امروز شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۴:۱۱
کد خبر: ۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۹
روز گذشته، رئیس‌جمهور‌ با اشاره به اینکه ما تورم بالای ۴۰ درصد را امروز به زیر ۱۶ درصد رساندیم، اظهار داشت: بسیاری از صاحب‌نظران داخلی و خارجی ـ حضوری یا کتبی ـ برای ما نوشته‌اند‌ کار این دولت شبیه معجزه است، ولی به اعتقاد دکتر مسعود نیلی، بودجه خانوار‌ها نشان می‌دهد‌ از سال ۱۳۸۶ تاکنون به طور مستمر شرایط اقتصادی برای خانوار‌ها بد‌تر شده است. کدام یک از این دو اظهارنظر برای شما ملموس‌تر است؟
برداشت مخاطب از سخنان دیروز رئیس‌جمهور و مشاورش در‌باره وضعیت اقتصادی، می‌توانست کاملا متفاوت باشد؛ یکی از کاهش معجزه‌آسای تورم خبر می‌داد و دیگری علاوه بر اینکه اظهار داشت، وضعیت رفاه خانواده‌های ایرانی از سال ۱۳۸۶ تاکنون‌ پیوسته در حال بد‌تر شدن بوده است، از یک مشکل آتی ابراز نگرانی کرد. 

هشدار مسعود نیلی در‌باره وضعیت بازار کار در برابر این خبر رئیس‌جمهور قرار می‌گیرد که در سال ۹۱ و ۹۲ رشد اقتصادی کشور، در مجموع منهای ۹ درصد بوده ‌که بنا به گفته، روحانی‌ فعلا به رشد ۴ درصدی شش‌ماهه اول امسال تبدیل شده است. 

رئیس‌جمهور صبح دوشنبه نیز در‌باره وضعیت تورم در ماه‌های اخیر گفت: همه اقتصاددانان می‌دانند که ماه بهمن و اسفند دو ماهی است که بیشترین تورم را دارد. سال گذشته تورم بهمن ۵. ۵ درصد بود و من در جلسات اقتصادی که هر دو ماه یک بار با حضور اقتصاددانان شرکت می‌کنم، هیچ کس پیش‌بینی نمی‌کرد که تورم بهمن ماه صفر باشد و این اولین ‌بار است که در کشور چنین چیزی را شاهدیم که کار عظیم و بزرگی است. 

هرچند نمی‌توان مدعی شد،‌ سخنان رئیس‌جمهور در تناقض با اظهارات مشاورش قرار دارد، تلقی از آن در افکار عمومی می‌تواند این گونه باشد، به ویژه از آنجا‌ که خروج از رکود تورمی موجود در شروع کار دولت، بدون تشدید یکی از این مشکلات کار چندان آسانی به نظر نمی‌رسید.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها