امروز جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۲
کد خبر: ۲۱۳۷
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۱
اطلاعات درزکرده از صداوسیما نشان می دهد اختلافات میان رییس و معاون سیما بالا گرفته و چه بسا در هفته های آتی به یک زلزله در این سازمان منجر شود.

به گزارش گروه فرهنگی صراط، علی اصغر پورمحمدی بی تردید بزرگترین نام قهرکرده از دوره مدیریت ضرغامی بود که با آغاز ریاست سرافراز با سلام و صلوات به رسانه ملی بازگشت و حتی در جایگاهی بالاتر از صندلی پیشین خود نشست.

نوع بازگشت او به صداوسیما و نزدیکی اش به شخص سرافراز، باعث شد تا همگان از اینکه قرار است اختیارات معاون سیما افزایش یابد سخن به میان آورند. آنچه در تحلیل ها بدان اشاره می شد این بود که سرافراز تنها مدیریت چند شبکه خاص را به طور مستقیم نظارت خواهد کرد و مابقی شبکه ها که عمدتا به نمایش سریال و برنامه های غیرسیاسی می پردازند، به طور کامل تحت اختیار پورمحمدی خواهد بود.

تغییرات آنی صورت گرفته از جمله حذف چند شبکه نمایشی و سراسری شدن شبکه ای مانند افق – یکی از همان شبکه های خاص مورد علاقه سرافراز که برخی آن را سیاسی ترین شبکه سیما می‌دانند – نیز همگی صحت این تحلیل ها را تصدیق می کرد.
اما فقط یک سال پس از بازگشت پورمحمدی به صداوسیما، گویا روابط میان او و دوست همراهش که اکنون رییس او هم شده، شکراب شده است. برخی می گویند تشابه شیوه مدیریت این دو دردسرساز شده. یعنی هیچ یک از آنها دخالت دیگری در حوزه هایی را که میان خود تقسیم کرده اند، نمی پذیرند و بروز چند مورد از این دخالت ها، اختلافات را کلید زده. عمده ترین مصداق، نوع کناره گیری مدیر شبکه چهار سیما – یکی دیگر از همان شبکه های مورد علاقه سرافراز –است که آشکارا در مخالفت با پورمحمدی کنار رفت.

بر اساس همین تحلیل، تغییراتی که در این شبکه انجام شد اعم از حذف بخش خبری ساعت 20، ماجرای برنامه "نقد سینما" که به نوعی موازی کاری با برنامه "هفت" محسوب می شد و چراغ سبز دوباره به گروه سازندگان "رادیو هفت" که محترمانه از شبکه آموزش اخراج شده بودند، همگی به شخص سرافراز نسبت داده شده است.
اصل ماجرای اختلاف این دو هرچه باشد، به یارگیری در رسانه ها و اخیرا شبکه های اجتماعی و پیام رسان های فضای مجازی هم کشیده شده است. البته برخی رسانه ها هم در این مدت بیکار ننشسته اند و تلاش کرده اند تا دست کم در ظاهر، اختلاف این دو را جنگ زرگری توصیف کنند. این اقدام شاید برای حفظ جایگاه پورمحمدی یا شان ریاست سرافراز از سوی رسانه های نزدیک به هر دو طرف ماجرا انجام شده باشد.

اما اصلی ترین مصداقی که این روزها اختلافات زیرپوستی سرافراز و معاونش را علنی تر کرده، دو کانال تلگرامی است که به صورت نامحسوس یکی به سود پورمحمدی و علیه سرافراز عمل می کند و دیگری به عکس. این دو رسانه غیررسمی، تلاش دارند تا ضمن تاثیرگذاری روی مخاطبان خاص خود، به تدریج زمینه تخریب رقیب را گسترده تر کرده و اخبار و شایعات مدنظر خود را برجسته و در نهایت در فضای بزرگتری منتشر کنند.

در این رقابت داغ، کانال نزدیک به پورمحمدی، ضرغامی را – که پورمحمدی در دوره ریاست او با سلف خود دارابی به اختلاف خورد و به نوعی قهر کرد - متهم به ترویج جوک های جنسی در فضای مجازی کرده؛ از عقد قرارداد شبکه "جم" با بیش از ۱۰۰ فعال تلویزیونی گفته و حتی بر شایعات مربوط به ادغام معاونت خبر و خبرگزاری صداوسیما در آستانه انتخابات دامن زده است.

در مقابل، کانال نزدیکان سرافراز، از تغییر آرم شبکه سه – از شبکه های تحت اختیار تام پورمحمدی و بدون دخالت سرافراز - و شباهت آن به آرم یک شبکه سوئدی انتقاد کرده؛ اینکه پورمحمدی از احتمال پخش مصاحبه فردوسی پور با ظریف هم حرف زده را به چالش کشیده و حتی پا را فراتر نهاده و از احتمال حذف معاونت سیما به خاطر ناهماهنگی‌ها و قرار گرفتن این معاونت زیر نظر مستقیم رییس سازمان صداوسیما سخن به میان آورده است.

شواهد نشان می دهد آش شورتر از آنی است که بتوان به راحتی همه ماجرا را فیصله داد؛ از طرفی، به نظر می رسد حفظ ظاهر فعلا گزینه ارجح برای هر دو طرف دعواست و نه سرافراز و نه پورمحمدی حاضر نیستند شروع کننده جنگ علنی باشند. شاید به همین دلیل هنوز نه استعفایی در کار بود نه اخراجی و نه حتی تغییری عمده در اختیارات معاون سیما. اما بعید است این اختلافات مدت زمان زیادی مخفی بماند و چه بسا در آینده نزدیک شاهد فروپاشی اتحاد به ظاهر مستحکم سرافراز – پورمحمدی و در پی آن تغییرات گسترده جدید در رسانه ملی باشیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها