امروز جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۳
کد خبر: ۳۹۱
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۸
نماینده‌ عراق‌ در گفتگو با مشرق:
کمک‌های آمریکا به داعش و تروریست‌ها کار تازه‌ای نیست.‌ آمریکایی‌ها از سال 2006 با کمک متحدانشان به این گروه‌های تروریستی هرگونه که امکان دارد کمک رسانده‌اند

گروه بین‌الملل مشرق- توافقنامه امنیتی سال 2008 میان عراق و آمریکا شامل بخش‌ها و بندهای مختلفی می‌شود. در محور امنیتی توافقنامه مذکور، بر حمایت آمریکا از دولت عراق در برابر خطرات خارجی و داخلی و همکاری برای تقویت نیروهای نظامی عراق و آموزش و تسلیح آن‌ها تأکید شده است. بعد از تصویب این توافقنامه، برخی اعضای دولت و نمایندگان پارلمان عراق، مفادی مخفی از پیش‌نویس آن را افشا کردند که مخاطرات امنیتی بسیار جدی برای مردم عراق و کشورهای همسایه داشت. با این حال، مشکلات این توافقنامه به بندهای مخفی آن محدود نمی‌شود، بلکه مسئله بزرگ‌تر، نقض توافقنامه توسط آمریکایی‌هاست. امروزه واشنگتن نه تنها در مقابله با داعش، کمکی جدی به عراقی‌ها نمی‌کند، بلکه با ارسال کمک‌های تسلیحاتی، این گروهک تروریستی را تقویت نیز می‌نماید.

آمریکایی‌ها از سال 2006 به گروه‌های تروریستی کمک رسانده‌اند

کمک‌های آمریکا به تروریست‌ها دلیل ناامنی عراق است

عراق امکان جلوگیری از سیل کمک‌های خارجی به داعش را ندارد

جنگنده اول، نقطه‌ای خالی را بمباران می‌کند و جنگنده دوم سلاح روی سر تروریست‌ها می‌ریزد

چون ارتش نداریم، مجبوریم از نیروهای هوایی ائتلاف بین‌المللی کمک بگیریم

دخالت همسایه‌هایی مانند ایران برای حفظ تعادل و ثبات آینده عراق ضروری است

هماهنگی‌ها برای اختصاص بودجه بیش‌تر به کردهای عراق صورت گرفته است

اکثر اعضای مجلس با تصویب قانون "گارد ملی" عراق موافق هستند


مصاحبه با نماینده پارلمان عراق
"حسین الخفاجی" نماینده پارلمان عراق

خبرنگار بین‌الملل مشرق در خصوص اقدامات اخیر آمریکا در عراق که در تضاد با توافقنامه امنیتی میان دو کشور است، با "حسین الخفاجی" نماینده پارلمان عراق گفتگو کرده است. متن مصاحبه مشرق با این مقام عراقی به شرح زیر است.

سؤال:: با توجه به همکاری "ائتلاف نیروهای مردمی" و ارتش عراق و کمک سایر کشورها به دولت این کشور چگونه و از چه طریقی تسلیحات نظامی و آذوقه به داعش می‌رسد که هیچکدام از این جریانها نمی‌توانند آن را کشف و خنثی نمایند؟

کمک‌های آمریکا به داعش و تروریست‌ها کار تازه‌ای نیست.‌ آمریکایی‌ها از سال 2006 با کمک متحدانشان به این گروه‌های تروریستی هرگونه که امکان دارد کمک رسانده‌اند. همان‌طور که الآن مشاهده می‌کنید هر اتفاقی در این خاک و این سرزمین می‌افتد،‌ همگی از سوی کشورهای خارجی و غرب رهبری و حمایت می‌شود. متأسفانه هدف آن‌ها نابود کردن زیرساخت‌های عراق است.

با این وضعیت، عراق آینده خوبی پیش رو ندارد. کمک‌های آشکار آمریکا به تروریسم و تروریست‌ها این وضع و ناامنی را به وجود آورده است.‌ وضعیت و آینده عراق را فقط مردم و ارتش این کشور می‌توانند با نابودی داعش، مشخص و معلوم کنند.

کشورهای حامی داعش از راه‌های مختلف زمینی و هوایی به وسیله بالگردها و هواپیماها تجهیزات و آذوقه را به تروریست‌ها می‌رسانند. متأسفانه ما در وضعیت کنونی، امکان مقابله و جلوگیری از این سیل کمک‌ها را نداریم. جنگنده اول می‌آید و به بهانه داعش، یک نقطه خالی را بمباران می‌کند. به دنبال آن جنگنده دوم تجهیزات و آذوقه را برای تروریست‌ها رها می‌کند. به جای بمب، سلاح روی سرشان می‌ریزند.

حامیان داعش یک ائتلاف بین‌المللی از 64 کشور هستند که به صورت هوایی به این گروهک کمک می‌رسند. علاوه بر این، مرزهای باز میان عراق با ترکیه، سوریه، اردن و عربستان عامل افزاینده کمک‌های زمینی به این گروه‌ها است. لذا عراقی‌ها نمی‌توانند جلوی این کمک‌ها را بگیرند.

سؤال:: آمریکا در ماه‌های اخیر از یک طرف ائتلاف ضدداعش را تشکیل داده و از طرف دیگر برای نیروهای این گروهک تروریستی در مناطقی که گیرافتاده‌اند، تسلیحات و آذوقه می‌فرستد. چرا هیچ نهاد رسمی در دولت عراق و یا نمایندگان و مجلس این کشور رسماً از دوگانگی سیاست‌های آمریکا انتقاد نمی‌کنند؟

امکان ابراز و گفتن این موضوع وجود ندارد، زیرا ائتلافی که آمریکا تشکیل داده، بین‌المللی است. ادعای این‌ها این است که دارند به دولت عراق کمک می‌کنند تروریست‌‌ها را از بین ببرد. با این حال، چون ما هیچگونه ارتش و نیروی هوایی در اختیار نداریم، استفاده از نیروهای هوایی کشورهای ائتلاف بین‌المللی کمک اندکی به ما کرده است.

مصاحبه با نماینده پارلمان عراق
یکی از اعضای داعش، سلاح‌هایی را بررسی می‌کند که "اتفاقی" در اطراف این گروهک فرود آمده است

زمانی که در این امر ریزتر و دقیق‌تر می‌شویم، می‌بینیم این کمک‌‌ها به ضرر عراق است، چرا که در حقیقت برنامه‌ریزی‌ها و نقشه‌های بزرگ بین‌المللی هستند و اهداف و منافعی مخفی دارند و در تبع آن می‌خواهند به اهداف بزرگ‌تری برسند. چند عملیات خوب انجام دادند، ولی در مقابل به تروریست‌ها کمک‌‌های زیادی رساندند. به‌رغم همه این‌ها، من معتقدم ملت و مردم عراق هوشیار هستند و می‌دانند که اقدامات ائتلاف غربی صرفاً یک تئاتر و بازی است.

سؤال:: به نظر شما حضور تروریست‌های داعش آینده در عراق تا چند سال دیگر ادامه پیدا خواهد کرد؟

عراق با این وضعی که دخالت آمریکا و کشورهای غربی برای آن ایجاد کرده‌اند، آینده‌ای مبهم و غیرقابل پیش‌بینی خواهد داشت. به نظر من، دخالت همسایه‌هایی مانند ایران در حفظ تعادل و ثبات آینده عراق می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد. کمااین‌که اگر کمک‌های ایران نبود، الآن استان "دیالی" و استان‌های دیگر مانند "صلاح‌الدین" و "موصل" و "الانبار" سقوط کرده بودند و چه بسا از عراق جدا می‌شدند، اما به امید خدا استان‌های دیگر نیز از این تئاتر و بازی آمریکایی رها خواهند شد.

سؤال:: روند تصویب بودجه سال 2015 چگونه پیش رفت؟ چرا بعضی از احزاب سیاسی مجلس از تقسیم بودجه گلایه‌مند بودند؟

موضوع بودجه امری تمام شده‌ است و مجلس نمایندگان عراق تصمیم خود را در مورد این موضوع گرفته است. چندین مورد اختلاف بین حزب‌های سیاسی وجود داشت که این مشکلات و اختلافات تمام شده، چون پارلمان کار تصویب بودجه سال 2015 را به پایان رسانده است.

در حال حاضر رسیدگی به امور بودجه همچنان ادامه دارد و مشکلات و اختلافاتی که بین حزب‌ها و قسمت‌های سیاسی وجود داشت، حل شده است. هماهنگی‌های لازم برای اختصاص بودجه بیش‌تر به کردهای عراق صورت گرفته و در مجلس، موافقت‌نامه‌ای بین دولت مرکزی و حکومت اقلیم کردستان امضا و رأی‌گیری درباره آن نیز انجام شده اشت.‌ به نظر من، در حال حاضر هیچگونه اختلافی بین حزب‌‌های سیاسی وجود ندارد.

شاید اقلیم کردستان در چند مورد، بودجه بیش‌تری به خود اختصاص داده باشد، ولی با تصویب آن از سوی مجلس، دیگر جای اختلاف باقی نمی‌ماند و همه کسانی که عضو مجلس هستند با این موضوع موافقند.

مصاحبه با نماینده پارلمان عراق
نیروهای مردمی عراق، در پی فتوای آیت‌الله سیستانی، برای مبارزه با داعش آماده می‌شوند

سؤال:: با تصویب قانون "حرس الوطنی" (= گارد ملی) آینده آن را چگونه می‌بینید؟

مشکلات و اختلافات بسیاری در رأی‌گیری و تصویب این قانون یعنی قانون حرس الوطنی به وجود آمد. رأی‌گیری درباره آن در مجلس چندین بار تکرار شد. اکثریت اعضای مجلس نظر مثبتی نسبت به قانون حرس الوطنی دارند، ولی اگر بار دیگر رأی‌گیری انجام شود احتمال دارد که مشکلات در کشور رخ بدهد.

مشکل از این قرار بود که بعضی از برادران که عضو ائتلاف الوطنی هستند وارد رأی‌گیری نشدند. لذا توافقی که انجام شد با همکاری شورای ائتلاف ملی و ائتلاف کردستان صورت گرفت و قانون تصویب شد. مشکلات زیادی در این قانون دیده می‌شود، زیرا همه حزب‌ها و ائتلافات سیاسی با یک‌یک بندهای آن موافق نیستند. با این حال به عقیده من، با آن موافقت خواهد شد، زیرا اکثریت اعضا با تصویب این قانون موافق هستند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها