امروز پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۳
کد خبر: ۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۸
گروه بین الملل - برای سالها عماد مغنیه روح مانده بود. بسیاری از او می شنیدند اما تنها تعداد معدودی بودند که در خارج از دایره حزب الله با او توانستند ملاقات کنند. او حتی با نام اصلی شناخته نمی شد و او را با نام حاج رضوان می شناختند.

به گزارش افکارنیوز به نقل از المانیتور؛ حتی در خود حزب الله بسیاری نمی دانستند که فرمانده نظامی خود، همان عماد مغنیه ایست که نامش هم رده با نام اسامه بن لادن در فهرست افراد تحت تعقیب جهان قرار دارد.تنها در فوریه سال ۲۰۰۸ بود در خبر شبکه خبری المنار که مشخص شد حاج رضوان با نام واقعی عماد مغنیه، در بمب گذاری خودروی خود در دمشق ترور شده است.

طبق اطلاعات یک منبع آگاه: در آن شب، عماد مغنیه با خالد مشعل و رمضان عبدالله  در دمشق ملاقات داشت. در آن ملاقات، سردار سلیمانی به عنوان مشاور وی حضور داشت.

این اولین باری نبود که این مردان در دمشق با یکدیگر ملاقات می کردند: «مغنیه از ماه ها قبل از ترورش فعالیت در گروه های مقاومت فلسطین را آغاز کرده بود...حقیقت این است که بسیاری از افراد درگیر این پرونده ترور شدند. غالب اولی در جولای ۲۰۰۴، علی صالح در آگوست ۲۰۰۳، علی حسن دیب در جولای ۱۹۹۹. نقش حزب الله در فلسطین درحال رشد بود و هر روز موثرتر از قبل می شد.»

پس از ملاقات با مشعل و عبدالله، مغنیه، قاسم سلیمانی را به همراه مشاور خود به فرودگاه برد و سپس به محل اقامت خود درجایی که او در دمشق زندگی می کرد بازگشت. به گفته منبعی دیگر، مغنیه هیچگاه محل استقرار رسمی در دمشق نداشت. محل اقامت او در همسایگی کفرسوزا بود، منطقه ای که منطقه امنیتی حزب الله به شمار می رفت.

مغنیه چندین بار با رییس جمهور سوریه بشار اسد دیدار کرده بود. اما او تحت نام های مختلفی به وی معرفی شده بود. بشار اسد تنها می دانست وی یکی از فرماندهان ارشد حزب الله لبنان است. حزب الله در مرود هویت عماد مغنیه بسیار محتاطانه عمل می کرد. حتی فلسطینی ها نیز با نام های مختلفی او را می شناختند.

به محل استقرار مغنیه بازگردیم. فرمانده نظامی حزب الله برای چند دقیقه منتظر ماند و سپس به طبقه پایین به سمت ماشین رفت. مشاور او، وی را همراهی می کرد اما او به سرعت راه می رفت. تا اینکه وی به نزدیک خودروی میتسوبیشی پاجرو ۲۰۰۶ خود رسید. درهمین لحظه صدای بلندی برخواست. مشاور به سمت او دیود. حاج رضوان بر روی زمین افتاده بود. مشاور نبضش را گرفت و متوجه شد که وی فوت کرده است.

مشاور عماد مغنیه سریعا به صورت مستقیم با مقامات بلندپایه
 رهبر ایران او را همانند پسرش می دید و از او برای مشورت در بسیاری از مسائل استفاده می کرد. مغنیه سال های زیادی را در ایران زندگی می کرد و زبان فارسی را همانند زبان مادری صحبت می کرد "
حزب لله تماس می گیرد. در عرض چند دقیقه او با دبیر کل حزب الله، سید حسن نصرلله صحبت می کند. سید حسن به او می گوید که پیکر عماد مغنیه را مستقیما به بیروت منتقل کند. به گفته منبع: «این تصمیم سختی بود. حزب الله همزمان به چند موضوع فکر می کرد: اینکه چگونه به سوری ها اطلاع دهد که مغنیه در خاک آنها به شهادت رسیده است. چگونه به اطلاع جهان برساند که او یک فرمانده نظامی بلندپایه حزب الله بود و همچنین تاثیر از دست دادن او را در صفوف حزب الله و گروه های مردمی.»

در عرض دو ساعت پیکر مغنیه در حومه جنوبی بیروت بود. شب از نیمه گذشته بود.نصرالله با بشار اسد صحبت کرد تا او را از هویت فرمانده ترور شده قبل از اعلام رسمی در روز بعد آگاه سازد.

«ساعت های سختی بود. ایرانی ها نیز مستقیما متوجه حادثه شدند. مغنیه همانند حزب الله به ایرانیان نیز نزدیک بود. رهبر ایران او را همانند پسرش می دید و از او برای مشورت در بسیاری از مسائل استفاده می کرد. مغنیه سال های زیادی را در ایران زندگی می کرد و زبان فارسی را همانند زبان مادری صحبت می کرد.»

بلافاصله پس از ترور مغنیه، حزب الله اسرائیل را متهم کرد. حزب الله سناریوهای مختلفی را برای این ترور نظر گرفته بود اما واضح بود که یک حمله پیچیده چندسازمانی بود. به گفته منابع آگاه «تیم امنیتی حزب الله روانه دمشق شدند. رد اسرائیل مشخص بود. بسیار حرفه ای بود و نشانه هایی مبنی بر کمک عوامل محلی دیده می شد؛ کسانی از عوامل موساد و یا حتی همکاری برخی از کشورهای منطقه. این سوالی بود که همچنان باید به آن پاسخ داده شود.»

طبق گفته این منبع: «سوال اصلی حزب الله این بود: آیا این عملیات تنها برای ترور عماد مغنیه بود یا هر کسی که در پرونده فلسطین حضور دارد یا به این علت که نام مغنیه در حزب الله وجود ندارد؟ واقعیت این است که حاج رضوان حتی به پسران خود هم نگفته بود که از اسامی مختلف استفاده می کند و تنها افراد معدودی بودند که می دانستند عماد همان حاج رضوان است.»

بعد از ترور مغنیه، سید حسن نصرالله قول داد انتقام او بگیرد. او این موضوع را در روز تشییع جنازه مغنیه اعلام کرد. او همچنین کاری سخت را در پیش رو داشت: یافتن جانشین برای عماد مغنیه.

مغنیه تنها مشاور نظامی وی نبود بلکه در مسائل مختلف به وی مشاوره می داد. مغنیه حتی در جنگ روانی علیه سارائیل نیز درگیر بود. به گفته منبع: «او استاد حزب الله بود.»


حزب الله هیچگاه با کمبود فرماندهان نظامی و امنیتی روبرو نبود. کسانی که هم رده ژنرال ها در آمریکا و اسرائیل هستند. حزب الله استراتژیست هایی دارد و مغنیه یکی از مردانی بود که تلاش ها و عملیات ها را هماهنگ می کرد و قادر بود از حداکثر قابلیت های این مردان استفاده کند. این موضوع به سید حسن نصرالله کمک می کرد تا تمرکز خود را در دورهای حساس بر مسائل سیاسی قرار دهد. اما پس از ترور حاج رضوان او با چالش های زیادی روبرو شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها