امروز دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۹
کد خبر: ۳۸۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۳
معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی:
معاون امور بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: ضروری ترین و فوری ترین نیاز کشور اجماع ملی است و نباید فرصت ها را برای ارائه خدمت به راحتی از دست بدهیم.
به گزارش سایت خبری کانون از گرگان  ، منوچهر متکی عصر امروز در جمع مردم گرگان، با بیان اینکه امام راحل با ایجاد گفتمان جدید به حکمرانی براساس مبانی غربی خط بطلان کشیدند، اظهار کرد: یکی از صاحب‌نظران فرانسوی می‌گوید ما با امام خمینی (ره) که علیه حکومت شاهنشاهی قیام کرده و حکومت جدیدی را تشکیل داده مشکلی نداریم اما ما پس از رنسانس حکمرانی براساس مبانی غربی را دنبال کرده و می‌خواستیم آن را جهان‌شمول کنیم و در حالی که تقریباً همه کشورها این نوع حکمرانی را پذیرفته بودند امام ایرانی‌ها انقلاب اسلامی را پایه‌گذاری کرده است.

وی با اشاره به اینکه نظام آموزشی غرب انسان لیبرال دموکرات تربیت می‌کند، گفت: با گذشت قریب به 40 سال از انقلاب اسلامی هنوز در نظام آموزشی کشورمان انسان تراز جمهوری اسلامی تربیت نمی‌شود، در واقع در مدارس و دانشگاه‌های ما اگر کسی به هیئت و مسجد و ... ارتباط داشته باشد در رابطه با انقلاب و نظام توجیه می‌شود اما در صورت فقدان ارتباط الزاماً انسانی در تراز جمهوری اسلامی نمی‌شود.

*آمریکا با گفتمان امام راحل مشکل دارد

معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه امام راحل مفاهیم را تغییر دادند و براساس مبانی خاص فکری خود تعاریف جدیدی را مطرح کردند، خاطرنشان کرد: مشکل آمریکا نیز در گفتمان امام (ره) است.

متکی تصریح کرد: امام راحل در فاصله دو الی سه سال از پیروزی انقلاب برای حجاج بیت‌الله‌الحرام پیام صادر کردند که در واقع امام (ره) با این اقدام فقه بین‌المللی در حوزه سیاست خارجه را از جهان اسلام و از بزرگترین کنگره مسلمانان آغاز کردند.

وی با بیان اینکه بزرگترین مشکل آمریکا این بود که در برابر حملات پیاپی امام راحل ناچار به دفاع شدند و برای دفاع مجبور به افشای اسرار و پشت‌پرده‌ها می‌شدند، گفت: هر پرده‌ای که پایین می‌افتاد یک ضعف جدید برای آمریکا ایجاد می‌کرد.

معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه رژیم غاصب صهیونیستی از سپیده‌دم انقلاب در موضع انفعال قرار گرفت، بیان کرد: آمریکایی‌ها در آن زمان سنگ‌فرش سیاسی خاورمیانه را تنظیم کردند تا اگر رژیمی آنها را نپذیرفت آن رژیم را در موضع انفعال قرار دهند که اسرائیل بر اساس همین فضای ایجادشده شعار نیل تا فرات سر می‌داد و به کشورهای منطقه حمله می‌کرد.

متکی با بیان اینکه هرجایی که رویکرد ما برگرفته از متن انقلاب نبود به مشکل برخوردیم، افزود: این رویکرد در گفت‌وگوها، ارتباطات و توافقات ما اثر می‌گذارد، تیم مذاکره‌کننده ایران در برجام توانمند و حرفه‌ای بودند اما سیاست خارجه حرفه‌ای‌بودن و توجه دائم به نقشه راه است.

وی اظهار کرد:  قبل از پیروزی انقلاب مهم‌ترین شاخصه ایران در حوزه سیاست خارجی وابستگی بود ایران در دوران نادرشاه مسیر ضعف و در دوران قاجار مسیر وابستگی به بیگانگان را به‌طورجدی طی کرد.

معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه وابستگی در دوران پهلوی مدرن و تابع شرایط جدید بین‌المللی شده بود، افزود: میزان وابستگی در دوران پهلوی به حدی بود که  عناصر تشکیل‌دهنده سیستم نیز در وابستگی گوی سبقت را از یکدیگر می‌ربودند.

متکی سیاست خارجی را به‌معنای دیده‌بانی نظام دانست و متذکر شد: درصورتی‌که دیده‌بان سیاسی از گستردگی امکانات دشمن اعم از سلاح و امثال آن بترسد از جبهه دشمن گزارش‌های منفعلانه و پیشنهاد‌های تسلیم‌پذیرانه ارائه می‌کند.

وی وزارت خارجه‌های دنیا را دروازه‌های حفظ استقلال و یا وابستگی یک کشور برشمرد و اضافه کرد: امام(ره) حقارت وابستگی به بیگانگان را با تمام وجود احساس می‌کردند که این مهم به وضوح در کاپیتولاسیون دیده شد.

* استقلال زیباترین و جامع‌ترین هدیه امام راحل به ملت ایران بود

معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه کاپیتولاسیون سند خفت‌باری بود که تحت سیطره قدرت‌های بزرگ منعقد شد، اذعان کرد: استقلال زیباترین، جامع‌ترین و محوری‌ترین هدیه امام راحل به ملت ایران بود، ایشان همیشه مسؤولان سیاست خارجه را به عزت برآمده از استقلال توصیه می‌کردند.

متکی با اشاره به ادعای برخی افراد مبنی بر اینکه استقلال مانع آزادی است، تصریح کرد: استقلال منافاتی با آزادی ندارد ولی درصورتی‌که آزادی طوری تفسیر شود که فاقد استقلال باشد به‌طورقطع این نوع تعریف از آزادی صحیح نیست، درواقع باید گفت آزادی تنها در سایه استقلال تفسیر می‌شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها