امروز شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۸
کد خبر: ۲۷۵۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۵
این روزها به نظر می‌رسد، اظهارنظرهای عجیب و البته پرسروصدای هاشمی رفسنجانی تبدیل به یک روند شده است . 

هنوز زمان زیادی از توئیت بحث برانگیز وی(دنیای فردا دنیای گفتمان‌هاست و نه موشک‌ها) نگذشته بود که مجدداً با اظهارنظری عجیب آن هم در جمع مدیران آموزش و پرورش، درباره توان نظامی کشور خبرساز شد. 

هاشمی رفسنجانی گفته بود: اگر می‌بینید آلمان و ژاپن این روزها محکم‌ترین اقتصاد دنیا را دارند، این‌ها بعد از جنگ جهانی دوم از اینکه نیروی نظامی داشته باشند، محروم شدند. نیروهای نظامی بیشترین خرج کشورهای در حال جنگ را می‌بردند و ازاین‌رو با این اقدام پول‌هایشان آزاد شد و به دنبال کارهای علمی و تولیدی رفته و اقتصاد دانش‌بنیان برای خود درست کردند لذا دیگر آسیب‌پذیر هم نیستند. 

هنوز انتقادات نسبت به این اظهارنظر پایان نیافته بود که وی روز گذشته با بی‌توجهی به وضعیت فعلی اقتصادی کشور در جمع اعضاء شورای شهر، شهردار و نخبگان شهرستان فریدونشهر استان اصفهان، گفت: متأسفانه در دولت قبلی، کشور به صورت فقیرانه‌ای اداره می‌شد، اکثر کارخانه‌ها تعطیل و منابع عظیمی که از نفت داشتیم، صرف ورود کالای بنجل می‌شد و عمده بانک‌های دنیا روابط‌شان را با ما قطع کرده بودند. 

اما این پایان سخنان عجیب هاشمی رفسنجانی نبود چرا که در ادامه با بیان اینکه دولت تدبیر و امید مسأله تحریم را در اولویت قرار داد، اظهار داشت: این دولت موفق شد راه را برای تکنولوژی و دانش هسته‌ای باز کند و تورم را یک رقمی و به زیر 10 درصد کاهش دهد. 

اگرچه همه از نزدیک بودن تفکرات و عملکرد هاشمی نسبت به دولت یازدهم مطلع هستند اما قطعاً سوالاتی منصفانه در اذهان همه شکل می‌گیرد که می‌توان به برخی از آنها پرداخت البته اگر پاسخی دریافت شود. اینکه آقای رفسنجانی چگونه تعطیلی کارخانه‌ها در دولت گذشته را دید اما تعطیلی کارخانه با سابقه ارج را در این دولت که در چند ماه گذشته یکی از اخبار مهم کشور محسوب می‌شد را ندید؟ 

از طرفی دیگر اگرچه تحریم‌های ظالمانه بخشی از مشکلات اقتصادی کشور را در دولت قبل رقم زده بود اما آیا بعد از توافق هسته‌ای ایران در دولت یازدهم،  کاملاً رفع شدند؟ روابط بانک‌های دنیا، با ایران به صورت کامل برقرار شد؟ مشکلات اقتصادی مردم و بیکاری آنها و همچنین کارخانه‌های تولیدی کشور حل شد؟ آیا به صورت واقعی و عملی و نه در حد اعلام رییس‌جمهور، کشور از رکود عبور کرد؟ بهبود کسب و کار رقم خورد؟ این در حالی است که مجمع جهانی اقتصاد در تازه‌ترین گزارش خود از بدتر شدن دو پله‌ای شاخص رقابت پذیری ایران در فاصله یکسال گذشته خبر داد. 

بنابراین در فاصله یکسال گذشته شرایطی بر اقتصاد ایران حاکم بوده که نه تنها مانع از ادامه روند بهبود کسب و کار و فعالیت‌های اقتصادی شده، بلکه باعث شده تا رتبه ایران یکساله 15 پله سقوط کند که این میزان عقب افتادگی بهره‌وری اقتصادی کشور در فاصله یکسال، نشان دهنده تضعیف شرایط فعالیت‌های اقتصادی و بدتر شدن اوضاع اداره بنگاه‌ها و تولید است.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها