امروز شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۳۰۰۶
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱
منوچهر متکی وزیر پیشین امورخارجه درجلسه ماهانه کانون اسلامی فارغ التحصیلان شبه قاره هند از دوره یکساله انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بعنوان یکی از حساسترین دوران سیاسی این کشور نامبرد و افزود :
به گزارش سایت خبری تحلیل کانون ، منوچهر متکی وزیر پیشین امورخارجه درجلسه ماهانه کانون اسلامی فارغ التحصیلان  شبه قاره هند از دوره یکساله انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بعنوان یکی از حساسترین دوران سیاسی این کشور نامبرد و افزود :

لایه پنهان مدیریت آمریکا از مدتها قبل در رصد بازتاب سیاستهای  داخلی و  خارجی 16 سال گذشته دولتهای جرج بوش  و باراک اوباما به نکته  ای کلیدی دست یافت و ان گسترش بی اعتمادی افکار عمومی در بین  مردم امریکا و محیط بین الملل بویژه در جهان اسلام نسبت به عملکرد امریکا بوده است .

متکی افزود : استراتژی سلطه طلبانه آمریکا طی این دوره 16  ساله بدلیل تناقضات آشکار درشعارها و اقدامات عملی دولتها وماهیت رژیم هژمونی طلب امریکا ناکام ماند .

وی اوج تنفر افکار عمومی ، درهم شکستن هیمنه آمریکا و ناتوانی اش در مدیریت تحولات و بحرانهای خود ساخته راعلل اساسی این شکست معرفی نمود.

وزیر پیشین امورخارجه کشورمان با اشاره به ارزیابی فوق اظهار داشت :

لایه پنهان اداره کننده آمریکا که احزاب دموکرات و جمهوریخواه صرفاً نمادی ازان هستند و به تناسب شرایط گاهی با نقاب و گاهی بدون نقاب سیاست کلی این کشور را دنبال می کنند و از این نظر تفاوتی بین جمهوری خواهان و دموکراتها وجود ندارد و به این نتیجه رسیدند که باید تعامل جدیدی نسبت به جهان اسلام در پیش گیرند .

وقتی دونالد ترامپ نامزد انتخابات ریاست جمهوری اسلامی برای نخستین بار در نطق انتخاباتی خود از اخراج مسلمانان از  آمریکا سخن گفت همه به او خندیدند و گفتند مطالبی را می گوید که نمیفهمد سه ماه بعد در نظرسنجی صورت گرفته در 3ایالت آمریکا نسبت به اظهارات ترامپ ، درصد بالایی مواضع او را مورد تایید قراردادند.

بنده حدودا یکسال پیش ودر تحلیل شرایط آمریکا وطراحی های پشت پرده آن گفتم : ترامپ مجری سیاستهای جدید و پنهان آمریکا و رئیس جمهوری بعدی این کشور خواهد بود .

لایه پنهان  حکمرانی آمریکا با مرور نظرات جنگ تمدنهای هانتینگتون و با هدف عملیاتی نمودن کامل آن ، اسلام را بعنوان دشمن در کانون استراتژی جدید خویش قرار دادند . البته این در حالی است که آمریکاییها همه شکستهای پیش گفته شده خود را بدلیل عدم همراهی جهان اسلام با سیاستهای دیکته شده خویش میدانند .

در تحلیل انتخابات امریکا اگرچه شعارها و تاکتیک های انتخاب شده برای کمپین ترامپ حساب شده وبرگرفته از واقعیتهای موجود در جامعه امریکا در پیروزیهای  جمهوری خواهان موثر بود و تلاشهای نظر سازنده شبکه CNN قبل از انتخابات و مخالفتهای نمایشی  بعد از ان ، ثمری نداشت اما  نکته محوری در این انتخابات را  همانا یک تسویه حساب با اسلام و مسلمانان که مرکز ثقل اصلی شکست سیاستهای ظالمانه و قلدرمابانه امریکاست را نباید از نظر دور داشت .

انتخابهای لایه پنهان مدیریت امریکا برای ترامپ و مواضع آنان در قبال اسلام و مسلمانان نشانگر طراحی ایده جدید امریکا علیه جهان اسلام است .

·        در دوران پسا داعش که شکست سیاستهای محور غربی ، عبری و عربی را با آزادی حلب و در اینده ای نزدیک ازاد سازی موصل به نمایش گذاشت جهان اسلام باید خود را برای یک رویارویی جدید اماده کند .

بدیهی است که محور برخوردهای جدید امریکا بر علیه مسلمین در دوره جدید نیز جمهوری اسلامی ایران است .

ما باید هر چه سریعتر استراتژی خود را  در  قبال سیاستهای خصمانه امریکا بر اساس اموزه های اسلامی ، حضرت امام و رهنمودهای مقام معظم رهبری ، نه  بر اساس نگرش های ساده لوحانه و غیر مبتنی بر شناخت دقیق دشمن تدوین کنیم .

رفتار امریکا در قبال ایران از سپیده دم پیروزی انقلاب اسلامی که ملت مسلمان ایران و جهانیان بوضوح انرا مشاهده میکنند   ((واعتدوا بمثل ما اعتی علیکم)) .برخوردهای ما باید متقابل و با شناخت از شیوه ها و روش های دشمنی آنان و هوشیارانه باشد .

محیط بین المللی سیاست جایی برای برداشتهای ساده انگارانه و رویکردهای مبتنی بر ذوق زدگی و شتابزدگی نیست .

لایه پنهان  حکمرانی امریکا بر طبل مخالفت با ایران می کوبد موافقان و مخالفان برجام را برای تمدید تحریم های 10 ساله ایران بسیج می کند و در توافقی پشت پرده از همه دموکراتها و جمهوری خواهان رای میگیرد تا رئیس جمهور در معذور وتو کردن و یا نکردن مصوبه قرار نگیرد و این در حالی است که وزرای رئیس جمهور امریکا وعده میدهند که جلوی تمدید قانون ایسا را خواهند گرفت .

استراتژی جدید امریکا را همانند گذشته با آگاهی بخشی در جهان اسلام و اقشار مختلف از علما ، دانشگاهیان ، جوانان و ... میتوان با شکست مواجه کرد . بر این اساس سالهای اینده مسئولیتی سنگین بر عهده اندیشمندان جهان اسلام قرار دارد .

مقاومت در تمام دهه های گذشته رمز پیروی بوده و در مقطع  کنونی باید هدفها را روشن نمود .

 

امریکا  هدف اول در سطح جهانی  ، رژیم صهیونیستی در سطح منطقه ای و سر سپردگان و عمال آنان در گام بعدی .

 

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها