امروز يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۲۸۴۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۶
تا پیش‌ازاین قرار بود چهارمین جلسه آسیب‌های اجتماعی روز سه‌شنبه هفته گذشته با حضور مسوولان گوناگون کشوری و لشکری برگزار شود اما هم‌زمانی آن با جلسه رأی اعتماد سه وزیر باعث شد زمان این جلسه تغییرکند. روحانی در روز جلسه بخش‌هایی از صحبت‌های رهبری در این جلسه را بازگو کرد و با اشاره به اینکه شب گذشته این جلسه برگزار شد، مشخص کرد که جلسه دوشنبه‌شب با حضور تعدادی از وزرا، روسای سه قوه، مسوولان شوراهای عالی و برخی روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس در بیت رهبری برگزار شد. رییس کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید: «این جلسه بعد از غروب برگزار شد و جلسه‌ای طولانی بود که مانند جلسات قبلی چند ساعت به طول انجامید.» اما از این جلسه طولانی هنوز روایت کاملی منتشرنشده است. روحانی در صحن مجلس، وزیر بهداشت در اینستاگرام و وزیر کشور در سفر به کردستان بخش‌هایی از محتوای جلسه را رسانه‌ای کردند.

در روز رأی اعتماد، رییس‌جمهور بخش‌های مهمی از سخنان رهبری را بازگو کرد: «برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی حتی آنهایی که به دین اسلام اعتقادی ندارند، اگر ایران را قبول دارند باید با همه توان وارد میدان شوند؛ حتی اگر کسی در عشقش به ایران تردیدی باشد و در وجدان سالم او تردید نباشد، باید با همه توان برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی، آماده شود و تحرک داشته باشد.»

روحانی همچنین در رابطه با گزارش مسوولان حاضر در جلسه گفت: «البته آماری که شب گذشته در شورای اجتماعی کشور ارائه شد، مبنی بر این بود که بحمدالله در 6 ماهه گذشته، این آمار در بخش اعتیاد و طلاق کمی کاهش پیداکرده است که همین کاهش چنددرصدی هم امیدوارکننده است و مشخص است راهی که شورای اجتماعی کشور در یک سال گذشته برگزیده و همچنین راهی که سازمان جدید امور اجتماعی کشور در این مسیر آغاز کرده، می‌تواند گام‌های بلندی را بردارد.» اما بخش دیگری از این نشست طولانی را وزیر بهداشت در اینستاگرام بازخوانی کرد: «در اهمیت این نشست همین بس که رهبری آن را مهم‌ترین جلسه نظام خواندند و با دقت و صبورانه، ساعت‌ها برای آن‌ وقت گذاشتند. آنچه باعث مباهات بنده و همکارانم است اینکه ایشان تصریح کردند، دستگاهی که در حاشیه شهرها فعالیت داشته، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.»

اما سومین کسی که از این جلسه رونمایی کرد «عبدالرضا رحمانی فضلی» بود. او آخر هفته در کردستان در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره برگزاری نشست مسوولان اجرایی کشور با رهبر انقلاب گفت: «در این جلسه که با حضور سران سه قوه و تمامی مسوولان اجرایی کشور برگزار شد، بر اساس مطالبات مطرح‌شده از سوی رهبری و همچنین طراحی‌های صورت گرفته از سوی ایشان، مقرر شد که شورای اجتماعی کشور به ریاست رییس‌جمهور پیگیری جدی‌تری درباره برنامه‌های این نشست‌ها داشته باشد. در چهارمین نشست ابتدا، هفت ‌دستگاه و سازمان اجرایی گزارش‌های مستقلی را ارائه کردند و در پایان نیز خود من جمع‌بندی درباره این اقدامات را ارائه کردم .در این نشست رهبری سیاست‌های کاری، خطوط و همچنین جهت‌گیری ادارات و سازمان‌های دولتی در طول ۶ماه آینده را ترسیم کردند.»

رحمانی فضلی همچنین با اشاره به جمع‌بندی رهبری از جلسه گفت: «ایشان در جمع‌بندی صورت گرفته از پیشرفت در کارها ابراز خرسندی و اظهار امیدواری کردند که در 6 ماه آینده نتایج کارها بهتر و جدی‌تر از سوی دستگاه‌های دولتی دنبال و پیگیری شود. بعد از برگزاری این نشست رییس‌جمهور به‌عنوان رییس شورای اجتماعی کشور دستور دادند که مطالبات مطرح‌شده در این نشست سریعاً دنبال شده و دستگاه‌های متولی گزارش کار خود را به شورا ارائه دهند. همچنین بر اساس دستور رییس‌جمهور، قرار است که نظام ارزیابی و پاسخگویی نیز برای اجرایی کردن هر چه‌بهتر مصوبات این نشست‌ها در راستای مقابله با آسیب‌های اجتماعی تعیین شود.»

برای مشخص شدن ابعاد دیگر این جلسه مهم، سراغ مجلسی‌ها رفتیم تا روایت نمایندگان حاضر در جلسه را منعکس کنیم. نصرالله پژمان‌فر، رییس کمیسیون فرهنگی، اولین حضور را در این جلسه تجربه کرده بود؛ حاضر به گفت‌وگو نشد؛ اما  سلمان خدادادی، نماینده ملکان آذربایجان شرقی و رییس کمیسیون اجتماعی مجلس درباره جزئیات بیشتر این جلسه گفت: «در جلسات پیشین پنج محور از سوی رهبری مورد تأکید قرارگرفته بود که طبیعتاً در ابتدای جلسه مسوولان در رابطه با این محورها گزارش دادند که رهبری تأکید کردند مسوولان از موضوعات دیگر غافل نشوند و همه مشکلات در این حوزه رسیدگی شود. تقریباً سخنان رهبری 40 دقیقه طول کشید که در این بخش از جلسه ایشان خواستار برپایی جدی‌تر جلسات شورای اجتماعی شده و تأکید کردند رییس‌جمهور حضور جدی‌تری در این جلسات داشته باشند تا مصوبات آن جدی‌تر پیگیری شود.»

خدادادی در رابطه با پیگیری دستورات رهبری در جلسه قبل گفت: «مسأله سازمان اجتماعی از جلسات پیش مورد تأکید رهبری بود. مسوولان هم در رابطه با این سازمان گزارش دادند که مشخص شد کارهای زیادی در این حوزه انجام داده‌اند و این سازمان در آستانه تأسیس است که رهبری تأکید کردند این سازمان حتماً نهادی چابک باشد که بتواند با رویکردی غیر غربی برای آسیب‌های اجتماعی راه‌حل پیدا کند. رهبری همچنین بر یافتن علل اصلی آسیب‌هایی نظیر طلاق تأکید کردند تا به‌جای روایت معلول طلاق، بتوانیم از علت‌های وقوع طلاق مطلع شویم و برای آن علاج پیدا کنیم. مسأله اصلی باید حل موضوع باشد و حوزه اجتماعی از مهم‌ترین بخش‌هاست و باید حلقه مفقوده آسیب‌های اجتماعی را پیدا کنیم.»

رییس کمیسیون اجتماعی ادامه داد: «گزارش به نظر رضایت‌بخش بود و بر گزارش‌ها و پیگیری‌های بعدی تأکید شد که این نشان‌دهنده حساسیت رهبری بود. رهبری هرچند که درمجموع از روند گزارش‌ها راضی بودند و آن را مثبت تلقی کردند اما کارها آن‌طور که مدنظرشان بود پیشرفت نداشته و تأکید کردند کارهای عادی در این حوزه کافی نیست و عزم جدی برای حل آسیب‌های اجتماعی لازم است.» اما این نماینده مجلس با اشاره به گزارش‌های مسوولان و اعلام کاهش آمار آسیب‌های اجتماعی گفت: «هرچند که به نظر من هم کارهایی شده و ممکن است بازدارنده بوده و آمارها کم شده باشد؛ اما بنده در سطح جامعه تغییر رویکردی احساس نمی‌کنم. هنوز تغییر روند آسیب‌های اجتماعی در جامعه احساس نمی‌شود. ما در کمیسیون اجتماعی با 17 نهاد گوناگون در ارتباط هستیم و آمارهای آنها را دریافت می‌کنیم که آمارها نشان می‌دهد خیلی کار در این حوزه وجود دارد که باید انجام دهیم.»

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها