امروز پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۲۴۱۱
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۴
محمد صادق کوشکی در گفت‌وگو با پایگاه خبری حامیان ولایت گفت : گاهی برخی از اشتباهات شکل بازی را تغییر می دهد، شاید اگر تیم مذاکره کننده داخلی قدری به رهنمودهای دلسوزانه مقام معظم رهبری گوش می سپرد، امروز طرف مقابل از زیربار اجرای تعهدات خود شانه خالی نمی کرد، هرچند هنوز هم دیر نشده، می توان همانند گذشته ایستاد و با روحیه مقاومت و پایداری در برابر تهدیدها و تحریم های دشمن خم به ابرو نیاورد.

رهبر انقلاب چندی قبل در پاسخ به نامه رئیس جمهور در رابطه با مذاکرات هسته ای با تاکید بر غیرقابل اعتماد بودن برخی از شش دولت طرف مقابل در مذاکرات، فرمودند: «لازم است متنی که فراهم آمده با دقت ملاحظه و در مسیر قانونی پیش‌بینی شده قرار گیرد و آنگاه در صورت تصویب، مراقبت از نقض عهدهای محتمل طرف مقابل صورت گرفته و راه آن بسته شود». اینسخنرهبریامروزبهوقوعپیوستهوهماکنونشاهدنقضعهدهاییازطرفمقابلهستیم به طوری که اکنون بسیاری از مسئولان دولت بر این مسئله صحه گذاشته اند.

در  همینارتباط«محمدصادق کوشکی» که کارشناس مسائل سیاسی است، پیرامون مسئله برجام و پیامدهای این موضوع با ما به بحث و گفتگو پرداخته است. هم اکنون این مصاحبه تفضیلی را پیش رو دارید.

طرف مقابل خواب برجام های بعدی را می بیند

*مطابق صحبت های رئیس کل بانک مرکزی که گفتند: «هیچ چیز از برجام عاید ایران نشده است»، آیا می توان نتیجه گرفت که برجام امروز بی فرجام بوده است؟

برجام از همان ابتدا هم مشخص بود که بی فرجام است، البته این بی فرجامی برای ما اتفاق افتاد چون طرف مقابل که به راحتی در برابر امتیازهایی که ما به آنها دادیم، روزگار می گذراند و اتفاقا بسیار هم از این قضیه خرسند وخوشنود است به طوری که اکنون خواب برجام های بعدی را می بیند بنابراین ما باید بسیار بیشتر از قبل حواسمان را جمع کنیم و دیگر فریب غرب را نخوریم، این سخن بنده خطاب به دولت یازدهم است. قطعا شخص رئیس جمهور هم متوجه شده که به راستی در برابر امتیازات گسترده ای که داده ایم، هیچ چیز به دست نیاورده ایم.

عده ای وقتی ما هشدارهای لازم را در این ارتباط می دادیم، به ما می گفتند دلواپسان، در حالی که من و امثال من دلواپس خودمان نیستیم، در واقع ما دلواپس آقایانی بودیم که زیادی به طرف مقابل اعتماد و اطمینان داشتند به طوری که چشمشان را به راحتی بر روی بسیاری از حقایق بستند، حالا نتیجه این امر یاس و اضمحلال همین آقایانی است که ما را با نیش خند دلواپس خطاب کردند. اکنون خود آنها هم به درستی متوجه شده اند که آمریکا و غرب قابل اعتماد نیستند. سالهاست که برای نیروهای اصیل انقلاب حنای آمریکایی ها رنگی ندارد زیرا در واقع باید یا در میدان جنگ و یا در میدان سیاست بر آنها پیروز شد بنابراین این روش سیاستمداران ما که به دنبال گفتگو و تعامل و مذاکره با آمریکا بودند از همان اول هم اشتباه و خطایی بزرگ بود، ما به عینه می بینیم که برجام، بی فرجام بوده است. این مسئله را دیگر ما نمی گوییم، این را دقیقا رئیس کل بانک مرکزی مطرح کرده و با صراحت می گوید: «هیچ چیز از برجام عاید ایران نشده است».

طرف مقابل به خیال خام خود می خواست از قضیه برجام سوء استفاده کرده و از این طریق راهی برای نفوذ گسترده در کشور پیدا کند. غربی ها به ویژه آمریکایی ها سالهاست که با تحریم، کودتا و فشارهای نظامی امنیتی و جاسوسی می خواستند به کشور ما نفوذ پیدا کنند، اما هیچ گاه موفق نبوده اند ولی اکنون ما با تسلیم شدن در برابر آنها دشمن را پر روتر از قبل کرده ایم. نه از برجام چیزی عایدمان شد و نه دیگر اباهت ما طرف مقابل را به تسلیم وا می دارد چون هر امتیازی که دلمان خواسته به غربی ها داده ایم. نباید منافع ملت ایران در پیش غربی ها به حراج می گذاشتیم، این کار مصداق حق الناس است، ملت ایران هیچ گاه نمی خواهند، مسئولان و خادمانشان به بهانه بهبود اوضاع در برابر دشمنان سر خم کنند.

راهبرد آمریکا در قبال ایران به هیچ وجه تغییر نکرده است

*از زمان آغاز مذاکرات هسته ای دولت یازدهم با 1+5 چه چیزهایی عاید طرف مقابل به ویژه آمریکا شده که این طور با اصرار شدید تاکید به اجرای برجام داشته ولی در عین حال خود را از انجام تعهدات آن برحذر داشته اند؟

آمریکا در قضیه برجام نشان داد که عملا راهبرد این کشور در قبال ایران به هیچ وجه تغییر نکرده بلکه به شدت خصمانه تر هم شده است. آمریکایی ها با توافق هسته ای تنها بخش کوچکی از تحریم ها علیه ایران را تعلیق کرده اند یعنی حتی این تحریم ها را برنداشته اند و فقط تعلیق کرده اند و جالب تر اینکه در این میات ابهامات و نقاط کور بسیاری در برجام وجود دارد به طوری که مرز بین تجارت مجاز و غیرمجاز با ایران روشن و شفاف نیست. از سوی دیگر طرف مقابل در قالب این توافق می تواند هر زمان که اراده کند به بازرسی از تاسیسات هسته ای ایران بپردازد.

آمریکا از زمان آغاز مذاکرات هسته ای دولت یازدهم تاکنون هرچه بدست آورده امتیاز بوده، اینکه بر مبنای این توافق، ایران به مدت ۱۵ سال اجازه ساخت هیچ گونه تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم را نداشته باشد و یا آژانس بین‌المللی انرژی هسته ای بتواند از مرکز فردو و نطنز  بهشکل«عندالمطالبه»نظارتداشتهباشدوفعالیت‌هایمرکز  فردو به مدت ۱۵ سال در زمینه غنی‌سازی اورانیوم و برای تحقیق و توسعه متوقف می شود، نشانگر امتیازهای خوبی است که طرف مقابل بدست آورده است.

همچنین «جمع آوری 13 هزار سانتریفیوژ، پر کردن قلب راکتور اراک با سیمان، انتقال 10 تن اورانیوم غنی شده به روسیه و 32 تن آب سنگین به آمریکا» تنها گوشه ای از امتیازاتی است که ایران به غرب داده است. این ها امتیازات زیادی است، طبعا طرف مقابل باید با این وجود بازهم به دنبال برجام باشد.

در رابطه با این سوال باید به این نکته هم اشاره کنم که در جریان مذاکرات با غرب و قضیه برجام، طرف مقابل موفق شد یک تصویر متفاوت از ایران در برابر کشورهایی همچون یمن، عراق، سوریه و فلسطین به نمایش بگذارد و نشان دهد که جمهوری اسلامی ایران با فاصله گرفتن از اصل اصیل انقلاب اسلامی به دنبال مذاکره و قرار گرفتن در مسیر غرب است. حال آنکه رهبر انقلاب با سخنرانی هایی که داشته اند، عکس این قضیه را نشان دادند یعنی در واقع رهبری با سخنان خود ثابت کردند که طرف غربی بیش از این نمی تواند پایش را از گلیمش درازتر کند.

تناض گویی دولتی ها در قضیه برجام

*به نظر شما چرا در صحبت های دولتی ها در رابطه با موضوع برجام تناقض وجود دارد، یعنی در حالی که رئیس کل بانک مرکزی از اینکه هیچ چیز عاید ایران نشده سخن می گوید، رئیس جمهور اصرار دارد که نشان دهد طرف مقابل به تعهدات خود پایبند است؟

بله متاسفانه تناقض های بسیاری در سخنان دولتی ها در رابطه با موضوع برجام وجود دارد، به عنوان نمونه عراقچی، معاون وزیر امور خارجه می گوید: «غربی‌ها مجبور شدند پای میز مذاکره بیایند و مجبور هستند به تعهدات خود نیز عمل کنند. اگر به تعهدات‌شان عمل نکنند ما هم به تعهدات‌مان عمل نمی‌کنیم»، این سخن در حالی از سوی این مقام مسئول مطرح می شود که تعهدات ایران در برابر غرب دارای قابلیت برگشت پذیری نیست و از آن سو رئیس کل بانک مرکزی از اینکه هیچ چیز عاید ایران نشده، سخن می گوید. البته در این بین رئیس جمهور هم اصرار دارد که نشان دهد طرف مقابل به تعهدات خود پایبند است در حالی که اینگونه نیست در واقع رئیس جمهور برای برنده شدن در نبرد تبلیغاتی با منتقدان و مخالفان خود این حرف را مطرح می کند اما این نبرد بالاخره در یک جا باید خاتمه پیدا کند. در مجموع این تناقضات در سخنان دولتی ها نشان می دهد که آنها هم از بدعهدی طرف مقابل دچار استیصال شده اند و دیگر نمی دانند چه جوابی به مردم بدهند لذا گاهی راست می گویند و گاهی به دروغ متوسل می شوند.

*چرا با این شرایط بازهم دولت یازدهم به برجام خوش بین است و نسبت به اقتصاد مقاومتی بی تفاوت است؟ آیا این خوش بینی برای جلب آرای مردم برای ورود به مجلس بوده است؟

بنده گمان می کنم دولت یازدهم خوش بین نیست بلکه تحلیل های اشتباهی دارد، همه دنیا می دانند که آمریکایی ها اهل منطق و گفتگو نیستند اما ما بازهم به دنبال مذاکره هستیم، آمریکا، حیله گر و فریبکار است لذا در هیچ جبهه ای نمی توان به آنها اعتماد کرد و خوش بین بود، بی تردید تحلیل های اشتباه مسئولان ما سبب شد تا در ماجرای برجام دچار خسارت شویم لذا اکنون ضرورت ایجاب می کند با به راه انداختن یک نهضت و اقدام انقلابی در حوزه سیاست خارجی، مثل گذشته مقابل غربی ها بایستیم.

*اگر برجام تا ادامه کار دولت یازدهم هیچ چیز را عاید ایران نکند، چگونه می توان خسارت هایی را که از انجام تعهدات ایران در برجام نصیب ایران شد را در حوزه اقتصادی و هسته ای جبران کرد؟

به اعتقاد بنده خسارت های دولت یازدهم چه در حوزه اقتصاد و چه در حوزه هسته ای به این زودی ها قابل جبران نیست بنابراین از آنجایی که مطمئن هستم برجام تا آخرین لحظه از عمر دولت یازدهم، چیزی عاید ایران نمی کند، اصرار دارم که از این به بعد در برخورد با غرب و آمریکا تاکتیک و روش خود را تغییر دهیم. امتیازهایی که ما به طرف مقابل دادیم، نقد بود اما امتیازات آنها برای ما تقریبا نسیه است و ما نمی توانیم به امید نسیه آنها دست روی دست بگذاریم، به هر حال باید از این پس برخورد جدی تر و محکم تری با غرب داشته باشیم.

هیئت های اروپایی برای نجات اقتصاد کشورشان به ایران سفر می کنند

*در شرایطی که طرف مقابل حاضر به انجام تعهدات خود در برجام نیست و اتحادیه اروپا نیز هرگونه معامله با ایران را در گرو رضایت آمریکا می داند، علت این همه رفت و آمد هیئت های اروپایی به ایران چیست و تا امروز از این رفت و آمدها چه مشکلی از مشکلات اقتصادی مردم حل شده و چه چیزی عاید ایران شده است؟

خوب این مسئله مثل روز روشن است که رفت و آمد هیئت های اروپایی به ایران هیچ دستاوردی برای کشورمان به دنبال نداشته است، امروزاینهیئتهابهصورتگستردهوشتابزدهبهکشورما وارد می شوند تا اقتصاد کشور خود را نجات داده و کالاهای مصرفی شان را در اختیار ایرانی ها بگذارند لذا آنها هرگز به دنبال ارائه دانش و فناوری های مربوط به این کالاها به ایرانی ها نیستند، پس قطع به یقین برایمنافعخودواردایرانمیشوندنهبرایاینکهاقتصادما را نجات دهند، این مسائل مغایر با سیاست اقتصاد مقاومتی بوده و حکم سم را برای اقتصاد ایران دارد.

*به اعتقاد شما راه نجات مسئولان ما از این ورطه خطرناک  برجامچیست؟

به اعتقاد بنده تنها راه نجات مسئولان ما از ورطه خطرناک برجام این است که بیش از این به خطا نروند و از همین راهی که رفته اند دوباره بازگردند. در طی این 37 سال که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد به این نتیجه رسیده ایم که غرب با ایدئولوژی ما مشکل دارد و هرگز به فکر منافع ملت ما نیست. ما با همان روحیه انقلابی و اصیل باید به فکر آبادانی و توسعه هر چه بیشتر کشورمان باشیم.

 


منبع : پایگاه خبری حامیان ولایت
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها