویت کنید چراکه بدون این نگاه، پیشرفتی به سود کشور ایجاد نخواهد شد. همچنین ارتباط قلبی با خداوند و توکل و استمداد از او را فراموش نکنید.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه با اشاره به قهرمانی تیم ملی والیبال جوانان کشور گفتند: به لطف خداوند، جوانان والیبالیست ما توانستند افتخار بیافرینند و بر قله‌ی والیبال جهان بایستند که این موفقیت بسیار با ارزش است و موجب خوشحالی مردم شد و من هم ضمن آنکه شخصاً خوشحال شدم، از خوشحالی مردم نیز خوشحال شدم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، کسب این موفقیت بزرگ را با سرمربی ایرانی بسیار خرسندکننده و مهم دانستند و تأکید کردند: من همواره معتقد بوده‌ام که مجموعه‌های ورزشی کشور شایسته است، سرمربی ایرانی داشته باشند.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به حضور یکی از خانمهای مدال‌آور نخبه با فرزند خردسال خود گفتند: حضور این خانم محترم به همراه همسر و فرزند خود، نشان میدهد خانمها با داشتن همسر و فرزند نیز میتوانند به موفقیتهای بزرگ دست یابند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به صحبتهای یکی از جوانان نخبه که از مشکلات موجود بر سر راه نخبگان و عملکرد دستگاه‌ها گلایه داشت، خاطرنشان کردند: مشکلات نباید جوان را متوقف و ناامید کند، زیرا ناامیدی، سَم است و اگر نسلهای قبل متوقف و ناامید میشدند، ما باید همچنان در همان دوران فساد و طاغوت میماندیم ولی اکنون به برکت همان جوانان نسل قبل، در کشور شرایطی فراهم شده است که استعدادهای جوان نخبه بروز و ظهور پیدا میکند و میتواند با صراحت بایستد و حرفهای خود را بزند.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به سخنان یکی دیگر از جوانان نخبه که معتقد بود اجرای نامناسب اصل ۴۴ و خصوصی‌سازی، ناشی از ابلاغیه‌ی سیاستهای کلی است، گفتند: در قضیه‌ی اصل ۴۴، تفسیریه، علت نتیجه‌ی نامناسب آن نیست بلکه علت اصلی، عملکردها است و من همواره مهم‌ترین منتقد آن عملکردها بوده‌ام و در بسیاری از موارد هم در مقابل اشکالها ایستاده و آنها را باز گردانده‌ام.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: آن تفسیر یک نیاز قطعی کشور بود و در همان زمان بسیاری از اساتید و کارشناسان اقتصادی بر ضرورت چنین تفسیری برای اصل ۴۴ تأکید داشتند اما متأسفانه دولتها دراین‌خصوص خوب عمل نکردند و من دائماً پیگیر این موضوع هستم.

پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، شش تن از مدال‌آوران المپیادهای علمی و دو تن از اعضای تیم ملی والیبال به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود پرداختند. آقایان:
- علیرضا کریمی، دارنده‌ی مدال نقره‌ی المپیاد شیمی
- یوسف شلّاگه، دانشجوی پزشکی و دارنده‌ی مدال طلای المپیاد نانو
- علیرضا درویش، دانشجوی رشته‌ی ریاضی و دارنده‌ی مدال طلای المپیاد جهانی فیزیک
- رضا کیانی‌پور، دانشجوی پزشکی و دارنده‌ی مدال طلای المپیاد زیست
- نیما رجبی، دارنده‌ی مدال برنز نجوم
- و خانم زهرا هدایتی متین، دارنده‌ی مدال طلای المپیاد ادبیات دانش‌آموزی
به این موارد در سخنان خود اشاره کردند:
- گزارش اقدامات کانون دانش‌پژوهان نخبه مبتنی بر گسترش فعالیتهای علمی در مساجد بویژه در مناطق محروم
- لزوم حفظ نخبگان در داخل کشور با هدف سپردن حل مسائل به دست آنان
- ضرورت تقویت نگاه مأموریت‌گرایی در محیط‌های علمی برای حل مشکلات اصلی کشور
- لزوم صیانت از روحیه‌ی تعهد و انقلابی‌گری در نخبگان
- ضرورت برگزاری المپیاد در شاخه‌های مختلف علوم انسانی از جمله فلسفه
- انتقاد از کم‌توجهی به نیازهای نخبگان و لزوم جلوگیری از ایجاد ناامیدی در آنان
- لزوم اجرای دقیق قانون خدمت وظیفه‌ی عمومی در بخش پرداختها به افسران وظیفه
- انتقاد از شیوه‌ی نادرست اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی

همچنین آقایان بهروز عطائی سرمربی تیم ملی والیبال جوانان و امیرحسین اسفندیار کاپیتان تیم، با تشکر از توجه رهبر انقلاب اسلامی به ورزش والیبال و پیام تبریک ایشان، قهرمانی تیم ملی والیبال جوانان را یک رویداد تاریخ‌ساز برشمردند و دستیابی به این قهرمانی با کادر کاملاً ایرانی را مایه‌ی افتخار خواندند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها