امروز شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۶
کد خبر: ۳۱۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۰
پس از ناکار آمدی ائتلاف ضد داعش صورت می گیرد
بر اساس برخی ارزیابی های موثق، امریکایی ها به صورت آرام و بی سر و صدا در حال نقل و انتقال تجهیزات نظامی به عراق هستند. عملیات ورود نیروهای امریکایی از غرب عراق آغاز شده است. یک منبع مطبوعاتی در لبنان گفته افرادی که وارد عراق شده اند نظامیان عادی نیستند.
گروه سیاسی فردا - این روزها صحبت از احتمال حمله نظامی زمینی امریکا به داعش بحث داغ محافل سیاسی و مطبوعاتی در امریکاست. در این راستا امریکا چند تحرک جدی نیز انجام داده است که بی شباهت به برخی اقدامات در آستانه قتل بن لادن نیست. 
بر اساس برخی ارزیابی های موثق، امریکایی ها به صورت آرام و بی سر و صدا در حال نقل و انتقال تجهیزات نظامی به عراق هستند. عملیات ورود نیروهای امریکایی از غرب عراق آغاز شده است. یک منبع مطبوعاتی در لبنان گفته افرادی که وارد عراق شده اند ، نظامیان عادی نیستند، بلکه مشاوران نظامی هستند که در واقع می توان از آنها به عنوان استراتژیست نظامی نام برد. 
بخش دیگری از این نظامی ها از کویت در حال ورود به عراق هستند و قصد دارند از پایگاه هوایی «عین الاسد» به مناطق مورد نظر در عراق بروند. 
نکته حائز اهمیت این است که به صورت عادی بخشی از نیروهای امریکایی تحت عنوان مستشار نظامی از زمان اشغال این کشور همواره در عراق بوده اند اما افزودن نیروهای جدید به صورت شتابان و آرام از برنامه ریزی برای یک اقدام مشخص حکایت دارد. 

مقام عراقی تائید کرد


در همین حال یک مقام نظامی عراقی خبر داد که 30 کماندوی امریکایی وارد عراق شده و در استان الانبار یعنی خط  مقدم نبرد با داعش مستقر شده اند. 
خبرگزاری آلمان به نقل از این مقام عراقی تصریح کرد : گروهی از نیروهای کماندوی ارتش آمریکا که تعداد آنها به 30 نفر می‎رسد با هدف پشتیبانی از نیروهای عراقی در جنگ با داعش در مناطق الانبار وارد این استان شدند. 
این نظامی بلندپایه عراقی با بیان اینکه 30 کماندوی ارتش آمریکا که در عملیات قتل «اسامه بن لادن» سرکرده القاعده در اوایل سال 2011 شرکت داشتند بوسیله یک فروند هواپیمای نظامی وارد پایگاه «البغدادی» در غرب الانبار شدند، افزود: این نیروها به پشتیبانی نیروهای ارتش و عشایر که هم اکنون در حال جنگ با داعش هستند، خواهند پرداخت. 

تحرکات اوباما مصرف داخلی دارد 

این تحرکات در حالی صورت می گیرد که این روزها صحبت از ناکارآمدی ائتلاف ضد داعش می شود، ائتلافی که قرار بود از طریق ضربات نظامی هوایی مانع پیشروی داعش شود اما در نهایت هیچ تاثیری بر پیشروی این گروه در عراق نداشت . 
در حال حاضر 2600 نظامی امریکایی کماکان در عراق حضور دارند اما آن طور که واشنگتن پست نوشته آنها برای انجام هرگونه عملیات گسترده تحت عنوان نبرد زمینی با شبه نظامیان مسلح نیاز به مجوز کنگره دارند. 
باراک اوباما چند روز قبل گفت که در صدد است مجوز لازم را برای نبرد زمینی با گروه داعش از کنگره دریافت کند اما به نظر نمی رسد که قصد او اعزام نیروی زمینی گسترده به عراق باشد . این درخواست او نشان می دهد که ائتلاف ضد داعش عملا شکست خورده و ظاهرا اوباما می خواهد برگ برنده نهایی خود را  در شرایطی خاص رو کند . 
رئیس جمهور امریکا پنجشنبه شب گذشته گفت اگر رهبران داعش را در منطقه‌ای بیابیم و از طریق ارتش‌های هم پیمان نتوانیم به آنها حمله کنیم، در این صورت من می‌توانم دستور حمله را صادر کنم. 
آنگونه که به نظر می رسد برنامه جدید اوباما بیشتر مصرف داخلی دارد به این معنی که او سعی دارد همانگونه که با کشتن بن لادن سعی کرد خود را به عنوان تنها رئیس جمهور دموکرات که توانست در برابر تروریسم قد علم کند ، اکنون نیز تلاش دارد با وارد کردن ضربه به داعش، مخالفان جمهوریخواه خود در کنگره و سنا را در وضعیتی غیر قابل دفاع قرار دهد و زمینه را برای بهبود وضعیت دموکراتها در انتخابات آینده امریکا مهیا کند.
تحلیلگران می گویند  اظهارات اوباما و اعضای وزارت خارجه آمریکا در بیشتر موارد مصرف داخلی دارد و برای مخاطبان خود کشور آمریکا است.


نگرانی واشنگتن از نفوذ ایران در عراق

به نظر می رسد در پس پرده این اظهار نظر اوباما اهداف دیگری هم نهفته باشد که تحکیم و استمرار حضور نظامی در عراق بخشی از راهبرد مورد نظر امریکاست . اوباما در این باره گفت که از کنگره خواسته است مجوز سه ساله برای حضور نیروی زمینی ارتش آمریکا در عراق و سوریه صادر کند. 
جدی ترین فرضیه در خصوص این تصمیم اوباما ، تقویت حضور نظامی در عراق برای مقابله با نفوذ ایران در این کشور است. امریکایی ها نگران هستند که اقدامات ایران موجب توقف داعش و شکست این گروه مسلح شود ، در این صورت ایران به عنوان یک وزنه نظامی در منطقه مطرح خواهد شد، به همین منظور امریکایی ها تلاش دارند با تقویت حضور نظامی خود در عراق، علاوه بر کنترل کردن جبهه سوریه ، نفوذ خود را در منطقه افزایش داده و به نحوی تحولات را مدیریت کنند. 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها