امروز دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۰
کد خبر: ۴۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۲
کره جنوبی نخستین کشوری که درخواست آمریکا برای به صفر رساندن واردات نفت از ایران را تمام و کمال انجام داد؛ خبر مربوط به چند ماه قبل است. آیا طی این مدت دولت اقدام متقابلی انجام داده است؟
 
 کره درحالی به بهانه تحریم های آمریکا، واردات نفت از ایران را به صفر رساند که مشتریان بزرگ‌تر ایران، چین و هند گرچه واردات خود را کاهش داده اند، اما به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهند. این اقدام کره جنوبی، با توجه به روابط سیاسی این کشور با آمریکا، چندان دور از انتظار هم نبود. 
 
طبیعی است که این کشور با توجه با همکاری هایش با آمریکا نمی‌تواند دستور ترامپ برای اتخاذ موضع سخت در قبال ایران را نادیده بگیرد. کیم جائه کیونگ، محقق موسسه اقتصاد انرژی کره هم در این باره گفته است: "ادامه روابط با آمریکا بیشترین اهمیت را برای کره جنوبی دارد...امنیت ملی کره جنوبی به پیمان نظامی با آمریکا وابسته است که سبب می شود تا وارداتش از ایران را پیش از پایان مذاکرات دولت‌ها کاهش دهد."
 
سال 95 بود که رسانه ها خبر از قرارداد ساخت کشتی بین ایران و کره جنوبی دادند. همزمان با رسانه ای شدن این قرارداد، سردار عبداللهی، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا نیز از ورشکستگی شرکت کشتی سازی صدرا حرف می‌زد. سردار عبداللهی در مصاحبه ای گفته بود: "کشتی سازی صدرا به عنوان بزرگترین مجموعه کشتی سازی که توانست در زمان فعالیتش کشتی اقیانوس پیما بسازد بعد از سال ها به مجموعه ای رو به ورشکستگی تبدیل شد و عده ای قصد داشتند این مجتمع بزرگ صنعتی را ورشکسته اعلام کنند."
 
حداقل انتظاری که از دولت می‌رود این است که برای مقابله با بدعهدی کره ای ها و به صفر رساندن خرید نفت از ایران، جمهوری اسلامی ایران نیز در ابتدا این قرارداد ساخت کشتی را که سرمایه زیادی را هم نصیب کره ای ها می‌کند را ملغی کند و به نیروی داخلی اتکا کند. که هم در هزینه ها صرفه جویی می‌شود و هم صنایع کشتی سازی ملی تقویت خواهد شد.
 
چنانچه فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا نیز قبلاً، در رابطه با قرارداد ساخت کشتی بین ایران و کره جنوبی گفته بود: "در صورتی که رئیس جمهور دستور دهد امکان لغو این قرارداد وجود دارد و ما آمادگی آن را داریم با سرمایه گذاری 85 درصد به شکل فاینانس این 10 فروند کشتی را بسازیم که ساخت هر کدام 1000 نفر را در کشور مشغول به کار می کند."
 
با نگاهی به دو بازار لوازم خانگی و  لوازم الکترونیکی نیز می‌بینیم که این دو بازار بزرگ به قبضه برند های کره ای درآمده است. برند هایی که مشهور ترین آنها سامسونگ و ال جی است. بازار خودرو هم دست کمی از این دو بازار ندارد. همانطور که لوازم خانگی جولانگاه سامسونگ و ال جی است.
 
بازار خودرو نیز محلی شده است برای جولان خودروهای کره‌ای، که شرکت های هیوندا و کیاموتورز پرچمدار آن محسوب می‌شوند. 
 
با این حساب، کره جنوبی هم منافع قابل توجهی در ایران دارد که نمی تواند از آن چشم پوشی کند. و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در پاسخ به همراهی کره با سیاست های آمریکا، علاوه بر لغو قرارداد کشتی سازی با کره، منافع چندین میلیاردی کره در ایران را هم مسدود کند.
 
مخلص کلام اینکه سرمایه گذاری ما روی هر کشوری، باید با توجه به منافع مان باشد. به عبارتی منافع ایران حکم می‌کند که در کجا سرمایه گذاری کنیم و در کجا نه. وقتی کره به راحتی هرچه تمام تر منافع ما را تهدید می‌کند و زیر سوال می‌برد، چرا ایران نباید برخورد متقابلی انجام دهد تا نتیجه سیاست های تنش آمیز آنها را گوشزد کند؟
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها