امروز شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۳۰۰۱
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰
منوچهر متکی روز چهارشنبه گفت: مرحوم واعظ زاده در زمینه وحدت و تقریب مجاهدت های علمی و مدیریتی و به ویژه تلاش های زیادی داشت و آثار بسیاری از خود به جا گذاشت و درس های فراوانی را بنیان نهاد که به نظرم صاحبنظران می توانند تولیدات فکری او را در زمینه تقریب جمع آوری کنند.
وی که در حاشیه مراسم یادبود آیت الله واعظ زاده خراسانی اولین دبیرکل مجمع تقریب مذاهب در مسجد نور تهران در جمع خبرنگاران سخن می گفت، اضافه کرد:‌ آن مرحوم تقریب را به عنوان نسخه شفابخش همه واگرایی ها، اختلافات وتوطئه هایی می دانست که امروز در خطرناکترین شکل به صورت گروه های تکفیری و تروریستی آفتی به جان جهان اسلام شده و مسلمانان ضرورت وحدت را درک می کنند.
متکی همچنین گفت:‌ مرحوم واعظ زاده جدیت بسیاری از آغاز فعالیت در مجمع تقریب داشت و امروز شاهد افزایش فعالیت های تقریبی در جهان اسلام چه میان اهل سنت و چه شیعیان هستیم، چون مسلمانان آثار تخریبی تفرقه و واگرایی را می بینند و آثار مقاومتی مبتنی بر وحدت مسلمین را برای مقابله با این انحرافات فکری مشاهده می کنند.
وی افزود: آن مرحوم سهم اساسی و بنیادی در شکل گیری حرکت تقریب در کشورمان داشت که بعد از اقدام شایسته مرحوم آیت الله سیدحسین بروجردی و شیخ محمود شلتوت رئیس وقت الازهر به جا آورد.
متکی از واعظ زاده به عنوان یکی از شخصیت هایی در کشور یاد کرد که از زمان آیت الله بروجردی در جریان شکل گیری نهضت تقریب میان دو مجموعه مهم جهان اسلام یعنی ایران و جامعه الازهر مصر فعال بود.
معاون مجمع تقریب مذاهب همچنین گفت: وی در زمانی که شیخ شلتوت فتوایی درباره به رسمیت شناختن مذهب شیعه داد، این فتوا را به مشهد آورد و مراسم باشکوهی برگزار کرد و آن فتوا به عنوانی یکی از آثار تاریخی در موزه آستان قدس رضوی نگهداری می شود.
وی افزود: مرحوم واعظ زاده همچنین سفرهایی به مصر داشت و با حضور در الازهر مصر، با مقامات الازهر نیز مکاتباتی داشت و این فعالیت ها سنگ بنایی برای تقریب مذاهب شد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان اولین دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی از سوی رهبر انقلاب انتخاب شد.
مراسم یادبود آیت الله واعظ زاده خراسانی از سوی بیت آن مرحوم، دانشگاه مذاهب اسلامی و مجمع تقریب مذاهب اسلامی با حضور شخصیت های فرهنگی و سیاسی در مسجد نور تهران برگزار شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها