امروز سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۳۳۳۳
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۴
تاملی پیرامون اجلاس اسلو فروم
اجلاس اسلو فروم ( Oslo Forum )  روز گذشته به اتمام رسید و محمد جواد ظریف نیز به تهران بازگشت. توافق هسته‌ای و رفتارهای خصمانه آمریکا در قبال برجام از جمله مسائل مهمی بود که در حضور جان کری وزیر سابق خارجه آمریکا به آن اشاره شد. 
 
به گزارش رجانیوز در رابطه با این مسئله باید به چند نکته اشاره کرد:
 
1- تمامی اعضای شرکت کننده در این کنفرانس به پایبند بودن کامل ایران به توافق هسته‌ای ‌‌‌‌‌‌‌اذعان داشتند. جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا با استناد به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که ما مطمئن هستیم که ایران به توافق پایبند است و آن را اجرا کرده است.(1)  موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با تاکید بر اجرای کامل توافق هسته‌ای گفت:  در ششمین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمد که ایران به برجام پایبند است و کسانی که شکاک بودند و تلاش کردند که این توافق حاصل  نشود برایشان ثابت شد که اشتباه می‌کردند.(2)
 
2- برجام یک توافق بین‌المللی بین ایران و کشورهای 5+1 است. در یکسو ایران و در سویی دیگر تمام کشورهای 5+1 قرار دارند. وزیر خارجه کشورمان در این باره می‌گوید: 
 
متاسفانه رفتار دولت جدید آمریکا در این زمینه خیلی امیدوارکننده نیست من فکر می‌کنم آنها در نهایت به این نتیجه برسند که پایبندی به این تعهد ضروری است و ما فکر می‌کنیم سایر کشورهای جهان به آمریکایی ها گوشزد می‌کنند همانطور که تا الان کرده اند که توافق هسته‌ای یک توافق همه جانبه است و یک توافق یکجانبه بین ایران و آمریکا نیست. (3)
 
به همین جهت عدم اجرای تعهدات از جانب هر یک از طرفین به معنی نقض کامل توافق هسته‌ای است؛ به تعبیر دیگر نقض برجام از جانب آمریکا  تنها نقض عهد این کشور به تنهایی محسوب نمی‌شود و بیانگر نقض برجام از جانب 5+1 به عنوان طرف مقابل ایران در توافق هسته‌ای می‌باشد.
 
3   مطابق با اظهارات مقامات ایرانی، آمریکا تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای را اجرا نکرده  و روح و جسم و برجام را‌ نقض کرده است؛ چنان‌که  ظریف در نشست خبری مشترک با  بورگه برنده همتای نروژی خود در حاشیه کنفراس اسلو می‌گوید:
 
 فکر میکنم دولت آمریکا این را در راستای منافع ملی خود و جامعه جهانی می‌داند که با این توافق کنار بیاید. متاسفانه این کشور تا به امروز به طور کامل به تعهداتش در برجام پایبند نبوده است.
 
 
4- با وجود نقض عهد آمریکا عده‌ای تعهد اتحادیه اروپا را تضمینی بر ادامه اجرای برجام تلقی کرده‌اند. این استدلال از آجایی که برجام یک تعهد همه جانبه است نادرست به نظر می‌رسد.
 
 
جالب‌ توجه این که  جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا نیز پیشتر از همین استدلال استفاده کرده بود و مدعی شده بود که حتی اگر ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شود این توافق پابرجا خواهد ماند!(4)
 
 
 
 
لذا مشخص است که با وجود نقض عهد آمریکا و وضع تحریم‌های پیاپی اجرای تعهدات از جانب اتحادیه اروپا نیز نه‌تنها هیچ فایده‌ای ندارد بلکه به معنی حفظ توافق هسته‌ای نیز نمی‌باشد. به همین جهت مسئولان وزارت امور خارجه باید به جای دلخوش کردن به اتحادیه اروپا بر این نکته توجه داشته باشند که برجام از جانب آمریکا به عنوان یک عضو 5+1 نقض شده است. هر چند که علت این نقض و بدعهدی را می‌توان  عدم دقت در نگارش متن توافق و به تعبیر رهبر انقلاب "تعجیل در اتمام کار" دانست اما راه حل مقابله با این بدعهدی‌ها نیز کاملاً مشخص است. توضیح بیشتر این که رهبر انقلاب در نامه خود به حسن روحانی شرایط و الزاماتی را برای پذیرش توافق هسته‌ای تعیین کرده‌اند که مسئولان  موظف به اجرای آن هستند. ایشان  در دیدار اخیر خود (22/3/96) با مسئولان نظام نیز به همین شروط خود اشاره کرده و خاطرنشان کردند: 
 
 
الان هم ما نمیخواهیم بحث برجام را مطرح کنیم لکن آن جمعی که معیّن شده‌اند برای نظارت بر برجام -که رئیس محترم جمهور است، رئیس محترم مجلس است، وزیر محترم خارجه است و چند نفر دیگر هستند- واقعاً در این مسئله دقّت کنند؛ یعنی باید دقّت کنند، باید مراقبت بکنند ببینند چه اتّفاقی دارد می‌افتد. بالاخره ما یک مواردی را ذکر کردیم؛ بنده در قبول برجام یک شرایطی را به‌طور صریح ذکر کردم، مکتوب هم کردم -زبانی نبود؛ مکتوب فرستادم- اینها باید رعایت بشود؛ به‌طور دقیق باید اینها رعایت بشود. وقتی طرف مقابل با وقاحت می‌آید می‌ایستد و یک چیزی را میگوید، ما هرچه در این زمینه کوتاه بیاییم، حمل بر ضعف خواهد شد؛ حمل بر این خواهد شد که ما ناچاریم، ناگزیریم؛ احساس ناچاری در ما، دشمن را تشجیع میکند به اینکه بر فشارهای ناحقّ خودش بیفزاید. این­ هم یک مسئله. (5)
 
لذا دولت و سایر مسئولان در کمیته ناظر بر اجرای برجام ملزم به اجرای دقیق فرامین رهبر انقلاب هستند. هر چند که این کمیته تاکنون نیز در اجرای دقیق وظایفش کوتاهی کرده است اما این انتظار وجود دارد که با کنار گذاشتن مماشات و با اجرای دقیق الزامات اجرای برجام کشور را باتلاق تحریم های جدید آمریکا نجات  دهند. تحریم‌هایی که هر روز خبر جدیدی مبنی بر تصویب و اعمال آن از جانب آمریکا به گوش می‌رسد.
 
 
1- https://www.youtube.com/watch?v=XFrC9mw29mA
2-https://eeas.europa.eu/headquarters/headquarters-homepage/28112/remarks-high-representativevice-president-federica-mogherini-press-briefing-margins-oslo-forum_en
3- http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13960321001493
4- http://www.wbrc.com/story/35596079/kerry-imposing-new-sanctions-on-iran-could-be-dangerous
5- http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=36824
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها