امروز چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۲۵۹۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱
متن یادداشت حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیزاده معاون سیاسی‌ شورای سیاستگذاری ائمه با عنوان « ضرورت خانه‌تکانی و رسوب‌زدایی انقلابی» را در ذیل از نظر می گذرانید:

جریان توفنده انقلاب اسلامی به‌سان جریان آبی می‌ماند که از مجرای قناتی عظیم جاری است و البته گاهی با موانع و رسوباتی مواجه می‌گردد که لازم است لای‌روبی و یا رسوب‌زدایی بشود تا بدین‌وسیله مسیر حرکت، هموارتر و مطمئن‌تر باشد. این‌که مدتی است امام المسلمین، رهبر حکیم و فرزانه انقلاب(مدظله‌العالی) با حساسیت ویژه از ضرورت انقلابی بودن همه اجزاء نظام و اقشار جامعه سخن به‌میان می‌آورند، ناظر به آسیب‌شناسی دیده‌بان بزرگ انقلاب است که برای رفع و دفع به‌موقع آن هشدار داده و همگان را به تقویت روحیه انقلابی با همان شاخصه‌هایی که در ضمن بیان اصول مکتب امام و شاخصه‌های انقلابی بودن در 14 خرداد سال 93 و 94 در حرم امام مطرح فرمودند، فرا می‌خوانند؛ زیرا رسوبات عارضه بر سر راه انقلاب چه از نوع تحریف و چه تهدید و تخریب، جز با روحیه انقلابی زدوده نمی‌گردد.

در شرایط امروز کشور و به‌تبع آن جهان اسلام و بلکه جامعه بلبشو و جنگل‌گون جهانی که تمامی ارزشهای انسانی و بین‌المللی ازجمله حقوق بشر و دمکراسی و آزادی و عدالت را به سخره گرفته‌اند و یا در پوشش آن بدترین ظلمها و جنایتها و فتنه‌ها را نسبت به ملت‌های مظلوم و اقشار ضعیف و محروم جامعه جهانی بدون کمترین اقدام بازدارنده‌ای اعمال می‌نمایند، اگر بگوئیم به‌لحاظ درهم‌تنیدگی حوادث فوق‌العاده خطرناک و گوناگون و تحولات داخلی و خارجی، شرایط امروز، شرایطی کم‌نظیر و فوق‌العاده خطرناک و پیچیده‌ای است، بی‌ربط نگفته‌ایم تا بدانجا که امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) شرایط امروز را به شرایط جنگ احزاب تشبیه فرمودند.

در چنین شرایطی جز روحیه انقلابی (جهادی و مقاومتی) به همراه شور عاشورایی و حسینی(علیه‌السلام) و ژرف‌نگری و عقلانیتی عمیق، امکان مقابله و مبارزه وجود ندارد. وقتی امام المسلمین با درک درست از نیازها و مشکلات عدیده، به‌ویژه در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و مدیریتی مطالبه انقلابی بودن و انقلابی عمل کردن همگان به‌ویژه مسؤولان و مدیران ریز و درشت کشور را دارند، تداعی‌کننده سوز عاشورایی امام حسین(علیه‌السلام) می‌باشد که می‌فرمود: «الا ترون ان الحق لایعمل به و ان الباطل لایتناهی عنه لیرغب المومن فی لقاء ربه حقا»

البته انقلابی بودن و انقلابی ماندن الزاماتی دارد که به برخی از آن‌ها در این مجال اشارتی می‌رود:

1.     انقلاب و انقلابی بودن از سنخ اقدام و عمل است، هرچند به‌لحاظ پیش‌مقدمه، نیازمند گفتمانی تبیینی و اقناعی است تا ضمن بصیرت‌دهی، افکار عمومی را برای اقدام و عمل قاطع در جهت مطالبات به‌حق مردمی، تهییج و به حرکت واداشت اما تجربه نشان داده است که با قیل و قال صرف نمی‌شود تغییر و تحول قابل توجهی به‌وجود آورد بلکه اقدام می‌خواهد و عمل انقلابی.

2.     باورداشت آسیب و آفت عارضه از غفلتها و هواهای نفسانی و مرعوب تبلیغات و القائات دشمنان گردیدن و به‌عبارتی توهم نپنداشتن عداوتها و راهبردهای مرموز و شوم دشمنان اسلام و ایران اسلامی که بعضاً با حربه نفوذ به حریم خانه و میهن به قصد غارت و تخریب وارد می‌گردند و یا با شیوه‌های غیرانسانی همچون آنچه در کشور مسلمان ترکیه اتفاق افتاد، از پشت خنجر وارد می‌نمایند، که در این‌صورت به قول پروین اعتصامی (در قصیده گرگ و شبانش)، چوپان باید هوشیار باشد که گرگ در کمین نشسته به حریم گوسفندان هجوم نیاورد و یا اگر هجوم آورد، قلم پایش وراء مرزها شکسته بشود.

3.     مفهوم انقلاب در ادبیات دینی و اسلامی ما بسیار گسترده و عمیق و بلکه مبنایی و زیربنایی است و در وهله اول در سرزمین نفس و درون آدمی معنا و تجلی می‌یابد. مراد از درون، دو حوزه عقل و قلب است که انگیزه‌ها و نیت‌ها و نیازهای روحی و باطنی و نفسانی انسان را تأمین و یا جهت می‌دهد. در فرهنگ دینی، تحول و انقلاب درونی آنقدر اهمیت دارند که از آن به جهاد اکبر یاد شده است و به‌منزله زیربنای دیگر اقدامات و فعالیتهای جهادی به‌شمار می‌رود. حضرت امیر(علیه‌السلام) نیز منشاء هر فتنه و ظلمی را دو عامل اساسی هواهای نفسانی و شهوات حیوانی و نیز بدعتها و انحرافات فکری می‌دانند: «انما بداء وقوع الفتن اهواء تتبع و احکام تبتدع»(خطبه 50 نهج‌البلاغه)

4.     مهم‌ترین مطالبه امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در چند ماهه اخیر از تمامی اقشار جامعه به‌ویژه جامعه نخبگی کشور، انقلابی بودن می‌باشد و در سخنرانی چهاردهم خرداد 94 در حرم امام خمینی(ره) شاخصه‌های مهم آن‌را نیز تبیین فرمودند. مطالبه‌ای که تقریباً در تمامی دیدارها و سخنرانیها به‌صورتی شفاف و قاطع مطرح گردیده است؛ اما آنچه نباید از آن غفلت نمود این است که انقلابی بودن به حسب حال و هوای هر قشری تعریف می‌گردد (کل شی‌ء بحسبه) زیرا انقلابی بودن علاوه بر شاخصه‌ها و الزامات عمومی و مشترک بین همه اقشار به تناسب ظرفیتها و کارکردهای هر طیف و قشری، سازوکار و برنامه‌های راهبردی ویژه طلب می‌نماید. به‌عنوان مثال:

    الف. انقلابی بودن یک نماینده مجلس در خانه ملت به درک درست از شرایط و نیازهای کشور و وضع قوانین در راستای مصالح ملی و به‌دور از کمترین وام‌پذیری و وابستگی به گلوگاه‌های قدرت مالی و سیاسی و در نهایت ایفای دقیق نقش نظارتی نسبت به عملکرد مجریان و دولتمردان به نیابت از توده مردم شریف ایران می‌باشد.

    ب. انقلابی بودن قوه قضائیه نیز به برخورد به‌موقع و قاطع با انواع مفاسد اخلاقی، اجتماعی، اداری، اقتصادی و حتی سیاسی امنیتی می‌باشد اگرچه منشاء فساد در درون خود قوه قضائیه باشد و البته اعلان نتایج برخورد از طریق رسانه‌های عمومی؛ چه آن‌که آبروی نظام و انقلاب و مردم بر آبروی نداشته افراد فاسد در هر شأن و منزلتی که باشند، ارجحیت دارد و البته موجبات اعتماد و رضایتمندی مردم را نیز فراهم‌تر می‌سازد.

    ج. انقلابی بودن دولتمردان علاوه بر پایبندی به آرمانهای نظام و انقلاب و تبعیت‌پذیری تکلیف‌مدارانه از ولایت و رهبری نظام و اتخاذ روحیه خدمت خالصانه و بی‌منت و رعایت امانتداری و وامداری مردم و نظام، باید همواره و پیوسته با مظاهر فساد و زمینه‌ها و آبشخورهای اصلی آن در درون دولت بدون هیچ ملاحظه‌ای برخورد قاطع و به‌موقع بنمایند چه آن‌که سستی در امر نظارت و بازرسی پیوسته همچون موضوع ناحق‌های نجومی در حوزه‌های مالی و بیت‌المال قطعاً رسوبات و پلشتی‌هایی را به‌وجود می‌آورد و در نتیجه موجبات نارضایتی و عدم اعتماد مردم را فراهم می‌سازد.

    لذا انقلابی بودن دولت و قوه مجریه اقتضاء می‌کند بدون ملاحظه وابستگی‌های حسبی و نسبی، حزبی و جناحی، با عناصر نااهل و خائن در هر پست و جایگاهی که باشند، برخورد نموده و عناصر آلوده و فسادزده را از بدنه اداری کشور پاک‌سازی و به‌جای آن عناصر پاک و متدین و انقلابی را که حلال و حرام خدا را رعایت کرده و خدمت خالصانه به خلق خدا را نیز عبادتی بزرگ باور داشته باشند، بگمارند.

    هم‌چنین است در عرصه‌های فرهنگی که باید نسبت به آسیبها و رسوبات فرهنگی حساسیت نشان داده و با غیرتی انقلابی از ترویج مسئله‌های ضداخلاقی و مظاهر ضدفرهنگی در حوزه‌های مختلف بدون ملاحظات کور و فریبنده، جلوگیری به‌عمل آورد.

5.     کلام آخر این‌که به‌رغم همه دشمنیها و توطئه‌ها و فتنه‌های داخلی و خارجی علیه ملت بزرگ ایران، به‌راستی آنچه امنیت پایدار را در این کشور به‌وجود آورده است آیا جز روحیه انقلابی و مقاومت و مجاهدت فرزندان پاک‌سرشت و ایثارگر و ولایی و حزب‌اللهی این مرز و بوم و مقاومت و انسجام ملی بوده است؟ پس باید این باور را تقویت کرد که آنچه امنیت می‌آورد و در سایه آن رشد و پیشرفت را رقم می‌زند، پول و ثروت و سرمایه بیگانه و انفعال در مقابل دشمنان ایران نیست بلکه روحیه انقلابی و اتکاء به داخل است که ملت بزرگ ایران را بر بام عزت منطقه‌ای و بلکه جهانی قرار داده است که البته باید هوشمندانه از آن مراقبت کرد.

به‌راستی علی‌رغم تأکیدات و حساسیت بزرگ‌دیده‌بان تیزبین انقلاب در خصوص فتنه نفوذ و انفعال به‌ویژه توطئه‌های مرموز شیطان بزرگ آمریکا علیه ملت شریف ایران، چرا باید شاهد باشیم که برخی عناصر مؤثر در فتنه آمریکایی 88 در پست‌های کلیدی نظام به‌کارگیری شوند و یا مورد لطف و محبت قرار بگیرند و متأسفانه از ناحیه دولتمردان و حتی دیگر قوای کشور هیچ حساسیتی نشان داده نشود و یا با همه تأکیدات معظم‌له، کمترین توجهی به اقتصاد مقاومتی و ظرفیتهای داخلی کشور و یا مبارزه با قاچاق و یا هرگونه فساد مالی و اقتصادی و به‌ناحق‌های نجومی صورت نپذیرد. آیا این روحیه با اصل انقلابی بودن سازگاری دارد؟ آنچه اکنون از فرمایشات سکاندار انقلاب و رهبری عزیز و فرزانه، امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) فهم می‌شود، ضرورت خانه‌تکانی و رسوب‌زدایی انقلابی در درون کشور و نظام اسلامی است و این ممکن نخواهد شد مگر با همت امتی انقلابی و نخبگان و خواصی انقلابی که جز به مصلحت کشور و منافع ملی و خدمت خالصانه و بی‌منت به توده‌های مردم شریف ایران اسلامی، نیندیشند و به‌دور از وابستگی‌های جناحی، خود را وقف نظام، مردم و انقلاب نمایند که البته به فضل الهی در بدنه جامعه از این‌دست رویشهای پاک و زلال کم نیستند به شرط آن‌که به چشم آمده و به کار گرفته بشوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها