امروز سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۴۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۵

▼ حرف روز

صداي حکومت ديني
نهضت مشروطه يکي از حرکت‌هاي مهم ضد استبدادي تاريخ معاصر جهان است. نهضتي پيشرو که در ميان ديگر ملت‌ها الهام‌بخش عدالت‌طلبي و آزادي‌خواهي شد. اين نهضت مي‌توانست تحولي بزرگ در سرنوشت ملت ايران در مسير آباداني و پيشرفت کشور به وجود آورد که به دلايل متعددي ناکام ماند و به استبداد رضاخاني ختم شد و حرکت رو به جلوي ملت ايران حدود هفتاد سال به تأخير افتاد. 
در اين ميان، به دار آويخته شدن شيخ‌فضل‌الله نوري، مجتهد و عالم بزرگ پايتخت را مي‌توان نمادي از انحراف بزرگ اين نهضت دانست که در 11 مرداد ماه سال 1288 اتفاق افتاد. مرحوم جلال آل‌احمد در کتاب «غرب‌زدگي» درباره اعدام شيخ‌فضل‌الله نوري مي‌نويسد: «من نعش آن بزرگوار را بر سر دار همچون پرچمي مي‌دانم که به علامت استيلاي غرب‌زدگي پس از دويست سال بر بام مملکت ما افراخته شد.»
شيخ‌فضل‌الله نه مخالف قانون بود و نه موافق استبداد، او مخالف آن بود که به نام ملت غرب‌گرايان ميدان‌دار مجلس و کشور شوند. آرا و نظرات شيخ‌فضل‌الله بر دو محور قابل خلاصه است که اين دو محور امروز مبناي نظام جمهوري اسلامي قرار دارد. 
اول آنکه، از نگاه وي مبناي قانون، شريعت مقدس اسلام است، از این رو مادامي که قانون در جامعه اسلامي مبتني بر آموزه‌هاي ديني است، اعتبار و ارزش خواهد داشت؛ وگرنه قانوني که خلاف شرع است ولو آنکه به تأييد همه نمايندگان مردم نيز رسيده باشد، بي‌اعتبار خواهد بود.
دوم آنکه، کساني حق حضور در مجلس براي قانون‌گذاري را دارند که از حداقل صلاحيت برخوردار باشند و بدون آن، انتظار آنکه خروجي مجلس تدوين قوانيني مبتني بر مصالح کشور و ملت و مطابق با شرع مقدس باشد، انتظار بيهوده‌اي خواهد بود.
به واقع شيخ حاضر نبود سرنوشت کشور و نهضت عدالت‌خواهي ملت را به دست مجلسي بسپارد که نمايندگان آن را سفارت روس و انگليس مشخص کند و در آن قوانيني وضع شود که مخالف اسلام ناب محمدي(ص) باشد. 
اين سخن مهم در زمان شیخ فهم نشد یا بهتر بگوییم با پروپاگاندای مطبوعات وابسته به بیگانگان و روشنفکران ضد دین اجازه فهم آن به افکار عمومی داده نشد؛ اما پس از گذشت نزدیک به 70 سال در نظام مقدس جمهوری اسلامی تعین پیدا کرد و شرط تداوم مشروعیت نظام اسلامی نیز همان شروط است که ملت ایران با همه توان برای حراست از آن در برابر دشمنان ایستاده است.

 

▼ گزارش روز

تهدید انتخاباتی!
یازدهمین دوره انتخابات مجلس اسفند ماه امسال برگزار خواهد شد و هر چه به موعد این انتخابات نزدیک می‌شویم، شاهد اظهاراتی عجیب‌تر از سوی چهره‌های تندرو هستیم؛ اظهاراتی که حالا پس از طرح موضوع «تحریم انتخابات» و «حضور مشروط»، رسماً به تهدید نظام اسلامی از سوی این طیف رسیده است! چنانکه «بهزاد نبوی» در جملاتی تأمل‌برانگیز خطاب به شورای نگهبان اعلام می‌کند «‌برای حفظ نظام، کشور و امنیت ملی» برای حضور آنها در انتخابات پیش‌رو باید فرش قرمز پهن شود! معنای این جملات زمانی بهتر درک می‌شود که تازه‌ترین مقاله «علوی‌تبار» در شماره اول نشریه «مشق نو» را که در این ماه بر روی پیشخوان روزنامه‌فروشی‌ها قرار گرفته است، بخوانید. او خبر می‌‌دهد که در آینده کشور با اعتراض‌هایی در چهار سطح روبه‌رو خواهد شد که «اشغال مراکز حساس نظام» شاخصه و هدف‌گذاری اصلی آن است! 
حاصل جمع این جملات که احتمالاً در روزهای آینده نیز از زبان افراد دیگر این طیف و با ادبیات‌های متفاوت نیز تکرار خواهد شد، به علاوه شباهت این گفتارها و تهدید‌ها با آنچه پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1388 بیان می‌شد، هر شنونده و خواننده‌ای را به نتایج نگران‌کننده‌ای می‌رساند! به نظر می‌رسد این طیف که امیدی به پیروزی در انتخابات پیش رو در یک فرایند قانونی و دموکراتیک ندارد، بار دیگر به دنبال گره زدن پیروزی خود در انتخابات به امنیت ملی و آینده کشور است! شواهد امر نشان می‌دهد، آنها با تکرار این جملات و عبارات توأم با تهدید به دنبال وادار کردن نهادهای قانونی برگزارکننده انتخابات به ویژه شورای نگهبان به عدول از قانون هستند! البته این تلاش بیهوده‌ای است، چرا که نه نهادهای قانونی از اجرای تکالیف قانونی خود کوتاه خواهند آمد و نه مردم بار دیگر اجازه به خطر انداختن امنیت ملی و تکرار حوادث تلخ پیشین را به این طیف خواهند داد.

 

▼ اخبار ویژه

رمزگشایی از ناگفته‌های عملیات 11 سپتامبر
«خالد شیخ محمد» مغز متفکر و طراح اصلی حملات ۱۱ سپتامبر اعلام کرد، حاضر است در قبال لغو حکم اعدام خود به خانواده قربانیان این حادثه و برای تحت پیگرد قانونی قراردادن عربستان سعودی کمک کند. کارشناسان سیاسی و امنیتی معتقدند در صورت انصراف آمریکا از اعدام خالد شیخ ‌محمد در قبال رمزگشایی وی از ناگفته‌های عملیات ۱۱ سپتامبر، بحران سیاسی و بین‌المللی بسیار شکننده‌ای پیش روی حاکمان ریاض قرار خواهد گرفت. عربستان سعودی همواره به حمایت مالی و اطلاعاتی از گروه‌های تروریستی و افراط‌گرایان تکفیری متهم بوده و اعترافات خالد شیخ محمد می‌تواند نقطه عطفی در اثبات اتهامات دولت سعودی باشد. دولت سعودی از هم اکنون رایزنی‌های فشرده‌ای را برای تسریع در اجرای حکم اعدام خالد شیخ محمد آغاز کرده تا اسرار بسیار مهم وی درباره نقش سعودی‌ها در حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر با مرگ او دفن شود.


اظهار عجز و ناتوانی مقامات آمریکا در برابر ایران
مقامات نظامی آمریکا در جلسه‌ای با ترامپ به وی یادآور شده‌اند که ما همه سناریو‌ها را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده‌ایم که از رفتار ایران و آرایشی که در منطقه گرفته، معلوم است ایران به هر حمله ما پاسخ خواهد داد. مقامات نظامی آمریکا گفته‌اند ما آمادگی جنگ با ایران را نداریم. به اذعان کارشناسان نظامی و امنیتی آمریکایی‌ها در نهایت آمادگی سه روز درگیری در منطقه را دارند و برای درگیری بلندمدت اصلاً آمادگی ندارند. گفتنی است، آمریکایی‌ها در دو سه روز اول پس از سرنگونی پهپاد آرایش عملیاتی گرفته؛ اما پس از چند روز از آرایش عملیاتی خارج شده‌اند.

 

▼ اخبار
1ـ هجمه اصلاح‌طلبان به شورای نگهبان
«رسول منتجب‌نیا» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی در روزنامه «آرمان» نوشت: «شورای نگهبان باید به مردم و جناح‌های مختلف این اطمینان را بدهد که فقط قانون را پیاده می‌کند و ذره‌ای جناح‌بندی یا طرفیتی نسبت به یک جناح در کارش نیست. اینها باید بیش از گذشته در جامعه ایجاد شود. اگر فرش قرمز هم پهن کنند کار بزرگی نکرده‌اند؛ بلکه خدمت به نظام کرده‌اند و منتی بر سر اصلاح‌طلبان نگذاشته‌اند. انتظار اصلاح‌طلبان این است که این اطمینان و اعتماد داده شود که در انتخابات حق و عدالت اجرا شود تا اتحاد و انسجام ایجاد شود.» شبیه این اظهارات از سوی دیگر چهره‌های اصلاح‌طلب نیز مطرح می‌شود و هر چه به انتخابات مجلس نزدیک می‌شویم، بر شدت حملات این جریان به شورای نگهبان افزوده می‌شود.


2ـ استقبال رژیم صهیونیستی از سفر اعراب به سرزمین‌های اشغالی
«حسن کعبیه» سخنگوی عرب‌‌زبان وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در ویدئویی کوتاه به بهانه برگزاری مراسم حج، از مسئولان سعودی برای میزبانی از فلسطینی‌های مقیم سرزمین‌های اشغالی‌ قدردانی کرد! او شهروندان کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس به ویژه عربستان سعودی را «دوستان» رژیم صهیونیستی خطاب کرد و افزود: «اسرائیل از شما به گرمی استقبال می‌کند، اسرائیل را خانه دوم خود بدانید.» خوش‌آمدگویی این مقام صهیونیست به شهروندان کشورهای عربی برای سفر به سرزمین‌های اشغالی در حالی است که به تازگی سفر یک هیئت رسانه‌ای عربی به فلسطین و دیدار با مقامات صهیونیست، به شدت جنجال‌برانگیز شده است و بسیاری این سفر را محکوم کرده‌اند.


3ـ ترامپ اظهارنامه مالیاتی‌اش را ارائه نمی‌دهد!
روزنامه «لس‌آنجلس‌تایمز» گزارش داد، «گوین نیوسام» فرماندار کالیفرنیا قانون لزوم انتشار اظهارنامه مالیاتی نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری به منظور احراز صلاحیت برای رقابت‌های درون‌حزبی را که به تصویب کنگره ایالت کالیفرنیا رسیده، امضا کرد. این قانون کسانی را که از انتشار اظهارنامه مالیاتی پنج سال گذشته خودداری کنند، از شرکت در رقابت‌های درون‌حزبی در این ایالت برای نامزد شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری منع می‌کند. گفتنی است، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تاکنون دو بار از ضرب‌الاجل تعیین شده از سوی مجلس نمایندگان آمریکا برای ارائه اظهارنامه مالیاتی خود سر باز زده و اعلام کرده است هرگز چنین کاری نخواهد کرد.


4ـ نگرانی آمریکا از سیاست‌های عراق
«رابرت فورد» سفیر سابق آمریکا در سوریه اعلام کرد: واشنگتن متقاعد شده است بشار اسد دست کم تا انتخابات آتی به عنوان رئیس‌جمهور سوریه باقی می‌ماند. وی افزود: روابط کنونی میان بغداد و دمشق در حال بهبود یافتن است که این با خواسته آمریکا از بغداد همخوانی ندارد. وی گفت: «واشنگتن ترجیح می‌دهد بغداد با نیروهای دموکراتیک سوریه همکاری داشته باشد و آمریکا به هیچ وجه نمی‌خواهد انزوای دولت سوریه شکسته شود؛ به همین دلیل با بهبود روابط میان دمشق و بغداد مخالف است.» فورد هدف آمریکا از استقرار نیروهایش در شمال سوریه را جلوگیری از نفوذ ایران اعلام کرد.


5ـ عرضه 27/5 میلیارد دلار ارز نیمایی در یک سال
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تعمیق تدریجی سامانه نیما اعلام کرد: از مرداد ماه سال گذشته تاکنون معادل 27/5 میلیارد دلار ارز در سامانه نیما عرضه شده است که ۳ میلیارد دلار آن واردات در مقابل صادرات خود و غیر بوده است. «عبدالناصر همتی» تأکید کرد: این حجم از عرضه ارز با ۷۴ هزار مورد عرضه در سامانه تحقق یافته است. رئیس کل بانک مرکزی افزود: این حجم از عرضه ارز عمدتاً توسط صادرکنندگان موجب ۱۰۸ هزار مورد تأمین واردات به میزان حدود ۲۲ میلیارد دلار شده و بقیه نیز صرف تسویه تعهدات بانک‌ها شده یا در جریان اقدام برای تأمین است.


▼ اخبار کوتاه
 «بیل اربن» یکی از سخنگوهای سازمان تروریستی «سنت‌کام» گفته است مقامات این سازمان به این جمع‌بندی رسیده‌اند که ظرف ۱۲ساعت قبل و بعد از سرنگونی پهپاد آمریکایی، ایستگاه‌های پدافند هوایی ایران شش بار از هواپیماها یا پهپادهای آمریکا سؤالاتی مطرح کرده یا به آنها هشدار داده‌اند اما این مقام آمریکایی ادعا می‌کند ایران قبل از سرنگون کردن «گلوبال هاوک» اخطاری به این هواپیما نداده؛ در حالی که سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه ۳۱ خرداد ماه گفته است هواپیمای آمریکایی قبل از سرنگون شدن چهار اخطار دریافت کرده است.
 وزیر اطلاعات اعلام کرد: سربازان گمنام امام زمان(عج) در اداره کل اطلاعات استان هرمزگان یک شبکه تخلفات ارزی را شناسایی کردند و به دام انداختند. «حجت‌الاسلام علوی» گفت: متخلفان طی سال‌های 1395 تا 1397 اقدام به ثبت یا اجاره تعدادی شرکت تجاری صوری کرده و پس از پرداخت میلیون‌ها تومان رشوه توانسته‌اند اقدام به ثبت سفارش واردات کالاهای اساسی و دریافت بیش از 250 میلیون دلار ارز دولتی از بانک‌های مختلف کنند. 
 «گاردین» در گزارشی نوشت، بوریس جانسون، نخست‌وزیر جدید بریتانیا به دلیل نزدیکی به ترامپ در موقعیت مناسبی برای ارسال یک پیام به ایران قرار دارد. گاردین با بیان اینکه انگلستان باید به دنبال از سرگیری دیپلماسی با تهران باشد، به طور تلویحی پیشنهاد کرده است جانسون می‌تواند به نیابت از ترامپ با ایران مذاکره کند.
 آمارها حاکی از آن است که در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ تلفات برق در ایران از 15/2 به 11/1 درصد کاهش یافته است. این چهار درصد کاهش به ‌معنای صرفه‌جویی در احداث ۲۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید با هزینه سرمایه‌گذاری حدود 1/5 میلیارد یورو و کاهش هشت میلیارد مترمکعب مصرف گاز طبیعی در نیروگاه‌ها طی این دوره است.
 «شیخ نعیم قاسم» معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت: «هرگاه مقاومت قوی‌تر شود، جنگ‌ بیشتر دور می‌شود؛ چرا که دشمن تنها زبان قدرت را می‌فهمد و این همان توازن بازدارنده است که به لطف قدرت مقاومت [اسلامی] و حضور آن در میدان، ۱۳ سال است که محقق شده است.»
 «واشنگتن‌پست» در گزارشی نوشت: وزیر خزانه‌داری آمریکا توانسته ترامپ را برای تمدید معافیت‌های هسته‌ای ایران متقاعد کند. این در حالی است که «پمپئو» وزیر خارجه و «بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا با این تصمیم مخالف بودند.
 «برایان گیلواری» مدیر ارشد مالی «بریتیش پترولیوم» گفت: این شرکت نفتی در حال حاضر برنامه‌ای برای فرستادن هیچ کدام از کشتی‌هایش به تنگه هرمز ندارد و برای حمل نفت خود از نفت‌کش اجاره‌ای استفاده می‌کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها