امروز سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶
کد خبر: ۴۴۱۱
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۱
▼ حرف روز
تأملی در بیانیه گام دوم
بیانیه رهبر معظم انقلاب به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی ملت بزرگ ایران که معطوف به نگاه به گذشته و ترسیم افق پیش رو بود، از نقاط عطف تاریخ انقلاب اسلامی به شمار می‌رود. نظر به اهمیت موضوع در این فرصت محدود به برخی از نکات موجود در متن و خوانش‌های فرامتنی بیانیه اشاره می‌کنیم: 
1ـ بدون درک تجربیات گذشته و آنچه در چهل سال گذشته بر ملت ایران گذشته است، نه تنها پیمودن مسیر آینده میسر نخواهد شد؛ بلکه توسعه و پیشرفتی نیز محقق نمی‌شود؛ بنابراین بخش مهمی از بیانیه گام دوم به مرور تجربیات و خاطرات تلخ و شیرین گذشته اختصاص یافته است؛ از این رو نسل جوانی که مخاطب اصلی این پیام است، باید گذشته را بداند و بخواند تا دچار انقطاع تاریخی نشود.
2ـ روح حاکم بر پیام رهبر معظم انقلاب امیدواری و اعتماد به نفس است. یکی از مشخصات چهل سالگی انقلاب اسلامی، کمال و پختگی انقلاب اسلامی است. حال این مشخصه در پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی متبلور شده است. انقلاب اسلامی در چهل سالگی خود با اعتماد به نفس و تسلط بر خویش از کاستی‌ها و دستاوردهای گذشته سخن می‌گوید و در عین حال آمادگی برای تصحیح خطاهای گذشته را نشانه پویایی و اعتماد به نفس انقلاب اسلامی بر می‌شمرد. همچنین امید به آینده که کلیدواژه حرکت شتابان انقلاب در گام دوم است، در همه اجزای بیانیه موج می‌زند.
3ـ نقطه اوج بیانیه گام دوم جمع کردن اضداد در یک نظام عقلایی و منطقی است. تجمیع معنویت با سیاست، هویت ملی با هویت اسلامی، آرمان‌گرایی با واقع‌بینی، ثبات با سیالیت، انقلابی‌گری با عقلانیت و... ، از عهده هر نظام سیاسی بر نمی‌آید و بسیاری از حکومت‌ها در این مسیر دچار افراط و تفریط شده‌اند، اما انقلاب اسلامی از روز اول شعارش ترکیب و همزیستی این اضداد در کنار یکدیگر بوده است. 
4ـ نکته مهم پایانی اینکه رهبر معظم انقلاب متواضعانه در بیانیه نگفته‌اند که یکی از علل مهم استحکام گام نخست انقلاب در چهل سال گذشته، هدایت انقلاب از سوی شخصیت حکیم و بصیری، چون رهبر معظم بوده است و این نکته فرامتنی دیگری است که باید در آن تأمل کنیم و چراغ راه و کلید موفقیت مسیر آینده قرار دهیم.

▼ گزارش روز
سقوط آزاد!
سقوط آزاد! تنها نامی است که می‌توان برای توصیف حال و روز اکنون رئیس‌جمهور سابق به کار برد! چرا؟ به خاطر اینکه محمود احمدی‌نژاد نزدیک 15 سال پیش با شعار دولت اسلامی، خدمت به مردم، ایستادن در برابر استکبار، تأکید بر فرهنگ ایرانی و اسلامی، مرزبندی با دشمنان انقلاب اسلامی، پیروی از ولایت فقیه و... به میدان آمده بود؛ ولی اگر سخنان و تلاش‌های امروز او و اطرافیانش را مرور کنید، بی‌تردید به این مهم خواهید رسید. اگر از تلاش او برای نزدیکی به جریان نهضت آزادی و ملی‌ـ مذهبی‌ها بگذریم، اگر تبریک او برای مناسبتی، مانند ولنتاین را جدی نگیریم، اگر صحبت‌های او از ترسیم شرایط انقلاب اسلامی و بی‌انصافی‌هایش درباره وضعیت کشور را ناشی از تلاش برای دیده شدن بدانیم! حتی اگر توجیهات او و اطرافیانش برای خانه‌نشینی و بی‌اعتنایی به حکم رهبر معظم انقلاب را بپذیریم، اگر رفتارهای غیر اخلاقی و جنجال‌سازی‌های رسانه‌ای‌اش را به پای درک نادرست و ناقصش برای پیگیری مسائل بدانیم! اگر حمایت از محکومان امنیتی و مسائل اقتصادی را ناشی از مرام و رفاقت بدانیم! اگر تقلیل دادن حضور گسترده مردم در جشن چهل سالگی انقلاب را از سوی دوستان او نوعی کج‌فهمی و تلاش برای جلب توجه بدانیم و به آنها که گفته شده و ناگفته مانده با دیده اغماض نگاه کنیم، چطور می‌توان تازه‌ترین نوشته عبدالرضا داوری، از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد را توجیه کرد که نوشته است: «رضا پهلوی هم اگر به خداگونگی انسان باور داشته باشد و برای توانمند شدن انسان‌ها تلاش کند و با هر شیوه‌ای که برای انسان‌ها حقارت و ذلت می‌خواهد، مبارزه کند حتماً بهاری است»! تلاش برای جمع کردن افراد پیرامون خود و کسب جمعیت کردن تا کجا؟ آیا این جریان هیچ خط قرمزی ندارد؟! اینجاست که می‌توان گفت، عنوان جریان انحرافی یعنی منحرف شده از مسیر انقلاب و ارزش‌های آن زیبنده همین گروه است و ظاهراً می‌خواهند دیوار کج‌ خود را تا ثریا ببرند! این اظهارت نشان می‌دهد درباره همه موضوعاتی که عنوان شد، هیچ خوش‌بینی و اغماضی نمی‌توان داشت و سقوط ‌آزاد تنها نامی است که می‌توان برای توصیف حال و روز اکنون رئیس‌جمهور سابق به کار برد!

▼ خبر ویژه           
اگر کره شمالی بودیم که کاری با ما نداشتند
با وجود سیاه‌نمایی رسانه‌های وابسته به غرب مبنی بر نبود آزادی بیان در ایران، عطاء‌الله مهاجرانی، وزیر ارشاد دولت اصلاحات و کارشناس این روزهای بی‌بی‌سی فارسی، در پاسخ به پرسش مجری که چرا باید وی به جای صداوسیما، در بی‌بی‌سی صحبت کند، گفت: «صداوسیمای جمهوری اسلامی از او برای حضور در یک برنامه دعوت کرده، اما نپذیرفته و به تازگی نیز کتابی از او در ایران به چاپ رسیده است.» مهاجرانی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی، درباره ادعای منزوی شدن جمهوری اسلامی و مقایسه ایران با کره شمالی گفت: «اگر ما کره شمالی بودیم که کاری با ما نداشتند. آمریکایی که یک ژنرال(ژنرال آیزنهاور) را می‌فرستاد تا برای ایران تصمیم بگیرد، حالا جمع شدند در ورشو و خواستند همه دنیا را جمع بکنند، اما ناموفق بودند؛ می‌گویند ما باید ایران را محدود کنیم؛ اگر ایران محدود و منزوی بود که این همه طبل و کارناوال و این همه سروصدا برای چیست؟ این نشان می‌دهد یک اتفاقی افتاده و من معتقد هستم این اتفاق، استقلال است.» کارشناس بی‌بی‌سی در ادامه با مقایسه وضعیت کشور پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی و پیشرفت‌های حاصل شده در محروم‌ترین نقاط کشور تأکید کرد، حضور باشکوه مردم در راه‌پیمایی 22 بهمن، یک همه‌پرسی و رأی به جمهوری اسلامی بود.

▼ اخبار
1ـ مواضع عجیب معاون رئیس دولت سازندگی!
«سیدمصطفی هاشمی‌طبا» معاون رئیس‌جمهور در دولت هاشمی‌رفسنجانی و نامزد انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری در مصاحبه با روزنامه «آرمان» گفت: «اگر می‌خواهیم کشوری باشیم که اقتصاد بین‌المللی داشته باشیم، GNP کشور افزایش پیدا کند و مردم از مواهب مختلف بیشتر بهره‌مند شوند، یکی از عوامل اصلی آن سیاست خارجی ماست؛ یعنی اگر بخواهیم در این جهت گام برداریم، باید روابط خود را با کشورهای مختلف از جمله آمریکا بهبود ببخشیم. اگر ما بر انقلابی بودن خود پافشاری کنیم و بر اینکه سیاست‌های فعلی ادامه پیدا کند و FATF و این‌گونه مسائل نیز تصویب نشود، به معنای این است که اقتصادی بسته، درون‌گرا و غیر قابل ارتباط با کشورهای خارجی خواهیم داشت.» این حمله به رویکرد انقلابی، تکیه به درون و اعتماد نداشتن به آمریکا در حالی است که تجربه ما در برجام و... دقیقاً خلاف این مسئله را به اثبات رسانده است!

2ـ حمله تروریستی به پاسداران حتماً جبران می‌شود
فرمانده کل سپاه پاسداران در مراسم وداع با 27 شهید اصفهانی حادثه تروریستی خاش در حسینیه ثارالله اصفهان در مصاحبه با خبرنگار صداوسیما گفت: اراده حفظ نظام با خون این شهدا تقویت می‌شود و دولت‌های مرتجع، از جمله امارات و عربستان که با دستور رژیم غاصب صهیونیستی و آمریکا فعالیت می‌کنند، بدانند ایران اقدامات جبرانی را به طور حتم انجام خواهد داد. سردار جعفری افزود: با توجه به اینکه دولت پاکستان این عناصر را پناه داده است و می‌داند محل استقرار آنها کجاست، باید پاسخگوی قطعی باشد. وی گفت: اگر این عناصر مجازات نشوند، اقدامات جبرانی ما روی این نیروی ضد انقلاب اعمال می‌شود و دولت پاکستان هم اثر حمایت خود را خواهد دید. سردار جعفری افزود: دشمنان مطمئن باشند همه نیروهای نظامی برای تأمین امنیت با مردم عهد بسته‌اند و در دفاع و ضربه به دشمنان عزمی راسخ‌تر از گذشته دارند. 

3ـ اگر نمی‌توانید استعفا بدهید
احمد توکلی در جمع متحصنان معترض به تصویب لوایح FATF در مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران گفت: اینکه کنوانسیون‌های پالرمو و CTF با استقلال سازگار نیست، موضوعی است که همه آن را قبول دارند. وی در ادامه یادآور شد: قول دادن و عمل نکردن و بعد هم به روی خودشان نیاوردن سبب بی‌اعتمادی مردم می‌شود، اگر قول دادید و نتوانستید عمل کنید چرا مشکلات را گردن دیگری می‌اندازید؟ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: یکی از علایم بی‌اعتمادی مردم این است که می‌گوییم با برجام هم چرخ سانتریفیوژ می‌چرخد هم چرخ اقتصاد؛ ولی هیچ اتفاقی نیفتاد! الآن در مورد FATF هم همین حرف‌ها زده می‌شود. توکلی اظهار داشت: خودشان هم می‌گویند معلوم نیست با این کار وضعیت بهتر شود. بعد هم می‌گویند ما نمی‌توانیم کشور را اداره کنیم! خب اگر نمی‌توانید استعفا بدهید.

4ـ علنی شدن اتحاد صهیونیست‌ها و مرتجعین منطقه
«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی یک کلیپ تصویری منتشر کرده که در آن وزیر خارجه امارات کنار «خالد‌بن احمد آل‌خلیفه» وزیر خارجه بحرین و «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی نشسته است و از ضرورت مقابله با نفوذ ایران سخن می‌گویند. در دقیقه 13 این ویدئو، وزیر اماراتی در واکنش به پرسشی درباره تحرکات نظامی رژیم صهیونیستی در سوریه علیه نیروهای ایرانی و حزب‌الله لبنان، می‌گوید: «هر دولتی حق دفاع از خود در برابر خطرات دولت دیگر را دارد.» وزیر خارجه بحرین نیز مدعی می‌شود، امروز خطر ایران چالشی مهم‌تر از قضیه فلسطین است. ما از اختلافات فلسطینیان و اسرائیلی‌ها به عنوان مهم‌ترین مسئله سخن می‌گوییم؛ ولی ما یک چالش بزرگ‌تر را شاهد هستیم و آن جمهوری اسلامی ایران است.

▼ اخبار کوتاه
◄ «علیرضا زاکانی» در اجلاسیه مجمع بسیجیان با بیان اینکه چهل سالگی انقلاب را جشن گرفتیم و بی‌شک نسبت به راه طی شده افتخار می‌کنیم، اظهار داشت: پیام سراسر امیدواری رهبر معظم انقلاب سرفصل جدیدی را نوید می‌داد که باید ایران را بر تارک جهان بنشانیم و یک کشور الگو و نمونه تشکیل دهیم. وی افزود: پیام رهبر معظم انقلاب کاملاً واضح و شفاف بود؛ هم در بخش پر لیوان نکات مهمی داشتند و هم توجه دادند چه مسئولیت‌هایی برای بخش نیمه خالی لیوان داریم که باید به صحنه بیاییم و میدان‌داری کنیم.
◄ «سعید سلطانی» مدیرعامل اسبق اتحادیه سراسری دامداران ایران با بیان اینکه افزایش قیمت گوشت طبیعی است، ولی نه تا ۱۲۰ هزار تومان، گفت: متأسفانه بین تولیدکننده و مصرف‌کننده حلقه‌های زیادی وجود دارد که هر کدام سود می‌برند؛ یعنی تولیدکننده دام گاهی 10 درصد سود هم در بیش از 100 روزی که برای پرورش دام زحمت کشیده نصیبش نمی‌شود؛ ولی این واسطه‌ها 40 تا 50 درصد سود می‌برند؛ به عبارت دیگر، واسطه‌های بین مصرف‌کننده و تولیدکننده چهار تا پنج برابر تولیدکننده دام سود می‌برند.
◄ «گرگ کارلستورم» خبرنگار و گزارشگر بخش خاورمیانه نشریه «اکونومیست» با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود درباره اقدام منافقانه «سازمان مجاهدین خلق» دست به افشاگری زد. وی در توئیتی نوشت: «سازمان مجاهدین خلق(منافقین) در ورشو، پایتخت لهستان دست به راه‌پیمایی ضد ایرانی زدند. مثل همیشه یک سوم جمعیت غیر ایرانی‌هایی بودند که با اتوبوس از اسلواکی به ورشو آورده شده‌ بودند و نمی‌دانستند بر روی پلاکاردهایی که در دست‌شان است، چه نوشته‌ شده‌ است!»
◄ سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره پیوستن ایران به پالرمو و CTF اظهار داشت: «عقب‌نشینی، راه بستن بهانه‌گیری دشمن نیست؛ چرا که او جلوتر خواهد آمد. باید بهانه‌گیری را برای دشمن پرهزینه و او را از این حرکت پشیمان و منصرف کرد. ادعا می‌شود این لوایح تصویب شوند تا بهانه‌های دشمن بیشتر نشود؛ خب حدّ آن چه خواهد بود؟! بهانه‌های دیگر چه می‌شود؟!»
◄ هفته‌نامه «اکونومیست» چاپ لندن در تحلیلی درباره نشست ضد ایرانی ورشو نوشت: «همایشی که قرار بود ایران را منزوی کند، بیشتر مایه شرمساری آمریکا شد.» این نشریه ادامه داد: با آنکه «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا در آغاز این نشست بیانیه تندی علیه ایران ایراد کرد، نشست ورشو بار دیگر همانند دیگر صحنه‌آرایی‌های ضدایرانی انزوای واشنگتن را آشکار کرد.

منبع:بصیرت
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها