امروز جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۵
کد خبر: ۴۱۲۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۱
هدایت الله خادمی در جلسه فرهنگی ماهیانه کانون اسلامی فارغ التحصیلان شبه قاره هند

بسمه تعالی

هدایت‌الله خادمی  متولد  مهر ۱۳۳۸درشهرستان  ایذه ، دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی مکانیک از دانشگاه بنگلور است . عضو کانون اسلامی فارغ التحصیلان شبه قاره هند می باشد .

ایشان سابقه طولانی در صنعت نفت  کشور داشته و از مدیر اجرایی موفق در این حوزه است که  فعالیت شغلی خود را از سال ١٣۶۴ در گروه ملی صنعتی فولاد ایران آغاز کرد و از سال ۱۳۶۷ به شرکت ملی حفاری ایران پیوست و در فاصله سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۴ مدیرعامل شرکت حفاری شمال بود .

وی نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه ایذه و باغملک در استان خوزستان می‌باشد.

خادمی در ابتدای سخنان خود ،دوران دانشجویی در هند و همراهی با جمع اعضا انجمن  اسلامی دانشگاه بنگلور را بعنوان فصلی به یاد ماندنی ، ارزشمند و تکرار نشدنی خواند ، افرادی که آن روز دور هم جمع شده بودند گویی با یک شاخصی این افراد را گزینش کرده بودند چه از بعد دینی و مذهبی ، چه از بعد پاک  دستی ، تلاش بی وقفه ، وحدت و اتحاد ، ایمان راسخ به راه و نهضت امام راحل (ره) .

حضور در مجلس شورای اسلامی ، انتظار داشتم با توجه به اینکه مجلس نهادی است که قانون گذاری و نظارت  جزء اصلی ترین وظایفش است ، اما مسائلی برخورد میکنیم که میبینیم با انتظار ما فاصله زیادی دارد.

با کشوری که یک درصد جمعیت جهان و هشت درصد منابع جهان را دارد ببینید چه شده است که مردم از فقر و بیچارگی نمی‌دانند چه کنند.کشور دچار اختلاس و فساد شده است. چرا کشورهای دیگر فساد را کنترل کرده‌اند اما ما نمی‌توانیم؟

فساد اقتصادی مانند موریانه که به تار و پودمی زند خطرناک است اگربخواهیم پذیرفته‌ باشیم که کشوری فاسد و ناکارآمد هستیم .

در کشور ما دولت تشکیل می‌شود عوامل دولت لیستی از کاندیداهای مجلس شورای اسلامی را به مردم ارائه می‌دهد. مردم کلانشهرها هم گاها به این لیست‌ها رای می‌دهند و مجلس شورای اسلامی به حیات خلوت دولت تبدیل می‌شود و نماینده لیستی خود را فدایی دولت‌ها و وزرا می‌دانند و به بیان بهتر وکیل‌الدوله می‌شوند.

نمایندگانی که با حمایت دولت به مجلس رسیده‌اند، خود را مدیون دولتمردان می‌دانند و توجهی به ابزارهای نظارتی خود ندارند و  خواستار سوال و استیضاح از آنان نمی‌شوند.

* مردم با این دولت و مجالسی که ساخته‌اید هرگز توسعه و پیشرفت را نخواهید دید، در ۴۰ سال گذشته حدود ۲۰۰ خانواده سرنوشت این کشور را به گروگان گرفتند و از این وزارتخانه به آن وزارتخانه می‌روند

فرمایشات رهبر معظم انقلاب بایدمورد توجه همه مسئولین قرار گیرد.

. مقام معظم رهبری فرمودند" با دستمال کثیف نمی شود  با فساد مبارزه کرد . در کشور ما هر کسی مسئولیت گرفت آشنایان و وابستگان او هم توانایی مدیریتی پیدا کردند و مدیر شدند. یکی از انتقادهای جدی ما به برخی وزرا عملکرد ضعیف ایشان در حوزه های مختلف مدیریتی است. واقعیت این است درهمه وزارت خانه ها برحسب شایسته سالاری انتخاب ها صورت نگرفته است ".

 

این گرفتاری مجلس است که مردم کلان شهرها به لیست رای دادند و مجلس عملا تعطیل شد.

امروز دهه شصتی‌ها بیکار هستند و دهه هفتادی‌ها به آنها اضافه شدند. باید با عدد و ارقام بگوییم که سطح رفاه مردم چقدر ارتقا پیدا کرده است و برای کار و اشتغال چه اتفاقی افتاده است. جز ریزش نیرو و تعطیلی کارخانه‌ها در پنج سال گذشته چه شده است.

تعدادی از دولتمردان و دوستان دولت در انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین تا حدودی در انتخابات کمیسیون های مجلس دخالت داشته اند که این دخالت جای گله دارد  .

مهندس خادمی با بیان اینکه  آنهایی که می‌گویند در این برهه سوالی نکنید و کاری به تیم اقتصادی دولت نداشته باشید مخالف نظام هستند، اضافه کرد: ما 40 سال است می‌گوییم شرایط بحرانی است. امروز وضعیت فساد، بیکاری و افسردگی جوانان به گردن همین هیئت دولت است، آیا وضعیت مردم از پنج شش سال گذشته بهتر شده است؟

در بحث استیضاح وزیر کار ، هیچ یک از نمایندگان کلانشهرها طرح استیضاح ربیعی  را امضا نکردند، گفت: این بدان معنا است که کلانشهرها هیچ مشکلی ندارند

 پتروشیمی، فولاد و سیمان ،همه‌ اینها در حال ورشکستگی است .

وی با اشاره به اینکه اوضاع معیشتی مردم خراب است و صندوق‌ بازنشستگی ورشکسته است، گفت: اگر به استیضاح رای ندهیم یعنی در میان مردم نیستیم، یعنی وضع اقتصادی کشور عالی است، یعنی دولت‌ها هیچ نقشی در ارتقا و سازندگی کشور ندارند، یعنی در افسردگی و بیکاری همه جوانان شریک هستیم.

 

"قول و وعده" بخش جدایی ناپذیر عملکرد وزیر کار در چند سال اخیر بوده است چند ماه قبل قول داده بود به وعده هایش عمل کند این بار هم به وعده ها عمل نکرد. اکنون نمایندگان مجلس دهم تصمیم گرفتند وزیر رفاه را به دلیل عمل نکردن به وعده هایش استیضاح کنند.

این نماینده مجلس در خصوص ادعای باج خواهی نمایندگان از سوی نزدیکان وزیر کارکه رسانه ای شده است گفت: من بعید می دانم  استیضاح کنندگان به دنبال باج خواهی از کسی باشند چون اولا در شان مجلس نیست و ثانیا مسئله عملکرد ضعیف آقای ربیعی در میان اکثریت نمایندگان مطرح است. آقای ربیعی به عنوان یک مسلمان و یک وزیر دولت جمهوری اسلامی ایران باید همان زمان که ادعا می کند باج خواسته اند اعلام می کرد نه اینکه بعد از استیضاح طرح موضوع کند.اگر کسی از آقای ربیعی باج خواهی کرده زودتر باید می گفت.

 واقعیت این است که عموم وزرا بد عمل کرده اند. اگر درست عمل کرده بودند وضعیت اقتصاد کشور به این صورت نبود.

خادمی ادامه داد: دو منطقه ما از آبادی قابل توجهی برخوردار بود ولی متاسفانه در گذر زمان به دست فراموشی سپرده شده و شاید باور نکنید در چند دهه گذشته زیرساخت توسعه آفرین در این منطقه ایجاد نشده و هیچگونه صنایعی که بتواند 10جوان را به اشتغال آورد فراهم نشده است.

وی گفت: با وجود اینکه 200 کیلومتر از رودخانه کارون از ایذه عبور می‌کند اما ایذه و باغملک نه آب آشامیدنی دارد نه آب کشاورزی. متاسفانه سدهای کارون 3 و 4 با هدف توسعه کشاورزی و تأمین آب منطقه  احداث شد اما شاهد غرق شدن پل تاریخی شالو هستیم .

 

 به نظرم کشور ما با چنین روندی به این زود ي‌ها توسعه پيدا نخواهد کرد. در کشورهاي توسعه يافته پارلمان شکل مي‌گيرد و از درون پارلمان دولت بيرون مي‌آيد. مردم ما جوگير مي‌شوند و يک‌شبه تصميم مي‌گيرند به فلاني رأي بدهند.

مردم ما چهار سال به يکي رأي مي‌دهند. بعد دوباره چهار سال ديگر. دوره رئيس‌جمهوري تمام که مي‌شود، تازه غر و لندها شروع مي‌شود. مردم ما نوعا انتخاب درستي نمي‌کنند.


مردم بايد نسبت به مسایل کشورآگاه ودانا باشند. مردم دانا حاکمان دانا انتخاب مي‌کنند. حاکمان دانا نمي‌توانند با مردمان خود به درشتي برخورد کنند. ما مردمي هستيم (من هم خودم را جزء همين مردم مي‌دانم) که هنوز دنبال ماشين رئيس‌جمهوري که با رأي مستقيم ما مي‌آيد، مي‌دويم. اين مردم‌اند که دولت‌ها را تشکيل مي‌دهند

 قرار بود به سمتي برويم كه فساد اقتصادي نباشد، اما الان به فساد اقتصادي آلوده شديم . همه مي‌گوييم دزد و دزد را پيدا نمي‌کنيم . . من معتقدم بايد عميق‌تر به اين مثال نگريست و سطحي فکر نکرد و متوجه باشیم که از همه مردم دنیا باهوش‌تر و آگاه‌تر و شجاع‌تر نیستیم. از توهم و جوگیر شدن بپرهیزیم که می‌تواند سرنوشت کشور را تغییر دهد.

* وطن‌پرست باشیم، دروغ نگوییم، سخت کار کنیم و دزدی نکنیم

وی در خصوص علت افت قیمت نفت گفت: پایین بودن قیمت نفت بدلیل فقدان یک مدیریت صحیح بود که اتفاق افتاد و دیگر اینکه نقش موثری را در اوپک بازی نکردیم.صحنه همانند یک بازی شطرنج است که متاسفانه ما بد بازی کردیم و طرف دیگر هم عربستان است که متأسفانه تقریبا به سمتی رفت که دشمنی خود را به خوبی نشان داد .

نماینده مردم ایذه و باغملک ادامه داد: ما خیلی بد عمل کردیم ، شاید همان زمان که این بحث ها بود بایستی بازی را عوض می کردیم که متأسفانه نشد من همان موقع که این اتفاقات داشت رخ می داد به وزیر یشنهاداتی دادم ؛ از جمله اینکه: اگر قرار است اوپک بد عمل بکند، ایران تهدید کند که از اوپک خارج می شود حتما فضا تغییر پیدا می کرد و لی متاسفانه انجام نشد که اگر فضا تغییر می کرد بعد می باید متناسب با اقدامات فضا و شرایطی که پیش می آمد را مدیریت می کردیم.

عضو کمسیون انرژی مجلس با بیان عدم مدیریت صحبیح برای مبارزه با خام فروشی و ارتقاء آن اظهار داشت: مشکل اساسی ما با صورت مسئله است یعنی اینکه چرا ما خام فروشی می کنیم؟ باید این خام فروشی را کنار بگذاریم و در دو، سه دهه گذشته این موضوع را هم زیاد گفتیم منتهی متأسفانه عده ای هستند که اصرار برای خام فروشی دارند و اجازه نمی دهند پالایشگاه های ما توسعه پیدا بکنند. باید این توسعه و گسترش حاصل بشود تا بتوانیم از خام فروشی جلوگیری بکنیم و مواد خام را به فرآورده های دیگر تبدیل بکنیم که هم راحت تر در بازار جهانی به فروش می رود و هم این ایرادات تحریمی را کمتر دارند و هم اینکه ارزش افزوده زیادی به دست می آمد اینگونه نبود که منابع مان را به غارت ببرند. به جای اینکه نفت خام صادر می کردیم می توانستیم بنزین صادر بکنیم و خیلی از کارهای دیگر را انجام می دادیم به جای اینکه بنزین وارد بکنیم می توانستیم صادر بکنیم .
 
وی اقزود:  در میادین مشترک، ما میدان فرزاد a مشترک با عربستان را کلا رها کردیم. یکی از میدان های خیلی خوب است به نام فرزاد a در دریا که بین ما و عربستان مشترک است. عربستان حسابی در آنجا حفاری انجام می دهد و ما متأسفانه در آنجا یک حلقه چاه هم نزدیم و البته در دولت قبل کارهایی در حال بررسی بود که دولت یازدهم آنها را تعطیل کرد و کار ادامه پیدا نکرد و در حالا حاضر عربستان در آنجا فعالیت بسیار زیادی دارد. در آینده خواهیم دید که ما چقدر عقب هستیم و آن موقع تازه می خواهیم شروع بکنیم زمانی که عربستان آن مخزن را کامل خالی کرده است. هیچ کسی هم چیزی نمی گوید. این میدان را نمی دانم چرا ایران رها کرده است. حتی چندسال پیش در زمانی که آقای قاسمی وزیر بود ما یک دستگاه حفاری بردیم و آنجا شروع به حفاری کردیم عربستان در 2000 کیلومتری ما چهار دکل حفاری داشت و وقتی تنها دکل ما را دید تعداد دکل های خود را افزایش داد و به 8 دکل رساند. دولت جدید که آمد نمی دانم به چه منظور گفت همان یک دکل را هم رها کنید و دکل را برداشتند و از آن منطقه خارج کردند. در لایه نفتی ایران در پارس جنوبی لایه نفتی مان که قطری ها به آن میدان الشائین می گویند آنها حسابی برداشت انجام می کنند و ما فقط نگاه می کنیم . در توسعه میادین مان انگیزه ای وجود ندارد به خصوص در میادین مشترکمان. حرف می زنند، بازی در می آورند، شانتاژ می کنند و بابت این ها به سمت هر گونه قراردادی که دلشان بخواهد می روند ولی درنهایت کاری نمی کنند. این را باید از مسئولین دولت تدبیر وامید سؤال کرد چون مسئولینی داریم که علاقه ای به این کارها ندارند. همانطور که در پارس جنوبی هم درست عمل نکردیم. قرار بود ما گاز را برداشت کرده و تبدیل به LNG بکنیم و بازار دنیا را در دست بگیریم ولی قطر این کار را کرد. قطرپیش از ما شروع به استخراج کرد و خیلی زودتر از ما تبدیل به LNG کرد و بازار دنیا را گرفت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان خسارت قراردادهای نفتی  IPC گفت: قراردادهای IPC در مجلس چند نفر می گویند خیانت دارد صورت می گیردو  بیشترکارشناسان نفت هم می گویند دارد خیانت صورت می گیرد ولی در مجلس برخی می گویند که ما در اینجا نمی توانیم یا نباید وارد شویم. اگر مجلس به این حوزه وارد نشود کجا می‌خواهد وارد شود در قراردادهای IPC دارد به مملکت خیانت می شود اگر اینجا وارد نشود پس کجا باید وارد در مورد بحث کرسنت هنوز قوه قضاییه تکلیفش را معلوم نکرده است. هنوز کرسنتی ها سرکارهستند و مدیریت نفت ایران را دارند و کرسنتی ها دارند قراردادهای نکبت بار IPC را پیشنهاد می دهند. ظاهرا کرسنتی ها فراتر از دولت در ایران می توانند عمل بکنند و هرکاری دلشان بخواهد انجام می دهند. بنابراین وقتی که هنوز کرسنتی ها سرکار هستند و کل مدیریت نفت و مخازن و درآمد ایران را در دست گرفتند در این صورت نتیجه چه می شود؟! دولتی  که قرار بود عدالت محور باشد قرار بود افراد سالم و متعهد و متخصص در رأس کار باشند و هنوز هم تکلیف کرسنتی ها معلوم نشده است. من یک ماه و نیم پیش یک سؤال از وزیر نفت راطرح کردم، طبق آئین نامه حداکثر 14 روز بعد باید وزیر بیاید و توضیح بدهد اما هنوز نیامده است! درمجلس باکارهایی روند پیگیری امور را فرسایشی میکنند که آدم در آخر بگوید فراموشش کن زورمان نمی رسد.  اگر مردم می توانستند مطالباتشان را از طریق نمایندگانشان پیگیری کنند که کرسنت به وجود نمی آمد.

الان مهمترین موضوع کشور قراردادهای IPC هست که حیات سیاسی و اقتصادی ما را زیر سؤال می برد. یک گروه چند نفره هستند همان هایی که کرسنتی ا ند الان هم اینها را دارند اداره می کنند و هیچ کسی هم توان مقابله با اینها را ندارد. انتظار داریم قوه قضائییه بالاخره قضیه کرسنت را روشن کند. چرا گروهی به زندان رفتند، بازنشسته شدند و بعد دوباره برگشتند سر کار و الان دارند قراردادهای عجیب و غریبی می بندند

طی چهار سال گذشته دهها بار در رسانه‌ها مطرح شد که وزارت نفت ۵۰ میلیارد دلار بدهکار است؛ یعنی ۵۰ میلیارد دلار وام بدون بهره برای اجرایی کردن پروژه‌های اساسی به وزارت نفت داده شده است یعنی ۵۰ میلیارد دلار فاینانس داخلی بدوه بهره دارد.

ایشان در خصوص حمله تروریستی صورت گرفته  در اهواز اشاره داشت : خوزستان باید از نظر اقتصادی، امنیتی، نحوه مدیریت و احتساب مدیران یک استان ویژه باشد، هرگونه سهل انگاری و مماشات در موضوعات امنیتی فرصتی را به عوامل تکفیری و منافق می‌دهد که مشکلات اساسی را ایجاد نمایند.

به دلیل این‌که خوزستان مرز طولانی با کشورهای همسایه دارد، منافقان و تروریست‌ها می‌توانند از این مرزها به کشور وارد شوند که باید کنترل ویژه‌ای نسبت به این استان اعمال گردد. مساله دیگر کشورهایی نظیر عربستان هستند که نمی‌توانند امنیت و اتحاد کشور ما را ببینند و تمام پول و انرژی خود را هزینه می‌کنند تا مردم را در استان به سمت وهابیت و جدایی سوق دهند، لذا ضرورت دارد تا استان با تدابیر ویژه‌ای اداره شود. مسئولان خوزستان باید به اقتصاد دقت ویژه‌ای کنند، کسانی باید مسئول شوند که نسبت به حاکمیت بی تفاوت نباشند و بتوانند موضوعات این چنینی را پیش‌بینی کنند و در امنیت کشور مسامحه نکنند. عده ای به دنبال این تصور باطل وخیالی هستند تا خوزستان را از کشور جدا کنند. لذا باید مدیریت ویژه‌ای در استان شکل بگیرد.

ولی در کل این حادثه از نقطه نظر امنیتی یک اشکال بسیار بزرگ برای بخش انتظامی  و امنیتی تلقی میشود که چند نفر که  تجربه زیادی در استفاده از سلاح هم ندارند این مدت طولانی به روی مردم آتش میکنند .

در پایان این نشست نیز حاضران پرسش  های خود را  طرح و از طرف آقای مهندس خادمی پاسخ داده شد .

 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها