امروز پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۳۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۴

مشاور وزیر امور خارجه گفت: عربستان با وجود خرید تسلیحاتی گسترده از سوی آمریکا و در اختیار داشتن امکانات بسیار زیاد همچنان قادر به پیروزی در یمن نیست.

حسین شیخ‌الاسلام مشاور وزیر امور خارجه و قائم مقام اسبق وزیر امور خارجه در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: دونالد ترامپ در مقطعی که قصد سفر به انگلیس را داشت با جمع شدن دو میلیون امضا در انگلیس برای عدم سفرش مواجه شد. چون هیچ کشوری خواهان میزبانی از ترامپ نشده و سایر روسای جمهور آمریکا برای اولین سفر خارجی خود یا به یک کشور اروپایی رفتند یا به ژاپن، اما آقای ترامپ اولین مقصد خارجی خود را پادشاهی سعودی قرار داده و پس از آن ناچار شد به عربستان سفر کند.

وی افزود: ترامپ دو مقصد ابتدایی خود را عربستان سعودی که ساختاری پادشاهی و دیکتاتوری دارد و همچنین رژیم اشغالگر قدس را که جنایتکار و کودک‌کش است برگزیده است، این در حالی است که هر دو جایی که ترامپ انتخاب کرده مشهور به نقض قوانین متعدد بین‌المللی هستند و چهره منفی و سیاهی نزد افکار عمومی دارند. 

وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها به کشوری سفر کردند که آدم‌کشی و دیکتاتوری در آنجا شایع است و کسی حق ندارد به پادشاه آنجا اعتراض کند و همه ثروت مملکت متعلق به شخص پادشاه است و او در مقابل بین مردم عطیه پخش می‌کند تا از او تبعیت کنند.

مشاور وزیر امور خارجه با اشاره به وضعیت حقوق بشر در عربستان گفت: سفر ترامپ به عربستان در حالی شکل گرفت که عربستان ناقض حقوق بشر در داخل و خارج از کشورش است و با حمله به کشور همسایه موجب تخریب، کشتار و آوارگی بسیاری شده است و اقدامات غیرانسانی و ضدحقوق بشری بسیاری در این کشورها انجام می‌دهد. 

شیخ‌الاسلام افزود: در شرایطی که عربستان بیش از دو سال است به طرز وحشیانه‌ای به همسایه جنوبی خود تجاوز کرده و مردم عادی را از بین می‌برد و همه این جنایات هم با اسلحه‌های آمریکایی صورت می‌گیرد، ترامپ این سفر را انجام داده که به هیچ‌وجه شایسته رئیس‌جمهور آمریکا نیست.

قائم مقام اسبق وزیر امور خارجه درخصوص خرید سنگین تسلیخاتی حکومت سعودی از آمریکا گفت: عربستان با وجود خرید تسلیحاتی گسترده از سوی آمریکا و در اختیار داشتن امکانات بسیار زیاد همچنان قادر به پیروزی در یمن نیست. در واقع امکانات، تعیین‌کننده نبوده و این اراده ملت‌هاست که تعیین‌کننده است و مردم یمن اراده خوبی دارند.

شیخ‌الاسلام افزود: عربستان در منطقه، وضعیت خوبی ندارد و خود را بازنده می‌بیند، پادشاهان قبلی سعودی، از حداقل سیاست و راهبرد مشخص برخوردار بودند، اما از وقتی که آن جوان کم‌تجربه (بن سلمان) بر سر کار آمده، همه مسائل و منافع کشورش را فدای دستیابی به تاج و تخت خود کرده است. 

وی اضافه کرد: بن سلمان به دنبال برهم‌زدن نظم سنتی رسیدن به پادشاهی در آل سعود است که این کار را هم انجام داده و این سفر را هم برای زیرسوال بردن جایگاه «بن نایف» ولیعهد عربستان ترتیب داده است و در واقع این سفر را می‌توان جشن تاجگذاری ولیعهد دوم سعودی دانست.

مشاور وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه ترامپ امروز در حال دوشیدن عربستان است و قراردادهای میلیاردی جهت فروش تسلیحات با آنها منعقد کرده است گفت: نکته جالب اینجاست که تسلیحات به نام مسلمین خریداری می‌شود و بر سر مسلمانان و علیه آنها خراب می‌شود که پر واضح است در این شرایط منفعت این موضوع تنها به آمریکا می‌رسد و عربستان تحت هر شرایطی در این وضعیت بازنده محسوب می‌شود.

شیخ‌الاسلام افزود: وضعیت فعلی ترامپ این طور است که باید در اوج بی‌عزتی دست به دامان یک پادشاهی متزلزل و غیردموکراتیک بشود تا بخواهد در مقابل باثبات‌ترین کشور منطقه قرار بگیرد. 

وی اضافه کرد: طبیعی است که آقای ترامپ در این امر موفق نمی‌شود؛ چراکه ملت ایران پشتوانه این نظام هستند و کشور از درون بسیار قوی‌تر از آن چیزی است که آنها فکر می‌کنند.

قائم مقام اسبق وزیر امور خارجه خاطرنشان ساخت: ترامپ همه ملاک‌ها و معیارها و آبروی خود را تقلیل داده است، وی ارتش آمریکا را به مزدور تبدیل کرده و این ارتش پول می‌گیرد تا بجنگد یا تغییر موضع دهد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها