امروز سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۴۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۳
چند روزی است، اسرائیل فاز جدیدی از تنش را در سوریه و لبنان آغاز کرده و پس از حملات چند روز پیش خود به خاک سوریه، نشانه هایی از احتمال درگیری میان اسرائیل و حزب الله در شمال سرزمین های اشغالی و جنوب لبنان دیده می شود.

به گزارش «تابناک»؛ در همین زمینه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل، شامگاه دوشنبه در دیدار با مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در خصوص «راه‌های مقابله با ایران در منطقه» مذاکره کرد.

نتانیاهو پیشاپیش در توییتر خود نوشته بود، به «ملاقات مهمی» با وزیر خارجه آمریکا می‌رود تا درباره «یکسری تحولات منطقه و راه های جلوگیری از تعرض ایران در مرز شمالی اسرائیل و همچنین موضوع های دیگر مذاکره کند».

شبکه‌های تلویزیونی اسرائیل همزمان با دیدار نتانیاهو ـ پومپئو گزارش دادند، نخست وزیر اسرائیل از آمریکا خواسته به مقامات لبنان پیام دهد که «یا حزب‌الله را کنترل کنند یا اسرائیل این کار را می‌کند».

بنیامین نتانیاهو که از دو هفته پیش وزیر دفاع این رژیم نیز هست، یوسی کوهن، رئیس موساد و مئیر بن شبات، مشاور امنیت ملی را نیز به دیدار با مایک پومپئو برده‌ است.

دیدار نتانیاهو از بروکسل در رأس هیأتی از موساد و مشاور امنیت داخلی این رژیم با هدف اعلام طرح اسرائیل برای حمله گسترده به سوریه و لبنان و هماهنگی با واشنگتن بوده و در این راستا حمایت سیاسی و دیپلماتیک آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد و چه بسا حمایت نظامی آن را می خواهد.

در این رابطه، به نوشته روزنامه اسرائیلی هاآرتص، اسرائیل بعد از حملات متعدد دو سال اخیر با هدف «جلوگیری از تثبیت نظامی ایران در سوریه» اکنون نبرد با ایران را به لبنان معطوف می‌کند.

به نوشته هاآرتص، ارتش اسرائیل از تقویت توان حزب‌الله لبنان در نتیجه حضور نیروهای این سازمان در جنگ داخلی سوریه و عواقب بازگشت واحدهای حزب‌الله به لبنان، در پی برقراری آرامش نسبی در جنگ سوریه، نگران است.

هاآرتص با استناد به سخنان ژنرال ارشد اسرائیلی عاموس یادلین نوشته‌است که با «تغییر رفتار ایران در سوریه» در نتیجه فشارهای روسیه، اکنون نبرد اسرائیل ـ ایران به کشورهای دیگر کشیده می‌شود.

ژنرال یادلین، فرمانده پیشین سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل و رئیس یک مؤسسه مطالعات امنیتی این رژیم، پس از حمله هوایی پنجشنبه‌ شب گذشته به سوریه به رادیوی تل‌آویو گفت، اینکه اسرائیل تا پیش از این حمله، دو ماه و نیم حملات به سوریه را متوقف کرد، به این دلیل بود که ایران به خاطر دریافت پیام روسیه، در خاک سوریه «تغییر تاکتیک» داده، ولی «در حال انتقال همه چیز به لبنان است».

به گفته یادلین، مسکو به تهران پیام داده بود، «لطمه به ثبات سوریه را که به ‌دور از منافع روسیه است، دوست ندارد».

نخست‌وزیر اسرائیل سه ماه پیش در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با نشان دادن تصاویری از لبنان مدعی شد، حزب‌الله این مناطق را به انبار موشک‌های ایرانی مبدل کرده ‌است.

حزب‌الله در واکنش گفت: «سکوت عامدانه» با هدف «ایجاد ابهام» را دنبال می‌کند؛ اما وزیر خارجه لبنان با بردن سفیران ده‌ها کشور به نقاط یاد شده، ادعای اسرائیل را رد کرد.

سعد حریری، نخست‌وزیری لبنان، نیز پیشتر اظهارات نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل را در خصوص وجود کارخانه‌های ایرانی تولید موشک نقطه‌زن برای حزب‌الله رد کرده بود.

رسانه‌های اسرائیل به تازگی مدعی هستند، برخی پروازهای ایران از سوریه که در ادامه مسیر به لبنان می‌رسد، «مشکوک» به حمل جنگ‌افزار برای حزب‌الله هستند.

رسانه‌های اسرائیل در مورد پرواز یک هواپیمای «فارس ایرقشم» نیز که پنجشنبه گذشته مستقیم از تهران به فرودگاه رفیق حریری بیروت رسید، مدعی شدند که هواپیما حامل جنگ‌افزار برای حزب‌الله بود.

برخی رسانه‌های اسرائیل میان پرواز هواپیمای یادشده به بیروت و حمله ساعات بعد منتسب به اسرائیل به سوریه ارتباط قائل شدند.

حزب‌الله یک روز بعد از آن حمله، در یک پیام ویدیویی با زیرنویس عبری، به اسرائیل «هشدار» داد، اگر با حمله به لبنان گستاخی کند، از کرده خود پشیمان خواهد شد.

ویدیوی هشدار حزب‌الله به اسرائیل شامل تصاویر ماهواره‌ای از «کِریا»، ساختمان وزارت دفاع اسرائیل در تل‌آویو، پایگاه‌های نظامی به ویژه پایگاه‌های نیروی هوایی این رژیم، مجتمع آمونیاک بندر حیفا و کوره اتمی دیمونا بود.

در ویدیوی هشدار حزب‌الله در روز جمعه، سخنان دبیرکل حزب‌الله شنیده می‌شد که می‌گوید: «هر حمله اسرائیل به لبنان، واکنش خواهد داشت».

نصرالله به تازگی تأکید کرده که توازن قوا در منطقه به سود «جبهه مقاومت» تغییر کرده و «هدف اسرائیل در جلوگیری از دستیابی حزب‌الله به راکت‌های دقیق ناکام مانده‌ است.

گفتنی است، فرمانده ارتش اسرائیل سه ماه پیش نیز گفته بود، در هر عملیات نظامی جدید اسرائیل در لبنان، حزب‌الله و ارتش لبنان به یکسان هدف خواهند بود.
منبع:  شیعه نیوز
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها