امروز جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۴۳۷
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۵
«دست های آلوده»؛ گزارش های رجانیوز از کمک نظامی آمریکا به داعش / ۱
آمریکا اگر صادق بود به جای هدف قرار دادن نیروهای ارتش و بسیج مردمی در منطقه "العویسات" در شمال بابل در روز چهارشنبه گذشته؛ داعش و مواضع آن در جرف الصخر، فلوجه و سایر مناطق را که از سوی ما شناسایی و رصد شده بود بمباران می‌کرد. آمریکا طی یک ماه، برای بار دوم با موشکهای هوشمندش مواضع نظامی مشترک ارتش و بسیج مردمی را هدف قرار داد و این کار سهوا و از روی خطا صورت نگرفت زیرا از تجهیزات و تکنولوژی‌هایی برخوردار است که به گفته مقامات ارشد آمریکا می تواند هدف خود را دقیق تشخیص دهد حتی اگر هدف مذکور در قعر دریا باشد.

گروه بین الملل- مصطفی ظاهری: ۱۸ شهریور ۹۳ دولت آمریکا خبر از ائتلاف با حضور ۴۰ کشور علیه جنگ با داعش را اعلام نمود. جنیفر ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این روز گفت: «چهل کشور براي تشکيل ائتلاف عليه داعش اعلام موافقت کردند.» و ۴ روز بعد یعنی ۲۲ شهریور ۹۳، کاخ سفید اعلام وضعیت جنگی میان آمریکا و داعش را رسما اعلام نمود. "جاش ارنست" سخنگوی کاخ سفید در این تاریخ اعلام کرد که همانگونه‌ای که آمریکا با القاعده و وابستگان آن در سراسر دنیا در حالت جنگی به سر می‌برد، در مقابل داعش نیز ما در وضعیت جنگی قرار داریم. "جان کربی" سخنگوی پنتاگون نیز در بیاناتی مشابه جاش ارنست، وضعیت جنگی میان آمریکا و داعش را تایید کرد.

 

صحبت های ساکی در ۱۸ شهریور ۹۳ در خصوص تشکیل ائتلاف علیه داعش در حالی شکل گرفته بود که روزنامه انگلیسی گاردین در همین روز در گزارشی خبر از در اختیار داشتن حجم بالایی از تسلیحات ساخت آمریکا توسط این گروه تروریستی داد.

 

در همین راستا ۲۴ شهریور ۹۳ رهبر معظم انقلاب پس از ترخیص از بیمارستان در خصوص دعوت آمریکا از ایران برای همراهی در این ائتلاف فرمودند: «و امّا یک مطلبى هم خارج از مسئله‌ى بیمارستان و بیمارى و محیط بیمارستان عرض بکنم و آن اینکه من این چند روزه - این دوسه روز آخر - تفریحى داشتم و آن تفریح عبارت از این بود که گوش میکردم به حرفهاى آمریکایى‌ها در زمینه‌ى داعش و مبارزه‌ى با داعش و حرفهایى که میزنند؛ حرفهاى پوچ و توخالى و جهت‌دار. از جمله‌ى آن چیزهایى که براى من واقعاً مایه‌ى تفریح بود، این بود که دیدم، هم وزیر خارجه‌ى آمریکا، هم آن دختر - سخنگویشان که مى‌آید وامى‌ایستد آنجا حرف میزند، صریحاً گفتند که ما از ایران براى ائتلاف علیه داعش دعوت نمیکنیم! اوّلاً چه افتخارى بالاتر از این براى ما که آمریکا در یک کار دسته‌جمعى، در یک کار خلافِ غلطى که دارند انجام میدهند، از ما مأیوس باشد و نخواهد که ما باشیم؛ این براى ما مایه‌ى افتخار است، مایه‌ى تأسّف نیست. ثانیاً دیدم همه‌شان دروغ میگویند؛ براى اینکه همان روزهاى اوّلى که مسئله‌ى داعش در عراق پیش آمد، آمریکایى‌ها به‌وسیله‌ى سفیرشان، از سفیر ما در عراق، درخواست کردند که بیایید بنشینیم درباره داعش با هم هماهنگى کنیم. سفیر ما این را منعکس کرد؛ بعضى از مسئولین ما هم حرفى نداشتند، من مخالفت کردم؛ گفتم در این قضیّه، ما بخصوص با آمریکا همراهى نمیکنیم؛ چون اینها خودشان دستشان آلوده است؛ در این قضیّه ما چطور بیاییم با کسانى که دستشان آلوده است و نیّتشان آلوده است همکارى کنیم؟ بعد از آن هم همین آقاى وزیرخارجه‌اى که این حرف را آمد جلوى چشم همه‌ى دنیا پشت دوربین گفت که «ما از ایران همکارى نمیخواهیم»، همین ایشان، شخصاً از آقاى دکتر ظریف درخواست کرده بود که بیایید ما در این قضیّه همکارى کنیم؛ دکتر ظریف رد کرد. معاون او هم - که او هم یک زنى است که مى‌بینید، مى‌شناسید  از آقاى عراقچى در مذاکراتش درخواست کرده بود که بیایید ما همکارى کنیم؛ اینها رد کردند. بعد از آنکه آنها رد کردند و ما صریحاً گفتیم با شما در این قضیّه همکارى نمیکنیم، حالا میگویند ما ایران را نمیخواهیم وارد کنیم!»

 

همچنین پس از ۶ ماه تشکیل این ائتلاف و اعلام حملات گسترده علیه داعش از سوی آمریکا مقام معظم رهبری ۲۹ بهمن ۱۹۳ در بیاناتی در دیدار با مردم آذربایجان این ائتلاف را مزوّرانه نامید و ادعای آمریکا در خصوص حمله به مواضع داعش بای نابودی آن را دروغ دانست. ایشان فرمودند:

 

«در همین قضیّه‌ی داعش، اینها ائتلاف تشکیل دادند؛ البتّه دروغ میگویند، مزوّرانه است؛ نامه نوشتند به وزارت خارجه‌ی ما که اگر شماها میگویید آمریکا از داعش حمایت میکند، نه، این دروغ است، ما حمایت نمیکنیم. خب، اندکی بعد از آن، عکسهای کمک تسلیحاتی آمریکا به داعش که در اختیار مجاهدین انقلابی بود، منتشر شد! میگویند، حرف میزنند، ادّعا میکنند، [امّا ]خلاف میگویند، آن هم خلافی که به این روشنی و به این وضوح و به این زودی آشکار میشود. جمهوری اسلامی این‌جوری نیست؛ ما وقتی وارد بشویم، همان‌طور کهامیرالمؤمنین فرمود که ما رعد و برق نخواهیم داشت، مگر آن‌وقتی که بارانی به دنبال آن باشد.»

 

لذا در این راستا رجانیوز به بازخوانی حمایت های رخ داده از سوی آمریکا به گروه تروریستی داعش را در چند شماره می پردازد.

 

۲۳ شهریور ۱۳۹۳:

یک روز پس از اعلام رسمی وضعیت جنگی فی مابین آمریکا و داعش از سوی کاخ سفید، واشنگتن پست در مقاله ای اعلام کرد که حملات هوایی آمریکا موجب تقویت داعش گردیده است.

 

در بخش هایی از این مقاله آمده است: « اوباما چهارشنبه گذشته ضمن اعلام استراتژی خود برای مبارزه با داعش ادعا کرد که حملات هوایی آمریکا به شمال عراق توانسته ضمن محافظت از جان اتباع آمریکایی ساکن در کردستان عراق، به حمایت از هزاران ایزدی و مسیحی بی‌گناه نیز کمک کند.

اما با ارزیابی حوادث یک ماه اخیر در عراق متوجه می‌شویم که مداخلات آمریکا در شمال عراق از ارزش تبلیغاتی فوق‌العاده‌ای برای داعش برخوردار بوده است، زیر این گروه تروریستی توانسته به واسطه حملات آمریکا نوعی اتحاد میان گروه‌های افراطی ایجاد کند و مبارزان بیشتری را به سوی خود جذب کنددر این میان حتی برخی از سلفیون که داعش را فاقد مشروعیت می‌دانستند به این گروه پیوسته‌اند. بعلاوه عملکرد نظامی آمریکا می‌تواند هرگونه تهدید احتمالی داعش علیه آمریکا را تشدید ببخشد. »

 

۳۱ شهریور ۱۳۹۳:

۹ روز پس از اعلام وضعیت جنگی فی مابین آمریکا و داعش از سوی کاخ سفید؛ حزب الله عراق اعلام کرد آمریکا به جای داعش، مواضع ارتش و بسیج مردمی عراق را در شمال استان بابل بمباران می‌کند.

 

پایگاه خبری "المسلة" عراق با بیان این خبر به نقل از یک مقام آگاه در این گردانها، اعلام کرد: «بمباران عمدی علیه نیروهای ارتش و داوطلب مردمی بیانگر خباثت مقاصد آمریکا و پوشش بین‌المللی این اقدام به بهانه مبارزه با داعش است.

 

آمریکا اگر صادق بود به جای هدف قرار دادن نیروهای ارتش و بسیج مردمی در منطقه "العویسات" در شمال بابل در روز چهارشنبه گذشته؛ داعش و مواضع آن در جرف الصخر، فلوجه و سایر مناطق را که از سوی ما شناسایی و رصد شده بود بمباران می‌کرد. آمریکا طی یک ماه، برای بار دوم با موشکهای هوشمندش مواضع نظامی مشترک ارتش و بسیج مردمی را هدف قرار داد و این کار سهوا و از روی خطا صورت نگرفت زیرا از تجهیزات و تکنولوژی‌هایی برخوردار است که به گفته مقامات ارشد آمریکا می تواند هدف خود را دقیق تشخیص دهد حتی اگر هدف مذکور در قعر دریا باشد.»

۸ مهر ۱۳۹۳:

۱۷ روز پس از اعلام وضعیت جنگی فی مابین آمریکا و داعش از سوی کاخ سفید؛ خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که گروه موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» وابسته به معارضان سوری خبر از کشته شدن ۲۲ نفر از شهروندان سوری در حملات هوایی ائتلاف آمریکایی علیه داعش داد.

 

این در حالی است که منابع خبری سوریه تعداد آمار تلفات غیر نظامیان سوری در حملات هوایی ائتلاف آمریکایی به سوریه را بیشتر اعلام کردند.

۱۴ مهر ۱۳۹۳:

۲۳ روز پس از اعلام وضعیت جنگی فی مابین آمریکا و داعش از سوی کاخ سفید؛ شبکه المیادین در گزارشی اعلام کرد ۲۲ نفر از غیر نظامیان عراقی در حملات بالگردهای آپاچی آمریکا به شهر "هیت" استان الانبار کشته شدند اما به هیچ یک از عناصر تکفیری داعش آسیبی وارد نشد.

 

بر اساس این گزارش، جنگنده‌های آمریکایی امروز بازاری در مرکز شهر «هیت» استان الانبار در نزدیکی مقر داعش را بمباران کردند. در این حمله هوایی آمریکا به جای کشته شدن عناصر تروریستی داعش، ۲۲ غیر نظامی عراقی از جمله چندین زن و کودک کشته و ۴۳ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

۱۷ مهر ۱۳۹۳:

۲۶ روز پس از اعلام وضعیت جنگی فی مابین آمریکا و داعش از سوی کاخ سفید؛ خبرنگار فارس در سوریه اعلام کرد یگان‌های نظامی کُرد در حالی امروز پنجشنبه دفاع از کوبانی را ادامه دادند که شاهد حملات جنگنده‌های آمریکایی به نقاطی بودند که تحت کنترل نیروهای کُرد بود.

 

وی با اعلام این خبر افزود که بامداد امروز پنجشنبه و شب گذشته، جنگنده‌های آمریکا (و ائتلاف ضد داعش) مناطقی از کوبانی را هدف گرفتند که در کنترل کردهاست و همین حملات سبب شد تا پیشروی داعش به درون شهر تسریع شود.

۲۰ مهر ۱۳۹۳:

۲۹ روز پس از اعلام وضعیت جنگی فی مابین آمریکا و داعش از سوی کاخ سفید؛ "نعیم العبودی سخنگوی گروه اسلامی عصائب اهل الحق عراق " گفت: « حمله های نمایشی جنگنده های آمریکایی عامل اصلی پیشروی تروریست های داعش است.»

 

وی در گفت و گو با پایگاه خبری "سومریه نیوز" افزود: «جنگنده های آمریکایی برای اینکه دخالت نظامی زمینی را در عراق توجیه کنند فقط به مواضع دشمن فرضی حمله می کردند و کاری با تروریست ها ندارند. این حملات باعث پیشروی بیشتر تروریست ها و جلوگیری از فعالیت ارتش و نیروهای مردمی عراق شد.»







۳۰ مهر ۱۳۹۳:
۳۹ روز پس از اعلام وضعیت جنگی فی مابین آمریکا و داعش از سوی کاخ سفید؛ واشنگتن پست، داعش تصاویری را منتشر کرد که در آن نشان داده شده که سلاح‌هایی که آمریکا از آسمان برای مبارزان در کوبانی فرستاده در اختیار نیروهای داعشی قرار گرفته است.

 

همچنین نشنال ژورنال تصادفی بودن این ارسال را زیر سوال برده بود.

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها