امروز شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
کد خبر: ۳۹۸۸
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۶

ارزیابی معتبرترین نشریه جهانی نفت از تاثیر بازگشت تحریم ها

خراسان: دستور ترامپ بر وزیر خزنه داری خود مبنی بر تحریم نفت ایران در حالی اتفاق افتاد که پایگاه نفتی اویل پرایس با اشاره به نظر تحلیل گران مبنی بر ناتوانی ترامپ در بازگرداندن تحریم های نفتی به شدت دوره قبل نوشت که این اقدام باعث حذف دلار آمریکا از مبادلات و روی آوردن کشورها به ارزهایی چون یوان چین برای خرید نفت خواهد شد. این پایگاه با اشاره به این که این بار واشنگتن بازی تحریم ها را به تنهایی انجام خواهد داد و توان بازگرداندن تحریم ها با شدت قبل را ندارد، درباره موضوعاتی چون راه اندازی معاملات آینده نفت به یوان و خرید و فروش 12 درصد از نفت جهان بر مبنای یوان چین، نوشت: تسویه پول واردات نفت ایران به یوان تازه شروع کار خواهد بود. در بلندمدت انجام بسیاری از مبادلات نفت به یوان منطقی خواهد بود. البته شاید چند سال زمان ببرد تا یوان به سلطه دلار به عنوان ارز مورد استفاده در معاملات نفتی پایان دهد.

همزاد تحریم در روابط بانکی

دنیای اقتصاد: بر مبنای بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، اگرچه بسیاری تحریم‌ها را عامل اصلی به انزوا رانده‌شدن نظام بانکی می‌دانند، اما پیاده نشدن برخی از استانداردهای بین‌المللی در این نظام (به دلیل انعکاس تصویری پرریسک از همکاری با بانک‌های ایران) ، حتی با فرض نبود تحریم‌ها یکی از مهم‌ترین موانع روابط بانکی با خارج است. این پژوهش با بررسی پنج دسته استاندارد جهانی، وضعیت نظام بانکی ایران را از لحاظ پیاده‌سازی استانداردهای «ایزو»، «گزارشگری مالی»و «ارزیابی بخش مالی» و توصیههای «مبارزه با پولشویی» و «تامین مالی تروریسم» بررسی کرده است. نتایج نشان می‌دهد که نظام بانکی تنها از لحاظ رعایت استانداردهای «ایزو» در وضعیت مناسبی قرار دارد. این در حالی است که عدم پیاده‌سازی سایر استانداردها و توصیه‌های بین‌المللی در عمل باعث پرریسک جلوه دادن نظام بانکی ایران و درنتیجه عدم تمایل بانک‌های خارجی به همکاری با نظام بانکی ایران شده است. وضعیتی که به روشنی در دوران پسابرجام قابل مشاهده بود؛ بنابراین توسعه روابط بین‌المللی بیش از هرچیز در گرو اصلاح درونی نظام بانکی است.

همچنان در خُماری برجام

کیهان: برجام طوری به تعبیر تایم- «سر هم‌بندی» شده که در هر دو صورتِ بودن یا کنار کشیدن آمریکا از آن، ایران متضرر شود. آمریکا ابتدا عصاره و عایدی برجام را مکید و اکنون از تفاله آن بهره‌برداری می‌کند؛ نظیر شوک‌های اقتصادی روانی به افکار عمومی و تهدید شرکت‌ها و بانک‌های خارجی. این حاصل تشدید وابستگی و نگاه به خارج در اثر برجام است. دقیقا به این می‌ماند که کسی را به مخدری عادت دهند. پس از آنکه معلوم شد این کار چه قدر زیانبار بوده و به جای تسکین درد، بر گرفتاری‌ها افزوده، و فرد بخواهد ترک کند، طبیعتا دچار عوارض و بی‌تابی‌هایی می‌شود. درست در این هنگام، همان‌ها که این گرفتاری را رقم زده‌اند، به جای عذرخواهی و شرمندگی، زبان به گستاخی باز کنند که «بفرمایید؛ نمی‌بینید بدون مخدر، چه قدر حال این بنده خدا را بد می‌کنید»!

اولتیماتوم امریکا به اروپا برای قطع روابط تجاری با ایران

جوان: در شرایطی كه مقامات كشورهای اروپایی تلاش می‌كنند برجام را بدون امریکا ادامه دهند، واشنگتن فشار‌‌‌‌‌ها را به متحدان اروپایی خود افزایش داده است. وزیر خارجه روسیه در سخنانی تأكید كرد كه امریکا به اروپایی‌‌‌‌‌ها فشار زیادی وارد می‌کند و به آنها اولتیماتوم داده که باید روابط تجاری خود را با تهران متوقف کنند.  امریکا كه با خروج از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 در پی افزایش فشار‌‌‌‌‌ها به ایران است، تلاش می‌كند متحدان اروپایی‌اش را به همراهی با ادامه تحریم‌‌‌‌‌ها وادار كند. هرچند كشورهای اروپایی گفته‌اند كه به مفاد برجام پایبند می‌مانند و این توافق را بدون امریکا ادامه خواهند داد، اما امریکا سعی دارد تا ضرب‌الاجل چند هفته‌ای ایران برای گرفتن تضمین‌های لازم از كشورهای اروپایی، متحدانش را به اعمال فشارهای بیشتر به ایران ترغیب كند.

برجام نمی‌تواند حتی بخشی از مشکلات را حل کند!

اعتماد: این روزنامه طی یادداشتی دل بستن به برجام برای حل مشکلات کشور را بیهوده و دل بستن به سراب دانست.در بخشی از این یادداشت آمده است: «متعجبم از اينكه موضوع برجام به بحث اصلي محافل داخلي كشور تبديل شده است. مسئله اصلي كشور تلاش همگاني براي رونق اقتصادي، رفاه اجتماعي و ايجاد ‌اشتغال براي جوانان كشور است. جايگاه برجام بايد در راستاي اين هدف و در سايه آن مورد بررسي قرار گيرد نه به‌عنوان يك بحث مستقل. هيچ كس نمي‌تواند ادعا كند كه برجام به تنهايي مي‌تواند همه يا حتي بخشي از آن هدف را براي ما محقق كند.»در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: «برجام مي‌تواند به سرابي تبديل شود كه ذهن و انرژي سياستمداران ما را از هدف اصلي كه همگان بايد به آن اهتمام ورزند، دور گرداند و موجب اتلاف انرژي و انحراف كارگزاران نظام شود.»اعتراف روزنامه اعتماد به این واقعیت که برجام قادر به حل حتی بخشی از مشکلات کشور نیست در حالی این روزها مطرح می‌شود که پیش از این روزنامه‌های زنجیره‌ای و مدعیان اصلاحات معتقد بودند که همه مشکلات کشور پس از امضای برجام حل و یا از میزان آنها به شدت کاسته خواهد شد.


وادارمان نکنید برخی مسائل را بیان کنیم

شرق: اگر دولت هیچ اقدامی نمی‌کرد، قطعا تاریخ ما را نمی‌بخشید. ما باید اثبات می‌کردیم که فعالیت هسته‌ای ما نظامی نیست و این تأیید را از آژانس گرفتیم. برجام اقدام درستی بود که از سوی دولت انجام گرفت. دولت را وادار نکنید برخی مسائل را بیان کند؛ چرا ما را وادار می‌کنید که حرف‌هایی بزنیم که موجب سوءاستفاده دشمن شود. نوبخت درباره گزارش مجلس درباره فرزندان دوتابعیتی برخی مسئولان دولتی و وزرا افزود: «ما بخشی از ابزارهای خود را سوزاندیم. من سربسته می‌گذرم اما وقتی تحریم می‌شوید، مسیر رسمی جواب نمی‌دهد. موضوع را من بیشتر نسوزانم. گاهی به خاطر جهل یا کینه نسبت به دولت، برخی حاضرند منافع ملی را از بین ببرند».

عملیات انسداد فیلترشکن‌ها

وطن امروز: محمدجواد آذری‌جهرمی: درست است که بسیاری از فیلترشکن‌ها خدمات ظاهری خوبی به کاربر ارائه می‌دهند و به همین دلیل کاربران به استفاده از آنها علاقه‌مندند اما بنا به گزارش‌هایی که مراکز معتبر منتشر می‌کنند، این نوع نرم‌افزارها استفاده ضدامنیتی دارند و نوعی باج‌افزارند که به جمع‌آوری اطلاعات مشترکان اقدام می‌کنند و فراگیری و استفاده از فیلترشکن‌ها تبعات زیادی دارد. وی در مسدود کردن فیلترشکن‌ها گفت: اقدام شرکت زیرساخت این است که با فراگیری و استفاده از فیلترشکن‌ها، تحت دستوری که آقای رئیس‌جمهور دادند و در چارچوبی که شورای عالی فضای مجازی ارائه داده و منطق هم دارد، نباید اجازه دهد فضای کشور پر از باج‌افزار شود و باید جلوی اینها گرفته شود. به همین دلیل این حرکت آغاز شده و طبق قانون هم بوده است و مشکل مقرراتی درباره این مساله وجود ندارد.

 

گاردین: نتیجه انتخابات عراق ضربه‌ای به نفوذ آمریکا در این کشور بود

گاردین: پیروزی ائتلاف وابسته به «مقتدا صدر» (ائتلاف سائرون) در عراق، به نفوذ آمریکا در عراق آسیب زد. این روزنامه با اشاره به شعار «مقتدا صدر» مبنی بر اینکه «به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور عراق نمی‌دهیم»، احتمال داد که چنین سیاستی «ممکن» است به جایگاه ایران در عراق ضربه بزند.اینکه گاردین ائتلاف مقتدا صدر را مقابل آمریکا قرار داده، یک واقعیت است، ولی تلاش برای ایجاد شکاف میان ایران و مقتدا صدر، با واقعیت‌های عراق و ائتلاف (سائرون) منافات دارد، چرا که ایران مثل آمریکا، سیاست مداخله در امور داخلی عراق را پیگیری نمی‌کند. علاوه بر آن، مقتدا صدر و ائتلاف وی، اصولا گرایشات ضد آمریکایی دارند. به عنوان مثال، همین دیروز ایسنا به نقل از «ابراهیم جعفری» مدیر دفتر مقتدا صدر اعلام کرد که ائتلاف آمریکایی ضدداعش عملکرد خوبی در عراق نداشته است. رسانه‌های خارجی (از جمله گاردین) تلاش می‌کنند میان مقتدا صدر و دیگر جریان‌های عراقی مثل «ائتلاف النصر» تحت رهبری «حیدر عبادی»، و «ائتلاف الفتح» تحت رهبری «هادی عامری» مرز جدایی بکشند و جریان‌های اخیر را نزدیک به ایران بدانند و مقتدا صدر را هم مقابل ایران قرار دهند.

کشورهای خائن منطقه در ظلم آمریکا و رژیم صهیونیستی شریک‌اند

جوان آنلاین: سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران در جمع خبرنگاران با اشاره به حوادث روز نکبت امسال در فلسطین اشغالی و به شهادت رسیدن ده‌ها نفر از مردم مظلوم فلسطین اظهار داشت: دنیا پر از ظلم و جور رژیم غاصب صهیونیستی و آمریکا است. برخی کشورهای خائن منطقه غرب آسیا که نام اسلام را به همراه خود یدک می‌کشند در ظلم و ستم به مردم مظلوم منطقه شریک آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند و این موضوع برای جهانیان آشکار است. وی افزود: استقامت و پایداری که به تبعیت از انقلاب اسلامی در سطح منطقه انجام می‌گیرد، به دلیل درس‌هایی است که از مقاومت به ویژه جمهوری اسلامی، جنگ 8 ساله و همچنین استقامت مردم جنوب لبنان، سوریه و یمن به دست آمده است.

غیررسمی‌ها!

وطن‌امروز :دولت یازدهم که شروع به کار کرد، در راستای حمایت از مذاکرات و انجام توافق هسته‌ای با آمریکا، برخی مسیرهای غیررسمی تجارت ایران با خارج از کشور مسدود شد. دولتی‌ها در آن زمان با این استدلال که باید فعالیت‌‌های اقتصادی شفاف باشد، از مسدود شدن مجاری دور زدن تحریم‌ها استقبال کردند. در این میان برخی افراد که از این قبیل مسیر‌ها سوءاستفاده کرده بودند، دستگیر شدند تا دولتی‌ها با پررنگ کردن پرونده افرادی مانند بابک زنجانی، پروژه انسداد مسیرهای غیررسمی تجارت با ایران را تقویت کنند تا کشور را بیش از پیش به انجام توافق هسته‌ای نیازمند کنند. حالا اما در روزهایی که با خروج آمریکا از توافق هسته‌‌‌ای، نفس‌‌های برجام به شماره افتاده، فاش شده آقازاده‌‌های برخی وزرای مهم دولت حسن روحانی که دارای تابعیت مضاعف هستند، در خارج از ایران فعالیت‌‌های اقتصادی دارند. این موضوع در گزارش کمیته تحقیق و تفحص مجلس از دوتابعیتی‌ها منتشر شد اما آنچه فعالیت‌‌های اقتصادی این آقازاده‌ها را حساس‌‌‌‌‌‌تر کرده، اظهارات دیروز نوبخت این موضوع را تایید کرد.  

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها