امروز جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
کد خبر: ۳۷۴۶
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۷
افراط‌گرایی هندویی و اسلامی‌ دهلی نو را تهدید می‌کند
نویسنده حسن نوریان
هند به موازات کشورهای خاورمیانه با تهدیدات تروریستی متعددی مواجه بوده است. مردم و مقامات دهلی که خاطره  195  قربانی حمله تروریستی سال 2008 بمبئی را فراموش نکرده‌اند‌، با تهدیدات جدیدی مواجه هستند.
  آنچه که به تازگی و طی سنوات اخیر موجب ایجاد یک دغدغه فکری و امنیتی برای دولت مردان هند به عنوان دومین کشور پر جمعیت جهان (‌بعد از چین) شده است ،  ورود و تبلیغ تفکر افراط گرایانه وهابی گری و تکفیریسم در برخی از ایالت‌های هند است. تحلیل گران معتقدند در صورت عدم کنترل تحولات و عدم اقدام به موقع دولت هند در این زمینه‌، شاید دیری نخواهد پایید که  جامعه مسلمانان هند دچار گسست و اختلاف فرقه ای و مذهبی داخلی شده و به یک معضل امنیتی برای هند تبدیل گردد.
 یکی از حوزه‌هایی که هند را در این مورد آسب پذیر نموده است ، اشتغال و سکونت حدود 9 میلیون نفر از اتباع هندی به عنوان نیروی کار در کشورهای عربی حوزه حاشیه خلیج فارس است که از این رقم ، سهم دولت عربستان سعودی میزبانی از بالغ بر 3 میلیون نفر  نیروی کار هندی است. بیشتر این افراد از طبقه «مسلمانان هندی»  هستند و طبیعتا دلیل آن ، پذیرش راحت تر آنان در جامعه کشورهای اسلامی‌است. همین مساله یعنی سکونت جمعیت میلیونی هندی‌های مقیم در کشورهای عربی ، تبدیل به یکی از کارت‌های بازی دولت مردان عربی برای فشار به هند و بعضا امتیاز گیری سیاسی در برخی موضوعات دو جانبه و یا بین‌المللی تبدیل شده است به نحوی که هر از گاهی دولتهای عربی با اعلام احتمال اخراج کارگران هندی ، دغدغه فکری جدیدی برای دولتمردان هندی در نحوه پذیرش و ایجاد اشتغال و تامین مسکن برای این دسته از اتباعشان ایجاد می‌کنند. 
یکی دیگر از تبعات و عوارض منفی اشتغال این طیف عظیم نیروی کار هندی در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ، عضوگیری نحله‌های فکری افراط گرا از جمله وهابیون و تکفیری‌ها از بین کارگران مسلمان هندی است . به نحوی که طی سالهای گذشته این نوع تفکر در برخی از ایالت‌های هند از جمله ایالت کرالا در جنوب غرب هندوستان به طرز قابل توجهی گسترش پیدا کرده و مساجد جدیدالتاسیس متعددی با اسامی‌ «تبلیغی مسجد» و «سلفی مسجد» در این ایالت احداث شده است.
دستگیری‌های دو سال گذشته از بین برخی جوانان هندی فریب خورده که به عضویت داعش درآمده و جذب این خلافت خودخوانده و خطرناک شده بودند، یکی دیگر از علائم و نشانه‌های گسترش تفکر افراط گرایانه اسلامی‌در جامعه هند است. در این اثناء می‌توان گفت دولت هند هم با درک واقعیت‌های موجود و به منظور کنترل شرایط ، اخیرا اقدامات مهمی‌را انجام داده است که به عنوان مصداق می‌توان به برخورد با یکی از رهبران سلفی هندی به نام ذاکر نایک اشاره کرد به گونه ای که یک دادگاه ویژه در هندوستان آقای ذاکر نایک واعظ افراطی وهابی هندی را «مجرم تحت پیگرد» اعلام کرد. در پی دستور دادگاه، آژانس ملی تحقیقات هندوستان دارایی‌های این واعظ وهابی را مصادره نمود. همزمان، دولت مرکزی بنیاد تحقیقات اسلامی‌در بمبئی نیز که توسط وی تاسیس شده بود را یک انجمن غیرقانونی اعلام نمود و در ادامه دفاتر، مدرسه و کانال تلویزیونی خصوصی این واعظ افراط‌گرا نیز تعطیل شدند. وی از جمله مبلغین دینی از کشور هندوستان است که طرفداران زیادی در بخش‌های مختلف جهان دارد و چندی پیش در سخنانی اهانت آمیز نسبت به واقعه عاشورا و امام حسین(ع)، سبب برانگیخته شدن خشم شیعیان شده بود و  شماری از مسلمانان هند با اعتراض علیه ذاکر نایک، خواهان به محاکمه وی شده بودند.
لازم به ذکر است که حدود 14 درصد از جمعیت 3/1 میلیارد نفری کشور پهناور هند را مسلمانان تشکیل می‌دهند. به تعبیر دیگر در این کشور بیش از 180 میلیون مسلمان زندگی می‌کنند و می‌توان گفت جمعیت مسلمانان هند به تنهایی از جمعیت کل مسلمانان کشورهای عرب-‌زبان آسیا بیشتر است.
گفته می‌شود حدود 35 تا 40 میلیون نفر از مسلمانان هند را  شیعیان تشکیل می‌دهند که غالبا در کارگیل ، کشمیر ، حیدرآباد و مناطق مختلفی در چهارگوشه هند سکونت دارند. در طول تاریخ ، مسلمانان هند اعم از شیعه و سنی دارای زندگی مسالمت‌آمیز و دوستانه‌ای بوده اند و اهل سنت این کشور همگی از محبان اهل بیت علیهم السلام بوده و احترام خاصی به ائمه اطهار‌(ع) قایل هستند.
تهدیدات هندوهای افراطی علیه مسلمانان
آنچه در مطالعه تحولات مربوط به مسلمانان هند قابل اشاره است ، این واقعیت تلخ است که به تازگی میزان حمله‌های لفظی و فیزیکی به مسلمانان در هند به شدت افزایش پیدا کرده و جامعه مسلمانان هند را نگران ساخته است و باعث شده است حتی عده‌ای از مسلمانان در مجامع عمومی، هویت اسلامی‌خود را پنهان کنند. 
برای نمونه، در ماه ژوئن سالجاری میلادی یک نوجوان 16 ساله مسلمان به نام جنید خان، هنگام برگشت از دهلی به خانه خود تنها به خاطر هویت اسلامی‌خود در قطار توسط عده‌ای هندوی افراطی کشته شد. یکی از علل تنفر هندوهای افراطی از مسلمانان، اتهام بدرفتاری مسلمانان با گاوها می‌باشد که مورد پرستش و احترام مقدس گونه از سوی هندوهاست و به شدت نسبت به مساله ذبح گاو از سوی مسلمانان به ویژه در عید قربان حساس هستند. اگرچه نارندرا مودی نخست وزیر هند و شماری دیگر از مقام‌های این کشور، آزار و اذیت مسلمانان از سوی هندوها را به بهانه گاو کشی بارها تقبیح کرده اند اما در عمل این موضوع تاثیر چندانی روی باورها و رفتارهای هندوها در قبال مسلمانان نداشته است.
تیغ دولبه افراط‌گرایی 
بنابراین افراط گرایی به صورت یک گاز انبر و تیغ دو لبه مسلمانان هند را نشانه رفته است . افراط گرایی اسلامی‌که در قالب داعش و القاعده و... ظهور و بروز پیدا کرده است و افراط گرایی هندوییسم که در قالب آر.اس.اس ( شاخه ناسیونالیسم هندویی‌) با داشتن 31000 شعبه در ایالات مختلف هند و با برخوداری از شبکه گسترده بیش از 23000 نفر از مبلًغان هندوییسم‌، به بهانه‌های مختلفی با مسلمانان هند درگیر شده اند و تاکنون خسارات مادی و جانی فراوانی در طول تاریخ و از جمله در درگیری‌های تخریب مسجد بابری و قضایای مشابه  به مسلمانان وارد کرده‌اند.
 این تشکیلات که به نوعی به عنوان مادر همه سازمانهای متعصب هندوییسم شناخته می‌شود و در واقع بازوی سیاسی قدرتمندی به نام حزب بی جی پی BJP  دارد که در حال حاضر حزب حاکم کشور هند است.هند در مطالعات مربوط به نظام‌های سیاسی دنیا و در مطالعات جامعه‌شناسی اندیشکده‌ها، همواره به عنوان مصداق تنوع مذهبی و فرهنگی و به عنوان یک نمونه عینی از زندگی مسالمت‌آمیز ادیان و مذاهب مورد مطالعه قرار گرفته است‌. اگر دولت هندوستان تدبیر مناسبی برای مبارزه و کنترل افراط‌گرایی در جنبه‌ها و نسخه‌های متفاوت آن اتخاذ نکند‌، دیری نخواهد پایید که افراط‌گرایی‌، معضلات اجتماعی و امنیتی بیشتری برای این کشور در حال توسعه ‌و قدرتمند آسیایی ایجاد خواهد کرد.
*کارشناس ارشد مسایل شبه قاره هند
نویسنده : حسن نوریان سركنسول اسبق جمهوری اسلامی ایران در حيدرآباد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها