امروز سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۱
کد خبر: ۴۱۲
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۵
چشم طمع دولتی‌ها به انتخابات اتاق بازرگانی
کمتر از دو هفته به انتخابات هشتم اتاق بازرگانی ایران مانده است و در روزهای پایانی سال ۱۳۹۳ قرار است برای هشتمین بار برای سرنوشت بخش خصوصی کشور تصمیم‌گیری شود.
گروه اقتصادی - انتخابات اتاق بازرگانی هر ۴ سال یک‌بار برگزار می‌شود؛ به نحوی که در اتاق بازرگانی تهران ۴۰ نفر و در اتاق شهرستان‌ها ۱۵ نفر از بخش خصوصی انتخاب می‌شوند. در گذشته تقسیم‌بندی‌ها این‌گونه بود که اتاق‌های بازرگانی به سه بخش صنعت، معدن و بازرگانی تقسیم می‌شدند، اما امسال این تقسیم‌بندی تغییر کرده و بخش کشاورزی هم به آن اضافه شده است.

به گزارش «افکارنیوز»، به این ترتیب که ۱۶ نفر از بخش بازرگانی، ۱۴ نفر از بخش صنعت، ۴ نفر از بخش معدن و ۶ نفر از بخش کشاورزی در اتاق تهران انتخاب می‌شوند. در اتاق شهرستان‌ها نیز ۱۵ نفر با ترکیب ۵ نفر از بخش بازرگانی، ۵ نفر از بخش صنعت، ۲ نفر از بخش معدن و ۳ نفر هم کشاورزی انتخاب خواهند شد.

امسال و در هشتمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی، چهره‌ای جدید از کاندیداها را شاهد هستیم؛ به‌گونه‌ای که به نظر می‌رسد آقازاده‌ها و دولتی‌ها برای حضور در مهم‌ترین نهاد بخش خصوصی خیز برداشته‌اند و دولت یک پای ماجرا خواهد بود.

اگرچه که در میان اسامی لیست کاندیداها، نام برخی از اعضای قبلی اتاق بازرگانی همچون محمد نهاوندیان، رییس سابق اتاق بازرگانی ایران و رییس دفتر فعلی رییس‌جمهور دیده نمی‌شود، اما با این حال، این موضوع از بار تلاش‌ها برای دولتی شدن اتاق بازرگانی کم نکرده است.

به نظر می‌رسد قرار نیست بنا به اصل ۴۴ قانون اساسی، اقتصاد به طور کامل خصوصی شود و دولت دست از فعالیت‌های اقتصادی بردارد تا منافذ دولتی‌تر شدن اقتصاد بسته شود و دولتی‌ها و آقازاده‌ها از هر راهی برای نفوذ به مهم‌ترین نهاد بخش خصوصی استفاده می‌کنند. این در حالی است که اقتصاد دستوری و دولت‌محور با فلسفه وجودی اتاق در تعارض ذاتی قرار دارد.

در حال حاضر در میان کاندیداها انتخابات هشتم اتاق بازرگانی، افرادی دیده می‌شوند که وابسته به مسوولان دولتی هستند؛ از جمله پسر محمد نهاوندیان، پسر محمدرضا بهزادیان، فرزند محمدرضا عارف، برادر اسحاق جهانگیری، داماد محمد شریعتمداری، برادر عباس عراقچی، برادر سعید حجاریان و برادر رییس اتاق اصناف ایران.

http://www.afkarnews.ir/images/docs/files/000397/nf00397387-1.JPG

به گزارش «افکارنیوز»، بر این اساس، می‌توان گفت که در صورت انتخاب این افراد در اتاق بازرگانی ایران، احتمال دولتی‌تر شدن اتاق بازرگانی دور از ذهن نخواهد بود؛ به‌گونه‌ای که با توجه به یارکشی‌هایی که صورت گرفته و چهره‌های وابسته به مسوولان دولت و حق انتخاب ۲۰ نفر توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت، احتمال یک ائتلاف برای انتخاب یک هیات رییسه خودمانی افزایش پیدا خواهد کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها