امروز جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۳
کد خبر: ۲۱۵۷
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۹
عليرغم اينکه ديروز همه رسانه ها منتظر انتشار گزارش آژانس براي تاييد انجام تعهدات هسته اي ايران و متعاقب آن اعلام روز اجراي برجام بودند تا آخرين ساعات ديشب اين خبر منتشر نشد و ظاهراً امروز روز اجراي برجام خواهد بود.
    
    اختلافاتي که اجراي برجام را به تاخير انداخت
    اخبار غيررسمي حکايت از آن دارد که درباره جزئيات تحولاتي که بلافاصله پس از اعلام اجراي برجام رخ خواهد داد، ميان طرفين اختلاف هايي ايجاد شده است.
    رسانه هاي غربي و همچنين منابع غيررسمي وابسته به دولت يازدهم و وزارت خارجه در ايران، روز جمعه اعلام کرده بودند، که شنبه روز اجرايي شدن برجام خواهد بود اما مذاکرات درباره اعلام رسمي اين موضوع تا شامگاه روز شنبه به درازا کشيده شد. يک ديپلمات ارشد آمريکايي به رويترز گفت تاخيري وجود ندارد اما ديپلمات ها فعلادر حال بحث درباره چند مشکل تکنيکي هستند.
    قرار است همزمان با انتشار گزارشي از سوي آژانس بين المللي انرژي اتمي که اجراي راستي آزمايي شده تعهدات ايران را تاييد مي کند، بيانيه مشترکي هم از سوي فدريکا موگريني و محمد جواد ظريف منتشر شده و اجراي رسمي برجام را اعلام کند.
    مهم تر از اين، اتحاديه اروپا و دولت آمريکا دستورالعمل هاي تفصيلي تعليق تحريم ها را منتشر و اجراي عملي آن را آغاز خواهند کرد.
    اما برخي شنيده ها حکايت از آن دارد که درباره جزئيات تحولاتي که بلافاصله پس از اعلام اجراي برجام رخ خواهد داد، ميان طرفين اختلاف هايي ايجاد شده است.
    طرف ايراني خواستار طيفي از اقدامات ملموس در روزهاي اول پس از اجراي برجام است ولي ظاهرا آمريکا و اروپا سخت گيري در اين باره را آغاز کرده اند.
    برخي کارشناسان مي گويند با توجه به اينکه ايران همه تعهدات خود را انجام داده و اکنون منتظر آغاز اجراي تعهدات طرف مقابل است، از حيث مذاکراتي در موضع ضعيف تري براي بحث درباره جزئيات قرار دارد.
    در اين راستا و به گزارش فارس وزير خارجه کشورمان که در وين به سر مي برد، در مطلبي کوتاهي در توئيتر خود تاکيد کرده است که «ديپلماسي نيازمند صبر کردن است».
    محمد جواد ظريف همچنين در ابتداي ديدار خود با جان کري، همتاي آمريکايي اش در هتل کوبورگ در پاسخ به خبرنگاري مبني بر اينکه فکر مي کنيد امروز [روز شنبه ] به اجراي برجام برسيد؟ گفت که ما تلاش مي کنيم.
    رسانه هاي گروهي مختلف از صبح روز شنبه با حضور در مرکز رسانه مقر آژانس بين المللي انرژي اتمي در انتظار گزارش آژانس درباره راستي آزمايي اقدامات هسته اي ايران براساس برجام و سپس حضور ظريف و موگريني براي قرائت اعلاميه مشترک اجراي برجام هستند.
    گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي با وجود آن که اقدامات هسته اي ايران طي کمتر از 48 ساعت گذشته پايان يافته است هنوز منتشر نشده است. اين گزارش براساس پيش بيني مقامات نزديک به هيئت مذاکره کننده هسته اي ايران و برخي ديپلمات هاي غربي قرار بود پايان روز جمعه منتشر شود اما تاکنون به تاخير افتاده است.
    خبرگزاري ايرنا نيز به نقل از منابع خود گزارش داد «در شرايطي که انتظارها براي انتشار گزارش آژانس درباره راستي آزمايي اقدامات ايران و بيانيه مشترک ظريف و کري قدري طولاني شده، يک ديپلمات حاضر در وين گفت طرفين در حال پيگيري و هماهنگي نکات کوچک و مقدمات روز اجرا هستند.»
    
    نوبت تحقق وعده ها
    با رسيدن روز اجراي برجام نوبت تحقق وعده ها مي رسد وعده هايي که از روز انتخاب دولت جديد تحقق آنها منوط به برداشته شدن تحريم ها و گشايش اقتصادي کشور پس از آن شده بود و امروز ظاهرا ديگر بهانه اي نيست.
    عليرغم اينکه رئيس جمهور در برنامه هاي تبليغاتي پيش از يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري براي حل مشکلات کشور وعده هاي صد روزه داده بود عدم تحقق اين وعده ها با توجه به تحريم هايي که هر روز از سوي دولتمردان به عنوان تنها دليل مشکلات کشور قلمداد مي شد طبيعي به نظر مي رسيد.
    ولي با اين حساب ديگر با رسيدن روز اجراي برجام که به روز يکشنبه موکول شده است بهانه اي وجود ندارد و نوبت اجراي وعده ها فرا رسيده است و انتظار مي رود که ديگر با گذشت زمان بهانه هاي جديد از سر راه نرسند که وعده هاي بي شماري که اجرايشان منوط به اجراي برجام شده بود هنوز از خروجي رسانه ها حذف نشده اند!
    
    دست به دست هم بدهيم؛ ايران آماده است
    ظريف وزير امور خارجه کشورمان به همراه رئيس سازمان انرژي اتمي ديروز وارد وين شدند تا رسما فاز سوم و نهايي مذاکرات هسته اي تهران و گروه 1+5 را کليد بزنند.
    محمدجواد ظريف و علي اکبر صالحي به پايتخت اتريش رفتند تا پس از انتشار گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره انجام تعهدات برجامي ايران، «روز اجراي برجام» رسما آغاز شود.
    وزير خارجه در بدو ورود به وين گفت: امروز آژانس گزارش خود را منتشر خواهد کرد و پس از آن تحريم‎ ها برداشته خواهد شد.
    ظريف در وين اشاره اي به وضعيت منطقه هم کرد و خواستار اتحاد براي مقابله با تروريسم و افراطي گري شد.
    به گزارش فارس، همچنين ظريف در توئيتر خود نوشت: «ما در حال رسيدن به اجراي برجام هستيم، چيز مهمي نيست. ديپلماسي نياز به صبر دارد. جايگزين ديگري وجود ندارد.»
    
    بنا نيست تحريم ها برداشته و يا لغو شود!
    «جاش ارنست» سخنگوي کاخ سفيد جمعه شب در خصوص شرايط برداشته شدن تحريم هاي ايران و افزايش امنيت اسرائيل در نتيجه اجراي توافق هسته اي سخن گفت.
    به گزارش فارس، سحنگوي کاخ سفيد که پيش از انتشار گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي در خصوص اجراي تعهدات برجامي ايران سخن مي گفت، همان ابتدا به گام هاي برجامي ايران پرداخت و گفت: «اطلاع داريم که ايران پيشرفت مهمي در مسير اجراي توافق داشته و بخش هاي مهمي از زيرساخت هاي هسته اي خود را تخريب کرده است».
    جاش ارنست تاکيد کرد بنا نيست تحريم ها «برداشته و يا لغو» شود و گفت: «هرگونه تخفيف تحريم ها براساس راستي آزمايي اجراي برجام بر پايه گزارش آژانس استوار خواهد بود؛ اينکه ايران گام هايي برداشته و تنظيم گزارش آژانس دو مقوله کاملاً مجزاست و مبناي ما همان گزارش آژانس است.»
    سخنگوي کاخ سفيد باز هم به سراغ اقدامات برجامي ايران رفت و گفت: «ايران 90 درصد از اورانيوم غني شده خود را به خارج ارسال و 13 هزار سانتريفيوژ را برچيده و به انبار منتقل کرده است»
    
    تحريم ها را به سرعت باز مي گردانيم
    ارنست مهم ترين دستاورد برجام را بارگيري اورانيوم ها در هواپيما و باز کردن پيچ سانتريفيوژها ندانست و گفت: مهم ترين دستاورد برجام، نظارت مستمر آژانس بر برنامه هسته اي ايران بود؛ بر مبناي اين بازرسي ها، اگر ايران از اجراي تعهدات خود سرپيچي کند، تحريم ها را به سرعت بازمي گردانيم.»
    در ادامه جاش ارنست اظهار داشت: منتقدان توافق هسته اي در خصوص ميزان تخفيف تحريم هاي ايران ذيل توافق هسته اي، اغراق مي کنند ولي ما مي دانيم وقتي اوباما دولت را تحويل گرفت، دنيا نگران حرکت سريع ايران به سمت سلاح هسته اي بود و ما هم بخاطر همين برنامه هسته اي، نگران امنيت اسرائيل بوديم ؛ توافق هسته اي اما براي منافع آمريکا، اسرائيل، امنيت ملي ما و امنيت متحدانمان منافعي داشت که چشمگير بود.
    ارنست گفت: «تخفيف تحريم هاي ايران، تاثيري بر ماليات دهندگان نخواهد داشت؛ اين پول خودشان (ايراني ها) بود که به درخواست ما و توسط جامعه جهاني، در سيستم مالي بين الملل بلوکه شده بود و حالابه آنها بازگردانده مي شود»
    سخنگوي کاخ سفيد همچنين گفت: مبناي تخفيف تحريم ها، اجراي تعهدات از سوي ايران نيست بلکه انعکاس آنها در گزارش آژانس است؛ ارنست دليل اين رويکرد را اينگونه توضيح داد: «با توجه به سابقه ايراني ها، دلائل کافي براي بي اعتمادي به ايران در خصوص اقدامات هسته اي شان داريم.»
    ارنست در توضيح مشکلات باقي مانده آمريکا با ايران گفت: «ايران در بسياري از زمينه هاي ديگر، هنوز هم بازيگر بدي است؛ اسرائيل را تهديد مي کند، از تروريسم حمايت مي کند و ساخت موشک هاي بالستيک را ادامه مي دهد.»
    باز هم تحريم مي کنيم
    سخنگو در اين زمينه گفت: ايران به خاطر موشک هاي بالستيک خود، تحت تحريم قرار دارد و ما هم کماکان به آنها فشار وارد خواهيم کرد. ما هيچ وقت توانايي ايالات متحده براي اعمال تحريم هاي غيرهسته اي عليه ايران را از روي ميز برنداشته ايم.
    سخنگوي کاخ سفيد خيلي شفاف گفت: هر زمان احتمال دارد که به خاطر تست موشک هاي بالستيک، ايران را تحريم کنيم.
    
    صدور مجوز صادرات هواپيماي مسافربري به ايران
    خبر ديگر اينکه باراک اوباما رئيس جمهوري آمريکا در تازه ترين اقدام خود در راستاي اجراي برجام، به وزارت امور خارجه اين کشور براي صادرات هواپيماي مسافربري به ايران مجوز داد.
    با اين حال، مقامات کاخ سفيد مدعي شدند تا زماني که آژانس بين المللي انرژي اتمي پايبندي ايران به تعهدات هسته اي را مورد راستي آزمايي قرار نداده است، هيچ يک از تحريم ها برداشته نخواهد شد.
    به موجب توافق هسته اي، بخشي از تحريم هاي آمريکا که به واسطه فعاليت هاي هسته اي ايران اعمال شده بود، برداشته خواهد شد حال آنکه تحريم هايي که به دليل ادعاي نقض حقوق بشر متوجه ايران است به قدرت خود باقي خواهد ماند.
    
    اختياراتي که به جان کري تفويض شد
    باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا روز جمعه در ابلاغيه اي به وزير خارجه اين کشور، بخشي از اختيارات براي اصلاح تحريم هاي ايران را به وي ابلاغ کرد.
    وي در اين ابلاغيه، به جان کري اختيار داده است که در قانون موسوم به «قانون جامع تحريم ها، پاسخگويي و عدم سرمايه گذاري ايران 2010» (CISADA/سيسادا) اعمال اصلاحات کند.
    اين قانون زيرساخت اصلي تحريم هاي نفتي و گازي عليه ايران است که در سال 2010 در کنگره تصويب شده و به امضاي اوباما رسيد.
    هرچند در ابلاغيه اوباما اشاره اي به مسئله هسته اي نشده، اما از آنجا که اين اقدام در آستانه انتشار گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي در مورد ايران صورت گرفته، اغلب کارشناسان آن را نشانه آماده شدن واشنگتن براي رفع تحريم هاي نفتي ايران دانسته اند.
    
    اتحاديه اروپا منتظر تاييد سازمان ملل
    خبرگزاري مطرح غربي به نقل از منابع ديپلماتيک خبر داده که به محض تاييد سازمان ملل درباره انجام تعهدات ايران در قبال برجام، اتحاديه اروپا تحريم هاي ايران را برمي دارد.
    خبرگزاري فرانسه امروز جمعه در گزارشي به نقل از منابع ديپلماتيک نوشته است: «به محض آنکه سازمان ملل تاييد کند ايران مفاد توافق هسته اي تاريخي را انجام داده، اتحاديه اروپا آماده رفع تحريم هاي اقتصادي است».
    در ادامه اين گزارش آمده است: «انتظار مي رود که آژانس بين المللي انرژي اتمي به زودي شايد اواخر جمعه يا طي آخر هفته(شنبه و يکشنبه) اعلام کند که ايران ديگر نمي تواند به سلاح هاي هسته اي دست يابد.»
    منابع ديپلماتيک همچنين به اين رسانه گفتند: «همه چيز مهيا شده تا ۲۸ کشور عضو اتحاديه اروپا به همراه آمريکا و سازمان ملل بتوانند رژيم تحريم ها را در روز موسوم به «روز اجراي» توافق ماه جولاي پايان دهند».
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها