امروز شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۶
کد خبر: ۳۸۴
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۲
تداوم افزایش شاخص دلار به معنی افزایش مدام ارزش دلار در برابر سایر ارزهاست. در چنین شرایطی و با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد ایران که سایه رکود و تورم بر آن گسترده شده است، باید مدام انتظار افزایش ارزش دلار در برابر ریال را داشت. اما این‌که آیا دلار آمریکا می‌تواند همچنان به پیشتازی خود ادامه دهد، سوالی است که پاسخ به آن نیازمند بررسی دقیق وضعیت اقتصادی و سیاسی ایران و سایر کشورها جهان است. این که نتیجه مذاکرات هسته‌ای چه خواهد شد؟
به گزارش اقتصادنیوز، نیمه دوم سال 1393 درحالی رو به‌ پایان گذاشته که جهان در این مدت شاهد وقایع مهم و تاثیرگذاری بر حوزه‌های سیاسی و اقتصادی بوده است. ناآرامی‌ها در شرق اوکراین و افزایش تنش‌ بین روسیه و غرب، تحریم گروه صنعتی هفت بر ضد روسیه و ادامه گسترش و نفوذ افراطی‌گری در منطقه خاورمیانه، غرب آسیا و شاخ آفریقا به سمت اروپا، از اتفاقات مهم سیاسی سال 1393 بودند که علاوه بر پیامدهای سیاسی، تبعات اقتصادی فراوانی به‌ ‌همراه داشتند.

 
رویداد مهم دیگری که در نیمه دوم این سال رخداد و فعالان سیاسی و اقتصادی را به تکاپو برای پی پیش‌بینی عواقب آن انداخت، پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات کنگره آمریکا و تسلط همزمان آنها بر دو مجلس نمایندگان و سنا بود. در این راستا پیش‌بینی‌های فراوانی از آینده سیاسی آمریکا و بالاخص تاثیر این پیروزی بر مذاکرات ایران با گروه 1+5 انجام شده است. عده‌ای تعامل اوباما و کنگره بر سر موضوع هسته‌ای ایران را پیش‌بینی کرده‌اند و گروه دیگری بر طبل تقابل کنگره با اوباما بر سر موضوع هسته‌ای ایران می‌کوبند.

 
اما ظاهراً بین این دو گروه عمده اتفاق نظر وجود دارد که با توجه به نفوذ و گسترش تروریسم و افراطی‌گری در سطح گسترده‌ای از جهان و حضور نظامی آمریکا در عراق و افغانستان و احتمال ماجراجویی روسیه در شرق اوکراین، دولتمردان آمریکا اقدام شتابزده‌ای در مورد پرونده هسته‌ای ایران انجام نخواهند داد و حداقل برای نگه‌داشتن ایران بر سر میز مذاکره، بدون اعمال تحریم‌های شدیدتر، وضعیت موجود را تداوم خواهند بخشید. پس یک احتمال برای اوضاع سیاسی و اقتصادی ایران در سال 1394 این خواهد بود که تحریم‌های غرب، همچنان به‌ قوت خود باقی باشد، که البته می‌توان امید داشت این بدترین پیشامد آن سال باشد. احتمال دیگر که همگی امید آن را دارند، رسیدن به توافق جامع و لغو کامل تحریم‌ها یا بخش عمده‌ای از آنهاست.

 
واحد مطالعات بازار دنیای اقتصاد تاثیر سناریوهای مختلف را بر بازار ارز سال 1394 بررسی کرده و عوامل موثر بر این بازار را ترسیم کرده است. نمودار (1)، روند شاخص دلار آمریکا را طی سال‌های 2013 و 2014 نشان می‌دهد. شاخص دلار آمریکا که ارزش آن‌ را در برابر سبدی از سایر ارزهای خارجی نشان می‌دهد، از نیمه دوم سال 2014، روندی صعودی پیدا کرده است.

 
تداوم افزایش شاخص دلار به معنی افزایش مدام ارزش دلار در برابر سایر ارزهاست. در چنین شرایطی و با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد ایران که سایه رکود و تورم بر آن گسترده شده است، باید مدام انتظار افزایش ارزش دلار در برابر ریال را داشت. اما این‌که آیا دلار آمریکا می‌تواند همچنان به پیشتازی خود ادامه دهد، سوالی است که پاسخ به آن نیازمند بررسی دقیق وضعیت اقتصادی و سیاسی ایران و سایر کشورها جهان است.

 
این که نتیجه مذاکرات هسته‌ای چه خواهد شد؟ یا اینکه آیا سیاستگذاری‌های اقتصادی چه تاثیری بر بازار ارز ایران خواهد گذاشت و این بازار را به کدام سو هدایت خواهد کرد، سوالی است که واحد مطالعات بازار در یک واکاوی دقیق و علمی به آن پاسخ داده است. برای تضمین دقت پیش‌بینی از یک گروه 150 نفری از کارشناسان، متخصصان و فعالان بازار ارز نیز نظرسنجی شده است.نتایج کامل این تحلیل و پیش‌بینی‌ها را می‌توانید در بولتن تخصصی ارز مطالعه کنید که برای اولین بار در همایش دورنمای اقتصاد ایران در روز 4 اسفند رونمایی خواهد شد.

 
نمودار (1)- شاخص دلار آمریکا
برچسب ها: بازار ارز ، 94
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها