امروز جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۴۳۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۲
 سه پروژه آبی سد شاهپور کندی، دومین اتصال رودخانه بیاس در پنجاب و سد آبی اوج در جامو و کشمیر می‌تواند باعث برافروختن نزاع‌های میان ایالتی گردد.
در همین زمینه یکی از مقامات دولتی به هندوستان تایمز گفت، تصمیم اجرایی شدن این پروژه‌ها در حال حاضر توسط دولت به حالت تعلیق در آمده است.
معاهده آبی »هندو» یک پیمان توزیع آب میان هند و پاکستان است که با کمک بانک جهانی برای استفاده از آب‌های موجود رودخانه‌های مستقر در هند هماهنگ شد. معاهده آبی هندو در سپتامبر سال 1960 در کراچی توسط اولین نخست وزیر هند و رئیس جمهور پاکستان به امضاء رسید. 
بر اساس معاهده آبی هندو، مجاری آبی در سه انشعاب ستلج- بیاس و راوی به هند داده شده و انشعاب‌های آبی دیگر مانند چناب، جولوم و هندو به پاکستان اختصاص یافته است.
از 168 میلیون هکتار، سهم اشتراک آبی هند از سه رودخانه اختصاصی به مقدار 33 میلیون هکتار در حدود 20 درصد است. هند بیش از 94 درصد از سهمیه آبی خود را از طریق معاهده آبی هندو استفاده می‌کند و بقیه آب‌های مصرف نشده روانه کشور پاکستان می‌شوند.
سد اوج پروژه‌ای آب‌رسانی در حوزه کاتیوا منطقه جامو بر رودخانه راوی است که ظرفیت تولید 196 مگاوات برق را دارد.
کل آب بهره برداری شده از این پروژه در حدود 172 میلیون مترمکعب است اما سد اوج توانایی ذخیره 925 میلیون متر مکعب آب را دارد.
بعد از جنگاوری در سال 2016 در جامو و کشمیر، دولت هند به دنبال تحت فشار قرار دادن پاکستان از طریق معاهده آبی هندو بود و دولت دهلی نو تصمیم داشت تا از طریق محدود کردن جریان آب به کشور پاکستان دولت اسلام آباد را شدیداً مورد فشار اقتصادی قرار دهد.
همچنین به گزارش مجله فارن پالیسی، دهلی نو با سرمایه گذاری عظیم خود در پروژه سد آبی کابل می‌تواند باعث کاهش ورود جریان آب به کشور پاکستان شود و نتیجه آن بلاشک نزاع جدید میان دو کشور افغانستان و پاکستان خواهد بود.
از سال 2001، هند در حدود دو میلیارد دلار در پروژه‌های توسعه‌طلبانه افغانستان سرمایه گذاری کرده است. درحالی‌که تحلیلگران افغان براین باورند که ساخت سد آینده کابل کمبود آب کشور را نجات خواهد داد، مقامات اسلام آباد به‌شدت مسئله سرمایه گذاری‌های هند در افغانستان را پیگیری می‌کنند و معتقدند ساخت سد به‌عنوان آخرین اقدامات هند برای محدود کردن رقیب دیرین منطقه‌ای خویش است. همچنین با توجه به آنکه پاکستان در ساخت زیرساخت‌های انرژی آبی در داخل کشور موفق نبوده است، برخی از مقامات این کشور براین باورند که در آینده نه چندان دور شاید مجبور به خریدن برق از کشور افغانستان گردند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها