امروز سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۳۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸
منوچهر متکی :استفاده از فضای مجازی در توسعه دیپلماسی امری ضروری بوده و در مطالعات موسسات راهبردی هم نقشی محوری دارد.

وزیر سابق امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه متذکر شد: بی شک نداشتن نقشه راه حرکتی به ناکجا آباد است همچنین نداشتن مدیریتی توانمند نیزسبب چرخیدن دور خود می شود بنابراین داشتن این دو مولفه (مدیریت توانمند و نقشه راه) از الزامات حضور در عرصه های گفتمان بین المللی است.

به گفته متکی، با این وجود معمولا یکی از این دو مولفه در کشورهای جهان سوم یافت نمی شود.

وزیر سابق امور خارجه عدم وجود هریک از این دو مولفه را یک خلأ دانست و ادامه داد: در منطقه ای واقع هستیم که شناخت اساس کار است و در این رابطه باید عنوان داشت که شناخت لازمه شروع کار است.

وی اظهارداشت: در منطقه ای زندگی کردیم که بخشی از آن به دلیل دیوار فولادین میان کشورها ارتباط نداشتیم.

وزیر سابق امور خارجه گفت: زمانی که انقلاب اسلامی ایران پیروز شد، موضوع صدور انقلاب مطرح شد و عنوان می کردند که ایران می خواهد انقلاب صادر کند. انقلاب کالا نبود یک تفکر بود که مرز جغرافیایی ندارد و امروز باید گفت با تحول ارتباطی دیگر مرزی برای صدور تفکرات وجود ندارد اما در این رابطه کشورهای غربی با القای حس بدبینی و القای حس دخالت در امور دیگر کشورهای منطقه سبب ایجاد فاصله ارتباطی میان کشورهای منطقه شدند.

وی گفت: باید موسسات مطالعاتی این فاصله را موشکافانه بررسی کنند چرا که کشورهای منطقه بیشترین اشتراکات و نزدیکترین ارتباطات کلامی را دارند و نباید این خلاء فاصله وجود داشته باشد.

متکی متذکر شد: همه نوع نگرانی و منافع ما مشترک است وهیچ مجموعه ای مثل کشورها این منطقه و آسیای مرکزی ترکمنستان قزقیزستان با بیشترین شباهت ها نمی بینید.

وی اظهارداشت: موسسه مطالعات آسیای مرکزی که چهره های شاخص دارد و ده‌ها سال است و در سیاست خارجی دستی دارند در این موسسه حضور دارند و آقای صدیقی‌فر از دیر زمان با این منطقه مرتبط بوده و در دو سال اخیر انتشار منظم یک بولتن خبری و تحلیلی که برگرفته از تحولات جاری منطقه است نشان از عزم جدی برای استمرار کار است.

متکی اظهار داشت: روابط با کشورهای خارجی به ویژه وقتی چند جانبه می شود کاری مینیاتوری است بنابراین در دیپلماسی حق ناراحت شدن نداریم و در این راستا موسسات مطالعاتی می‌توانند مبنای کار خود را در تنظیم و تدوین آئین نامه ارتباط و روابط این منطقه ترسیم کنند و سبب شوند کشورهای منطقه با چشم باز تری روابط خود را گسترده و تدوام بخشند.

وی با اشاره به جایگاه ایران درمنطقه گفت: جمهموری اسلامی ایران در 26 سال گذشته پس از استقلال کشورهای آسیای مرکزی تا جایی که توانسته در حل مشکلات منطقه ورود داشته است.

به گفته وزیر سابق امور خارجه، زمانی در سال های اول استقلال تاجیکستان درگیری های خشن بسیاری شکل گرفت اما اکنون با تعاملات و شناختی که در کشورهای آسیای منطقه شکل گرفته است این فضا تلطیف شده است و تلاش دولت های منطقه نیز سبب مساعدت های منطقه و ارج گذاشتن به تعامل با یکدیگر شده است.

وی گفت: اگر امروز مشکل کوچکی  میان کشور ما با کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان شکل گرفت باید در پروژه های مطالعاتی به این مشکلات توجه و ورود داشت.

به گفته متکی گاهی پروژه های مطالعاتی انتشار پیدا نمی کند اما می توان این پروژه های مطالعاتی را  برای کشورهایی که در آن کشورها بحران شکل گرفته ارسال کرد.

وی با اشاره به افتتاح سایت "موسسه مطالعات آسیای مرکزی و افغانستان" اظهار داشت:  امروز که وب سایت موسسه بازگشای می شود بار دیگر نقش فضای مجازی در دیپلماسی را به ما نشان می دهد.

وزیر سابق امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: نکته دیگری که در تعاملات میان کشورها به آن توجه داشت این است که با زبانی قابل فهم سخن گفت چرا که گفتمان با زبان وادیباتی قابل فهم بیانگر اهمیت و نقش ارتباطات است.

وی با اشاره به نقش فضای مجازی و موسسات مطالعاتی عنوان کرد: امروز فضای مجازی نقش رنگ بستر و موزیک متن را دارد و در این رابطه باید متذکر شد که برای هر پروژه مطالعاتی باید روی آن اندیشه کرد.

وی افزود: باید به این موضوع نیز تاکید داشت که فضای مجازی یک فضا برای انتقال نیست ولی زمینه‌ای برای فهم مطالب نیز است و این گونه از دل فضای مجازی جنگ نرم و قدرت هوشمند خارج می شود.

به گفته متکی در دنیای امروز که دروغ های خود را به عنوان راست القا می کنند باید راست ها موجود میان تعاملات کشورها را با استفاده از این فضای مجازی عرضه کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها