امروز جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۱۶
کد خبر: ۲۲۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۱
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با درخواست از مجلس برای تصویب برنامه ششم به شکل فعلی و عدم تمدید یک ساله برنامه پنجم گفت: جمعیت ۸۴ میلیون نفری، تورم ۸.۹ درصدی،‌و بیکاری ۷ درصدی برای سال پایانی برنامه ششم توسعه هدف‌گذاری شده است.

محمد باقر نوبخت در نشست خبری امروز در رابطه با ادغام وزارتخانه‌ها که در برنامه ششم توسعه مطرح شده بود گفت: یکی از رسانه‌ها پیش نویس برنامه ششم را منتشر کرد البته من آمدم توضیحاتی دادم که در آنجا بخش شورای برنامه ریزی یک پیشنهادی را مطرح کرده بود. این پیشنهاد باید اول در جلسه هیئت دولت بررسی و سپس برای تأیید نهایی به مجلس شورای اسلامی ارائه شود. البته این موضوع مورد تأیید دولت نیست و در برنامه ششم در مورد چنین ادغام وزارتخانه‌ها تصمیم گیری نشده است.

* تک رقمی شدن تورم و بیکاری در پایان برنامه ششم

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به اینکه مهمترین هدف برنامه ششم توسعه رشد اقتصادی سالانه 8 درصدی است، اظهار داشت: با تک رقمی شدن نرخ بیکاری و رشد اشتغالزایی، تأمین رشد اقتصادی به حداقل میزان یک سوم از محل ارتقای بهره وری کل عوامل، بهبود توزیع درامد و دستیابی به ضریب جیبی 0.34 و تحقق هدف تک رقمی شدن نرخ تورم از الزامات اجرایی شدن رشد اقتصادی 8 درصدی در پایان برنامه ششم است.

نوبخت با بیان اینکه جمعیت فعلی کشور حدود 79 میلیون نفر است گفت: در پایان برنامه این جمعیت به 84 میلیون نفر خواهد رسید. نرخ باروری نیز از 1.9 درصد در سال 99 به 2.1 درصد افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: تولید ناخالص داخلی در حال حاضر 212 هزار میلیارد تومان است که در صددیم در پایان برنامه ششم این رقم را به 314 هزار میلیارد تومان برسانیم. تشکیل سرمایه ثابت ناخالص نیز از 528 هزار میلیارد تا پایان برنامه ششم به یک هزار و 8 میلیارد تومان می‌رسد در کنار این موضوعات تولید سرانه کشور هم از 25.9 درصد به 35.8 درصد خواهد رسید.

سخنگوی دولت با بیان اینکه نرخ تورم امروز که 12.8 درصد است تا پایان برنامه ششم به 8.9 درصد خواهد رسید، اظهار داشت: نرخ بیکاری هم از 10.4 درصد درسال 94 تا پایان برنامه ششم به 7 درصد می‌رسد. در کنار این امر شاخص سهولت کسب و کار از رتبه 118 تا پایان برنامه به رتبه 70 خواهد رسید.

نوبخت با اشاره به اینکه بر اساس سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی موظفیم وابستگی بودجه عمومی کشور به نفت را کاهش دهیم، افزود: به همین جهت منابع نفتی بودجه از 64 هزار میلیارد تومان در سال 94 به 106 هزار میلیارد تومان خواهد رسید البته باید تأکید کنم این ارقام نشان می‌دهد سهم منابع نفتی در بودجه از 31.5 درصد به 22 درصد تقلیل خواهد یافت.

وی تصریح کرد: مالیات بر تولید ناخالص داخلی که امروز 6.5 درصد است تا پایان برنامه ششم به 11.5 درصد می‌رسد نسبت درآمد به هزینه نیز در برنامه ششم از 68.4 به 105.6 درصد در سال 99 خواهد رسید. همچنین نسبت اعتبارات هزینه‌ای به کل مصارف  70.7 به 100 می‌رسد.

 

 

*تسویه کامل بدهی دولت به نظام بانکی 5 سال دیگر

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی  با اعلام این خبر که تا پایان سال ششم تمام بدهی دولت به نظام بانکی و بانک مرکزی پرداخت خواهد شد، اظهار داشت: تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به کل مصارف از 15.4 در سال 99 به 27.9 درصد می‌رسد. تراز عملیاتی نیز که هم اکنون منفی است تا پایان برنامه مثبت می‌شود.

نوبخت با اشاره به اینکه سهم هر یک از بخش‌های اقتصادی کشور برای تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی تعیین شده است افزود: براساس پیش بینی‌ها بخش کشاورزی 1.5 درصد، نفت 9.3 درصد، معدن 8.8 درصد، صنعت 9.3 درصد، آب و برق و گاز 8.3 درصد، ساختمان 6.4 درصد و حمل و نقل 8.3 درصد در تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی تا پایان برنامه ششم سهم دارند.

وی با بیان اینکه دولت در بخش منابع مالی سالانه در طول برنامه ششم باید 580 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کند، گفت: پیش بینی کرد‌ه ایم برای بدست آوردن این رقم 80 هزار میلیارد تومان از منابع بخش عمومی برای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، 71 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی، 89 هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه، 178 هزار میلیارد تومان از تسهیلات بانکی، 24 هزار میلیارد تومان از محل برآورد بخش خصوصی، 11 هزار میلیارد تومامن از منابع شرکت‌های دولتی و 27 هزار میلیارد تومان از منابع خارجی استفاده کنیم.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه در بخش تأمین مالی خارجی برای برنامه ششم 12 میلیارد دلار افزایش میزان سرمایه گذاری مستقیم پیش بینی شده است، گفت: 20 میلیارد دلار نیز از طریق فاینانس، 18 میلیارد دلار از طریق سرمایه گذاری مشترک داخلی و خارجی تأمین مالی برای برنامه ششم انجام خواهد شد که در مجموع 50 میلیارد دلار است.

نوبخت در رابطه با تمدید برنامه پنجم توسعه که از سوی برخی نمایندگان مجلس مطرح شده است نیز اظهار داشت: دولت برنامه ششم توسعه را براساس سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تهیه کرده است. به اعتقاد بنده در شرایط پساتحریم باید تمام اقدامات لازم را برای اجرایی شدن برنامه ششم توسعه انجام دهیم در غیر این صورت اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به تأخیر خواهد افتاد.

وی تصریح کرد: امروز شرایط جدیدی در کشور ایجاد شده است و استفاده از این فرصت‌ها بدون برنامه ریزی ممکن نیست. چطور می‌توانیم یک سال اجرایی شدن برنامه ششم را در این شرایط به تأخیر بیاندازیم.

* با تمدید برنامه پنجم، اجرای اقتصاد مقاومتی به اخیر می‌افتد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تأکید کرد: فراموش نکنید برنامه ششم باید با توجه به سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری تهیه می‌شد. ما نمی‌توانستیم بدون سیاست‌های ابلاغی رهبری آن را ابلاغ کنیم البته از فروردین ماه 93 تا مرداد ماه سال 93 پیش نویس کلی برنامه ششم توسعه تهیه شده بود و آن را برای تأیید به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادیم تصویب این برنامه یک سال در مجمع تشخیص مصلحت نظام طول کشید و در نهایت 9 تیرماه به دست ما رسید.

نوبخت با اشاره به اینکه پیش بینی می‌کردیم در بهمن تا اسفندماه کار بررسی برنامه ششم به اتمام برسد افزود: به همین جهت اهداف دائمی را زودتر به مجلس ارائه کردیم و بعد از آن بودجه را به مجلس تحویل دادیم اما چون مجلس شبهه‌ای را مطرح کرد که دولت مایل نیست برنامه ششم را در این مجلس بررسی کند، ما نیز مصمم شدیم برنامه را به صورت فشرده به مجلس ارائه کنیم.

وی تصریح کرد: براساس زمان بندی‌ها مجلس بعد از انتخابات هم می‌تواند برنامه ششم را مورد بررسی قرار دهد البته طبق آیین نامه فقط 30 روز برای بررسی برنامه فرصت تعیین شده است حتی نمایندگان می‌توانند در فروردین و اردیبهشت سال 95 نیز برنامه ششم را بررسی و تأیید کنند. در مجموع مجلس به راحتی می‌تواند 40 روزه برنامه را تصویب نماید.

*انتقادات به برنامه ششم نمی تواند جنبه سیاسی داشته باشد

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که برخی ایراداتی را به برنامه ششم می‌گیرند آیا این موضوع بیشتر جنبه سیاسی دارد یا خیر، اظهار داشت: انتقادات به برنامه ششم نمی‌تواند جنبه سیاسی داشته باشد البته نمایندگان در زمان بررسی برنامه می‌توانند به خوبی متوجه شوند که برنامه ششم محصول کار کارشناسی و برخورداری از عقل جمعی بوده است.

نوبخت با اشاره به اینکه اصولاً 5 برنامه‌ای که بعد از انقلاب اسلامی به تصویب رسیده شامل دو بخش مواد و اسناد پشتیبان بوده است، گفت: هرسال نمایندگان فقط مواد را مورد بررسی قرار می‌دادند و در هیچ یک از برنامه‌های گذشته اسناد پشتیبان که تمامی جزئیات برنامه در آن اعلام شده به وسیله مجلس بررسی نمی‌شد و مجلس فقط مواد را مورد تصویب قرار می‌داد حال اگر انتقاداتی وارد است ما اسناد پشتیبان را به محض تشکیل کمیسیون‌های تخصصی در اختیار نمایندگان مجلس قرار خواهیم داد.

وی در رابطه با ادغام وزارتخانه‌ها که در برنامه ششم توسعه مطرح شده بود گفت: متأسفانه یکی از رسانه‌ها پیش نویس برنامه ششم را منتشر کرد البته من آمدم توضیحاتی دادم که در آنجا بخش شورای برنامه ریزی یک پیشنهادی را مطرح کرده بود این پیشنهاد باید اول در جلسه هیئت دولت بررسی و سپس برای تأیید نهایی به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با تأکید براینکه این حرف‌ها مورد تأیید دولت نیست، گفت: در برنامه ششم  ادغام وزارتخانه‌ها تصمیم گیری نشده است.  فقط یک موضوع به دلیل عدم اطلاع رسانی بزرگ جلوه داده شده است. البته تأکید می‌کنم دولت تا یک موضوعی قطعی نشود آن را اعلام نخواهد کرد.

 

 

*بند بند سیاست های اقتصاد مقاومتی در برنامه ششم لحاظ شده است

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در خصوص اینکه غلامرضا تاجگردون نماینده اصلاح طلب مجلس و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه عنوان کرده بودند در تدوین برنامه ششم هسته فکری وجود ندارد، پاسخ داد: دو نکته باید مورد توجه قرار گیرد که آیا برنامه به درستی تنظیم شده است یا خیر؛ که حتما آقای تاجگردون اهانت کردند به مبانی نظری که سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی برنامه ششم است که بند به بند این سیاست‌ها لحاظ شده است .

وی ادامه داد: برای برنامه ششم از مبانی نظری و اسناد بالادست استفاده کردیم و به همین جهت از خرداد سال گذشته که پیشنویس سیاست‌های کلی را ارائه کردیم نتوانستیم کاری انجام دهیم تا این سیاست‌ها به دولت ابلاغ شود که ادعا می‌شود این برنامه در چارچوب آن سیاست‌ها تدوین نشده است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: در این سند لایحه نشان دادیم که یک تناظری بین همه سیاست‌ها وجود دارد که از نظر کارشناسی هم از همه صاحبنظران هم از کارشناسان دولتی و غیردولتی برای لحاظ کردن سیاست‌های بالادستی در تدوین برنامه عملیاتی شود استفاده کردیم.

نوبخت با بیان اینکه از یک برنامه چه انتظاری می‌توان داشت، بیان کرد: نخست باید به درستی هدف نهایی را مشخص کنیم و آن را در سال به سال به صورت ریز بیاوریم و برای هر کدام از این اهداف منابع لازم قائل شود که همه این موارد در برنامه ششم دیده شده است.

وی ادامه داد: ما برای دستیابی به توسعه نیاز به برنامه داریم که باید با توجه به اسناد بالادستی تهیه شود که این اقدام را انجام دادیم و نکته دیگر این است برنامه‌ریزی شرط لازم است اما کافی نیست و مهم این است که برنامه انطباق داشته باشد که در اجرا و عملکرد امیدوارم همه دستگاه‌ها وظایف خود را به خوبی انجام داده و برنامه را اجرایی کنند تا به اهداف برسیم و این نیاز به نظارت دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از ارائه گزارش‌های سالانه در خصوص اجرای اهداف برنامه در اردیبهشت هر سال خبر داد و گفت: دستگاه‌ها سالانه گزارش خواهند داد و مشخص خواهد شد که چه میزان اهداف محقق خواهد شد که در ماده 31 لایحه پیش‌بینی شده است که دولت گزارشهای نظارتهای سالانه را تا پایان اردیبهشت هر سال ارائه کند و این به عنوان یک حکم قانونی دیده شده است که به قانون تبدیل می‌شود.

*لغو معافیت های مالیاتی در برنامه ششم

نوبخت در مورد معافیت مالیاتی در برنامه ششم اظهار داشت: با توجه به اجرای اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم جز ماده یک این قانون معافیت مالیاتی نداریم و معافیت‌های مالیاتی لغو می‌شود و فقط یک نوع معافیت مالیاتی تصویب شده است که بنا داریم معافیت‌ مالیاتی را در برنامه ششم کاهش دهیم.

وی امنیت غذایی را یکی از سیاست‌های برنامه ششم اعلام کرد و گفت: به دنبال این هستیم که  منابع و نیازهای خود را برای محصولات کشاورزی داخل تعریف کنیم و رشد 5  درصدی که برای این پیش‌بینی شده است محقق شود.

وی افزود: به تفکیک محصولات کشاورزی از افزایش تولید برخوردارند و الگوی کشت اجرایی می‌شود که براساس آن مثلا کشت برنج که نیاز به آب دارد در منطقه اصفهان و... محدود خواهد شد. اما در مناطق شمالی کشور این امر ادامه خواهد یافت.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: براساس ماده 10 به مقابله با کم‌آبی اقدام خواهیم کرد و افزایش عملکرد و رشد محصولات کشاورزی را از روش‌های نوین آبیاری پیگیری خواهیم نمود.

نوبخت در مورد اینکه آیا منابع برای رشد 8 درصد در طول برنامه محقق می‌شود و اینکه گفته می‌شود این منابع خوشبینانه است، اظهار کرد: در کل 700 هزار میلیارد تومان از منابع دولتی استفاده می‌کنیم که برای سال فعلی 50 هزار میلیارد است و باید از همه ظرفیت‌ها برای رشد 8 درصدی استفاده کرد.

وی با اشاره به رشد منفی 6.8 درصد و سرمایه‌گذاری منفی 30 درصد گفت: در سالهای تحریم نتوانستیم از بخشی از پول نفت استفاده کنیم و امروز با توافق هسته‌ای از پول‌های آزاد شده استفاده خواهیم کرد و وضعیت موجود نامطلوب است که برنامه ششم برنامه شرایط پساتحریم است.

وی در مورد کاهش تصدیگری دولت اظهار داشت: سهم منابع دولتی که نیاز داریم 13.8 درصد برای بخش عمومی و 19.1 درصد است که این 35 درصد سهم دولت است که محدودتر خواهد شد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه سال به سال سهم منابع نفتی را کاهش می‌دهیم تا پایان برنامه به صفر برسد، گفت: قرار است در برنامه ششم دولت تصدیگری خودرا کمتر کند و وظایفی را به بخش‌های غیردولتی واگذار نماید. امروز بیش از 2900 طرح نیمه‌تمام عمرانی داریم که نیاز به 400 هزار میلیارد تومان اعتبار دارد که می‌خواهیم این طرح‌ها را به بخش‌های غیردولتی واگذار کنیم.

*سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفتی در سال 95 واریز نمی‌شود

نوبخت در مورد اینکه درآمدهای نفتی در سال 95، 68 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، گفت: عواید نفتی در سال آینده به سه عامل میزان فروش نفت (2 میلیون و 250 هزار بشکه در روز)، قیمت نفت و نرخ برابری ریال با دلار بستگی دارد که می‌تواند درآمدهای نفتی را محقق نماید.

وی با بیان اینکه بودجه‌ریزی عملیاتی در لایحه برنامه ششم دیده شده افزود: در دو، سه سال گذشته بودجه‌ریزی را بر مبنای عملکرد قرار دادیم که در برنامه ششم پیش‌بینی شده است تا پایان برنامه بودجه‌ریزی عملیاتی صددرصد محقق خواهد شد.

نوبخت با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی درونزا و برونگرا است، اظهار داشت: هدف ما توسعه صادرات غیرنفتی است و از منابع خارجی هم استفاده خواهیم کرد که 50 میلیارد دلار فاینانس پیش‌بینی شده که این عوامل نشان می‌دهد برنامه ششم با وضعیت پساتحریم نوشته شده است.

وی در مورد تحقق اهداف برنامه و اعدادی که تعیین شده بیان کرد: تحقق این اهداف به بستگی همت ما در تامین منابع و استفاده از آن بستگی دارد که چگونه پیش برویم و طرح‌های عمرانی را که آغاز می‌کنیم میزان پیشرفت آن را بررسی خواهیم کرد که مشخص خواهد شد چقدر محقق شده و تا اتمام طرح‌های نیمه‌تمام طرح‌های عمرانی جدیدی آغاز نمی‌کنیم و هدفمان واسپاری طرح‌های موجود به بخش‌های غیردولتی است.

نوبخت در مورد اینکه گفته می‌شود اولویت‌ها در برنامه ششم مشخص نیست گفت: در این برنامه 4 محور با موضوعات خاص، مکان‌محور، خاص بخشی و کلان فرابخشی دیده شده است که  مجلس آن را تصویب خواهد کرد.

معاون رئیس جمهور در مورد اینکه مجلس به لایحه برنامه ششم انتقاد دارد، گفت: مجلس مواد را تصویب می‌کند و هیچ وقت اسناد برنامه را به تصویب نمی‌رساند و نکرده و از برنامه اول این رسم بوده است.

وی در پایان در خصوص سهم صندوق توسعه ملی بیان کرد: سهم صندوق سالانه 30 درصد است که هر سال 2 درصد به آن اضافه خواهد شد اما چون قیمت نفت در سال اول پایین است و برای جلوگیری از ایجاد مشکل و شوک در سال 95 سهم صندوق توسعه ملی همچون سال جاری 20 درصد تعیین شده اما از سال 96 به بعد سهم صندوق براساس برنامه ششم واریز خواهد شد.


منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها